Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

Consument weet niet of hij schadeprovisie betaalt

Consument weet niet of hij schadeprovisie betaalt

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat tweederde van de mensen die hun schadeverzekering afsluiten via een tussenpersoon, niet weten of ze provisie betalen via de verzekeringspremie en hoeveel dit is. 

 Ruim 40% van de 12000 leden van de Consumentenbond panel die werden ondervraagd door de Consumentenbond maakt gebruik van een tussenpersoon bij het afsluiten van een verzekering. 70 % van deze verzekerden weet niet of hun bemiddelaar provisie ontvangt. De kleine 25 % die wel op de hoogte zijn dat ze provisie betalen weten dit omdat hun tussenpersoon ze dit heeft verteld, doordat dit op de polis of nota staat, of omdat mensen vinden dat dit bijvoorbeeld ‘algemeen bekend’ of ‘logisch’ is. De leden van de Consumentenbond panel die weten dat de tussenpersoon provisie krijgt, weet meestal niet welk bedrag of premiepercentage dit is. 

 Duidelijkheid over provisie

Tussenpersonen verdienen in de regel aan schadeverzekeringen via provisie die in de premie is verwerkt. Afhankelijk van het soort verzekering bedraagt de bemiddelingsprovisie tussen de 10% en 27,5% van de verzekeringspremie. Consumenten zouden volgens de Consumentenbond niet zelf hoeven te vragen naar de provisie en de hoogte daarvan. Bemiddelaar en adviseurs zouden hier namelijk actief naar moeten informeren. Vervolgens kunnen consumenten onderhandelen over de premie met de tussenpersoon.

 Dienstverlening bij provisie

Van de panelleden die wel weten dat ze schadeprovisie betalen, heeft een kwart nog geen enkele vorm van nazorg gekregen, daar moet verandering in komen. Tegenover provisie zou namelijk een vorm van dienstverlening moeten staan. Onder dienstverlening verstaan we dus nazorg, zoals informatie over belangrijke wetswijzigingen of veranderingen in de verzekeringen. Maar ook hulp bij schadeclaims en periodiek contact met de klant om zaken door te spreken. De meesten van de panelleden hebben al vijf jaar of langer dezelfde tussenpersoon. Bron: De Consumentenbond