Autoriteit doet onderzoek naar prijsvorming in voedelketen
25-07-2019
• leestijd 1 minuten
Op verzoek van de minister van Landbouw wordt er door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoek gedaan naar prijsvorming in de voedselketen. Het onderzoek richt zich op agrarische producten die in Nederland worden geproduceerd en geconsumeerd, zoals tomaten, peren, witte kool en zuurkool, uien, melk en varkensvlees.
Voedsel legt een lange weg af. Het gaat van boer naar supermarkt en uiteindelijk op je bord. Daartussen zitten nog veel schakels. Het onderzoek van de ACM moet per schakel tonen welke prijs bedrijven betalen voor de inkoop van een product maar ook wat de verkoopprijs is. Verder moet het onderzoek inzicht geven in de prijsverschillen tussen producten en de duurzamere variant daarvan. Het moet uiteindelijk duidelijk worden hoeveel geld consumenten per schakel uitgeven aan voedsel.
Sommige boeren vinden dat ze te weinig betaald krijgen voor hun producten en de duurzame varianten Als uit onderzoek duidelijk is hoeveel per schakel wordt betaald, dan kan er een maatschappelijke discussie gevoerd worden, zegt de autoriteit. ANP