Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Campagne tegen suiker van start

09-10-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
59 keer bekeken
  •  
suiker-930x520
Het Diabetes Fonds is een petitie begonnen om de grote hoeveelheden suiker in voedingsmiddelen versneld terug te dringen. Daarbij worden supermarkten opgeroepen meer schapruimte vrij te maken voor suikerarm en suikervrij en ook duidelijker te maken welke producten geen of weinig suiker bevatten, maakte de belangenorganisatie maandag bekend.

Onderdeel van campagne

De acties maken deel uit van de campagne 'Halve maatregelen', die deze week van start gaat. ,,We zien de industrie in advertenties goede sier maken met producten die geen of minder suiker bevatten, maar de realiteit is dat ze in de supermarkt vooral hun meest suikerhoudende waren promoten. Misleidende verpakkingen en letterlijk kleine lettertjes op de etiketten maken het voor veel consumenten bovendien nog altijd moeilijk om in één oogopslag te bepalen welke producten veel of weinig suiker bevatten'', aldus het fonds.
Volgens de organisatie is de gemiddelde hoeveelheid suiker in producten de afgelopen jaren niet minder geworden, ondanks beloftes van de voedingsmiddelenindustrie. Inmiddels heeft de helft van de Nederlanders overgewicht, met een verhoogde kans op het krijgen van ziektes zoals diabetes type 2. Meer dan 1 miljoen Nederlanders heeft dit type suikerziekte en dat aantal groeit met 1100 per week. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!