Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Bijna 90% van de Nederlanders wil geen smartphone aan tafel

04-12-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
52 keer bekeken
  •  
telefoon eten ontbijt 930 520
Maar liefst 89 procent van de Nederlanders vindt dat smartphones niet aan de eettafel horen. Dit blijkt uit onderzoek van Panelwizard in opdracht van Acties.nl. Er deden 1.118 Nederlanders, boven de 18 jaar, die een relatie hebben mee aan het onderzoek.
Opvallend is dat 87% van de jongeren vinden dat je je smartphone niet aan tafel hoort te gebruiken. Veertigers hebben hier een stuk minder problemen mee. Een op de vijf vindt het geen probleem om je smartphone aan tafel te gebruiken. “Je smartphone niet gebruiken aan de eettafel is in mijn optiek onderdeel van moderne tafelmanieren”, zegt Vince Franke van Acties.nl. “Het is erg opvallend dat veertigers volgens dit onderzoek de grootste voorstanders zijn van telefoons aan tafel. Dit terwijl jongeren de naam hebben om ieder moment van de dag met hun smartphone bezig te zijn.”

Dames minder tevreden met etiquette van partner

Uit het onderzoek blijkt ook dat 16 procent van de Nederlanders zich schaamt voor de tafelmanieren van zijn of haar partner. Vooral de dames zijn met 21 procent niet tevreden met de tafelmanieren van hun partner. Onder de mannen gaat het slechts om 10 procent.

Uitnodiger betaalt

Iets minder dan de helft van de ondervraagden gaat liever uit eten dan dat ze thuis gasten ontvangen voor het diner. Mannen eten net iets liever buiten de deur dan vrouwen. Opvallend is dat 28 procent van de ondervraagden verwacht dat degene die uitnodigt ook de rekening betaald. Daarnaast verwacht 81 procent van de ondervraagden dat als je bij iemand thuis wordt uitgenodigd, de gastheer of -vrouw de boodschappen zelf betaald.

Kortingsacties

Vrouwen gaan eerder voor de goedkope keuze als ze uit eten gaan dan mannen. Het percentage mannen dat liever niet met kortingsacties uit eten gaat is bijna twee keer zo hoog als dat van de vrouwen. Slechts acht procent van de vrouwen zegt nooit het goedkoopste van het menu te kiezen. Onder mannen is dat percentage een stuk hoger, namelijk 23 procent. “Ieder jaar doen veel restaurants mee met kortingsacties zoals de voordeelzegels van Albert Heijn of Nationale Restaurantweek", zegt Franke. "Dat mannen moeite hebben met deze acties begrijp ik niet. Uiteindelijk ben je een dief van je eigen portemonnee wanneer je hier geen gebruik van maakt.”
Bron: Acties.nl
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!