Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Boete voor DeReisPlanner vanwege innen onterechte rekeningen

26-04-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ACM logo 930x520
Het bedrijf achter DeReisPlanner, een aanbieder van vakantievilla's, heeft van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een boete gekregen van 360.000 euro. Volgens de toezichthouder incasseerde de onderneming ten onrechte rekeningen na misleidende telefonische verkoop. Ook de verantwoordelijk leidinggevende krijgt een boete, van 40.000 euro.
DeReisPlanner belde mensen met een onduidelijk aanbod voor het huren van een vakantievilla. Later zou een e-mail met aanvullende informatie worden gestuurd, maar veel consumenten ontvingen die nooit. Wel volgden er rekeningen, zonder dat er een overeenkomst was gesloten. Gedupeerden die weigerden te betalen, werden vervolgens onder druk gezet, onder andere door incassobureaus.

Bedrijf werkte niet mee

De Consumentenbond reageert verheugd op de boete. Zowel de ACM als de Consumentenbond waarschuwde eerder al voor DeReisPlanner en adviseerde iedereen om niet te betalen.
De 360.000 euro komt overigens voor rekening van NOPN, dat nu groothandel Imperial Food is. De geldstraf komt hoger uit dan eigenlijk de bedoeling was, omdat het bedrijf niet heeft meegewerkt aan het onderzoek van de ACM. De onderneming kan het besluit nog aanvechten. ANP

Meer over:

dereisplanner
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!