Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

Duizenden euro's armer na telefoondiefstal buitenland

Duizenden euro's armer na telefoondiefstal buitenland
Het zal je maar gebeuren. Tijdens een vakantie in het buitenland wordt je telefoon gestolen. Je doet er alles aan om het nummer te blokkeren, maar bij thuiskomst wordt je toch geconfronteerd met een telefoonrekening van duizenden euro's. Die rekening moet je zelf betalen. Is dat wel terecht?

'Klant is niet verantwoordelijk'

Thomas Borchers, Bas van Amersfoort, Marieke de Vries en Joost Verdoorn worden door hun providers verantwoordelijk gehouden voor de diefstal en moeten zelf opdraaien voor de gemaakte telefoonkosten, in sommige gevallen oplopend tot €10.000. "Schande," vindt telecomspecialst Hendrik Rood in de uitzending. "De manier waarop er met de gestolen simkaart is gebeld duidt op grootschalige telecomfraude. Daar kun je als consument niet verantwoordelijk voor gehouden."

'Heel vervelend'

Opvallend is wel dat al deze gedupeerden een abonnement hebben bij een KPN-gerelateerd bedrijf: KPN, Hi en Telfort. Belbus-presentator Jeroen Kortschot gaat langs bij Telfort voor uitleg. Zij leggen de verantwoordelijkheid bij de consument, want volgens KPN zijn dergelijke rekeningen de verantwoordelijk van de consument. "Als je telefoon gestolen wordt moet je zo snel mogelijk je provider bellen om te zorgen dat de simkaart geblokkeerd wordt. Als je dat niet doet zijn de kosten voor jezelf", zegt Martine Husmann, directeur consumentenmarkt van Telfort. "In Nederland kunnen we crimineel gebruik herkennen en dan de simkaart blokkeren, maar onze buitenlandse partners doen dat niet en dus moet de rekening gewoon betaald worden." KPN zegt het 'heel vervelend' te vinden dat klanten de dupe worden van criminaliteit. Het bedrijf zegt in gesprek te zijn met buitenlandse telefoonmaatschappijen om fraude met simkaarten eerder te herkennen en tegen te gaan.

Waar moet je op letten in het buitenland?

Als je je mobiele telefoon meeneemt naar het buitenland is het van belang om de volgende tips in acht te nemen: - Neem belangrijke telefoonnummers los op papier mee en dus niet alleen in je mobiele telefoon.

- Check van tevoren op de website van je provider wat de goedkoopste provider in het buitenland is. De telefoon zoekt automatisch het sterkste signaal, maar dat hoeft niet de goedkoopste provider te zijn.

- Zet je voicemail en dataroaming uit.

- Maak zoveel mogelijk gebruik van WiFi.

- Als je je telefoon verliest of gestolen wordt, laat deze dan zo snel mogelijk blokkeren.

- Beveilig niet alleen je telefoon, maar ook je simkaart met een goede pincode.

- Beperk de hoeveelheid informatie op sociale media over je vakantie. Boeven kunnen meelezen. De stelling die bij dit onderwerp hoort luidt: 'KPN incasseert eigenlijk geld voor criminelen bij goedwillende Nederlandse consumenten.' Bent u het daarmee eens? Reageer dan hieronder.