Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

Duizenden auto’s met dagrijverlichting rijden zonder achterlicht

Duizenden auto’s met dagrijverlichting rijden zonder achterlicht

In de avond weet iedere automobilist het wel: lichten aan! Je wilt immers zelf een helder wegbeeld vóór je hebben én je wilt gezien worden. In de ochtend- of avondschemer is het voor veel weggebruikers echter niet duidelijk welke verlichting ze het beste kunnen voeren.

In 2011 is automatische dagrijverlichting verplicht gesteld voor alle nieuwe (type) auto’s. Sinds 2012 geldt dit ook voor vrachtwagens en bussen. Het betreft alleen verlichting aan de voorkant van de auto, verlichting aan de achterzijde was volgens de Europese richtlijn niet toegestaan.

Gevaarlijke situaties
Veel auto-ongelukken hebben te maken met zichtbaarheid van weggebruikers. Dagrijverlichting – dat vaak uit led-lampen bestaat en automatisch aangaat als de auto wordt gestart – verkort de reactietijd, afstanden van tegenliggers worden beter ingeschat en je ziet duidelijker het verschil tussen een stilstaande en een rijdende auto.

Echter, veel mensen denken bij schemer of dichte mist dat ze zichtbaar zijn, maar beseffen zich niet dat hun achterlichten niet branden. Ook bij het rijden in tunnels kan dit gevaarlijke situaties opleveren. Als automobilist moet je zelf alert zijn om ook je gewone verlichting in te schakelen, wanneer je geen ingebouwde lichtsensor of ‘AUTO’-stand hebt in je auto.

Er rijden naar schatting zo’n 750.000 auto’s rond met dagrijverlichting alleen aan de voorkant.

Tegenstrijdige geluiden over achterlichten
Sinds 2015 is het toegestaan om ook de achterlichten te koppelen aan de dagrijverlichting. Onder meer de ANWB alsook meerdere importeurs berichten dat bij auto’s die na 30 januari 2015 een typegoedkeuring krijgen, de achterlichten verplicht tegelijkertijd met de dagrijlichten moeten branden. De RAI Vereniging laat ons echter weten dat het geen verplichting is, maar een van de mogelijkheden waaruit een fabrikant kan kiezen. Ook de RDW laat weten dat er geen verplichting is.

Aanpassing
Zowel ANWB als Veilig Verkeer Nederland (VVN) zijn voorstander van het gebruik van dagrijverlichting, maar vinden dat dit niet beperkt moet zijn tot lampen aan de voorkant. Er zijn vier jaar lang honderdduizenden auto’s op de markt gekomen met dagrijverlichting zonder achterlichten. Daarom heeft de VVN een lobby gedaan in Den Haag en binnen de autobranche.

Rob Stomphorst: “Automerken beseffen dit, ze weten heel goed wat er speelt. We vinden dat ze pro-actiever kunnen reageren naar hun klanten toe, door aan te bieden dat ze het probleem oplossen. Dus dat ze mensen met een auto uit die tijd aanbieden de achterlichten ook even aan te zetten, nu het toegestaan is. Dat is een switch in de computer.”

Reactie importeurs
Kassa benadert twintig grote importeurs met onder meer de vraag of het mogelijk is om – bijvoorbeeld bij een onderhoudscheck of APK-keuring – de achterlichten bij de automatische dagrijverlichting standaard in te schakelen. Het merendeel zegt echter dat dit (om technische redenen) niet mogelijk is.

De reacties van BMW, Citroën, Honda, Hyundai, Jaguar, Lexus, Mazda, Mercedes Benz, Nissan, Opel, Peugeot, PON (Volkswagen, Skoda, Seat, Audi), Renault, Suzuki, Subaru en Toyota kun je HIER lezen. Van Fiat, Ford, Kia en Volvo hebben we niets vernomen.

Geen terugroepactie
De RAI Vereniging, die de belangen van zo’n 500 fabrikanten en importeurs uit de mobiliteitsbranche behartigt, hoort ook vooral van haar leden dat het niet mogelijk is om het probleem op te lossen.

Cees Boutens, woordvoerder van RAI Vereniging, zegt daarnaast: “Het is geen wetgeving met terugwerkende kracht naar 2011. Als dat wel zo was geweest, dan was er een recall uitgeschreven. Dus: haal alle auto’s terug want ze voldoen niet meer aan de wettelijke eisen. Maar zo is het niet geregeld.”

Andere mogelijkheden
Er melden zich bij Kassa meerdere consumenten bij wie het wél gelukt is om hun achterlichten te koppelen aan de dagrijverlichting. Zo ook Arjan Hollebrandse, eigenaar van een Skoda uit 2014. Hij heeft de bewuste instelling laten aanpassen door een kennis die in het bezit is van diagnosesoftware en gaat sindsdien met een veiliger gevoel de weg op.

Volgens Cees Boutens is de meest simpele oplossing het aanzetten van de dimlichten. “Dan heb je voor en achter verlichting. Dan hoef je niet in motormanagementsystemen te gaan zitten. Los daarvan wil ik tegen de mensen zeggen dat het sowieso verstandig is regelmatig een rondje rond de auto te lopen om de verlichting te controleren. Verlichting is iets om goed te controleren, want het is een belangrijk veiligheidsonderdeel.”