Vanaf 7 september iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

Datalek bij Neckermann zorgt voor inbraakangst bij reizigers

Datalek bij Neckermann zorgt voor inbraakangst bij reizigers

Klanten van Neckermann zijn, volgens de Telegraaf, bang dat er tijdens hun vakantie thuis wordt ingebroken nu hun persoonlijke gegevens én hun reisdata in te zien waren. Deze zijn namelijk gestolen tijdens een kraak in het hoofdkantoor van de reisorganisatie. De reisorganisatie bevestigt de diefstal.

Meerdere vakantiegangers die bij de reisorganisatie hebben geboekt, ontvingen bericht dat er eind mei is ingebroken in het hoofdkantoor. Hierbij stond dat verschillende bedrijfscomputers, mobiele telefoons, laptops en andere apparaten zijn meegenomen. Op één computer stond nog een bestand met namen van klanten, hun adresgegevens en de periode waarin ze op vakantie zijn.

Risico op slachtoffer van criminelen klein

Een woordvoerster van Thomas Cook, waar de reisorganisatie Neckermann onder valt, bevestig de inbraak. Hij beweert ook dat het risico klein is dat klanten slachtoffer van criminelen zullen worden. "Het bestand is beveiligd met een wachtwoord, dat we ook meteen hebben veranderd. De kans is bijna nihil dat het gevolgen zal hebben."

Vakantiegangers vrezen inbraak thuis

Opmerkelijk is dat de reisorganisatie in het bericht aan de getroffen klanten spreekt van een gering risico op 'identiteitsfraude of oplichting'. Reizigers zelf vrezen namelijk vooral inbraak in de periode dat ze aan het strand liggen bruin te worden of in hun hotelkamer liggen te slapen.

Een van hen meldt verontwaardigd aan de Telegraaf dat "alle reisgegevens van mensen" op straat liggen. "Wanneer de inbrekers aan deze gegevens komen, weten ze dus precies wanneer mensen op vakantie zijn, zodat ze kunnen inbreken." De woordvoerster bevestigt dat dit inderdaad niet kan worden uitgesloten. "Een honderd procent garantie kan ik niet geven, maar dat kan ik nooit. In de zomer wordt sowieso vaker ingebroken." De mensen die het betreft zijn volgens de woordvoerster juist ingelicht zodat ze waakzamer kunnen zijn.

Enkele klanten hebben aangegeven dat ze bijvoorbeeld hun buurman, buurvrouw of een familielied gevraagd hebben op te letten.

Melding bij Autoriteit Persoonsgegevens en aangifte

Neckermann stelt verder dat de organisatie het verdwijnen van de gegevens betreurt. Autoriteit Persoonsgegevens is op de hoogte gesteld en er is aangifte gedaan bij de politie. "Uw vakantie blijft onze prioriteit”, klinkt de afsluitende regel van de melding aan de reizigers.