Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ConsumentenClaim begint rechtszaak tegen Nuon

06-10-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
logo-nuon_03.jpg
ConsumentenClaim begint een rechtszaak tegen energieleverancier Nuon. Het in massaclaims gespecialiseerde bureau eist schadevergoeding voor consumenten die jarenlang tientallen miljoenen euro's te veel zouden hebben betaald voor natuurstroom. Een woordvoerster van ConsumentenClaim bevestigt berichtgeving hierover in Het Financieele Dagblad van maandag.
Toeslag voor natuurstroom
Klanten van Nuon moesten jarenlang een toeslag betalen voor de afname van natuurstroom. Daarbij werd de garantie gegeven dat speciaal voor natuurstroomklanten extra windparken, waterkrachtcentrales en zonnecentrales zouden worden gebouwd. Tot eind 2002 heeft Nuon investeringen in duurzame projecten verantwoord, zegt ConsumentenClaim. ,,Daarna niet meer. Er zijn sterke aanwijzingen dat Nuon de extra inkomsten voor andere doeleinden heeft gebruikt.''
500 klanten gemeld voor schadevergoedingsprocedure
Bij ConsumentenClaim hebben zich zo'n 500 klanten van natuurstroom gemeld voor een schadevergoedingsprocedure. De claimorganisatie vindt dat de gedupeerden de door hen vanaf 2002 betaalde toeslag moeten terugkrijgen. ConsumentenClaim begint de procedure maandag met de indiening van een verzoekschrift voor voorlopige getuigenverhoren bij de rechtbank in Amsterdam.
Lijst van getuigen
Op de lijst van getuigen staan onder andere Øystein Løseth, tot voor kort de topman van Vattenfall, het moederbedrijf van Nuon, Kjartan Skaugvoll, voormalig managing director sales van Nuon, en Annemarie Goedmakers, ex-directeur Nuon Duurzame Energie. ConsumentenClaim wil de afgelegde verklaringen gebruiken in een procedure voor schadevergoeding voor de natuurstroomklanten.
Reactie Nuon
Nuon zegt zijn ambitie te investeren in duurzame energie meer dan waargemaakt te hebben. ,,We hebben de klant gegarandeerd dat Nuon hem groene stroom levert, afkomstig uit zonne-energie, windenergie en kleinschalige waterkracht. Dat hebben we altijd gedaan'', aldus een woordvoerder in een reactie. ,,Nuon is altijd blijven investeren in duurzame opwekcapaciteit, zoals beloofd.'' Het bedrijf wacht verder de claim van ConsumentenClaim af. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!