Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

DUO stuurde onterecht deurwaarder naar 10.000 MBO-studenten

DUO stuurde onterecht deurwaarder naar 10.000 MBO-studenten
In februari stond bij ruim tienduizend MBO-studenten een deurwaarder op de stoep. De rekening voor het lesgeld werd met €300 deurwaarderskosten verhoogd, maar die rekening hoeft niet betaald te worden, laat de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) nu weten.

Zo kreeg bijvoorbeeld de dochter van Jurgen Mook een deurwaarder aan de deur. De oorspronkelijke rekening was verhoogd met ongeveer €300 deurwaarderskosten. Mook: "We hebben nooit een rekening of een aanmaning in de brievenbus gehad."

Onzorgvuldig

Dat klopt. DUO verstuurde voor het schooljaar 2014-2015 aan 140.000 mensen de factuur en de aanmaningen alleen nog digitaal. Deze studenten hebben volgens DUO ooit aangegeven dat ze alle post digitaal willen ontvangen. De lesgeldrekening werd voor hen vanaf zomer 2014 ter inzage op de persoonlijke portal 'Mijn DUO' gezet. Ook kregen de studenten mails dat er daar post voor hen klaarstond. Dat is "onzorgvuldig”" vertelt Bart Bernard van het Juridisch Loket in de uitzending. "DUO kan er niet zomaar van uitgaan dat mensen digitale post lezen."

 

Meldingen
Veel studenten waren zich dan ook niet bewust van de digitale post. Bij Kassa, op Klacht.nl en bij het Juridisch Loket kwamen veel meldingen binnen van studenten en hun ouders. Zij logden nooit in op Mijn DUO. Ook lazen ze niet de mails die DUO stuurde over aanmaningen of was hun emailadres inmiddels veranderd. Dit voorjaar bleek dat ruim 10.000 mensen de lesgeldberichten van DUO niet hebben gelezen. Zij reageerden niet op de betalingsverzoeken van DUO en kregen daardoor uiteindelijk bezoek van een deurwaarder.


'We zijn tekortgeschoten'

Michiel Steegers, voorzitter van JOB (belangenbehartiger van MBO-scholieren): "De stap tussen een digitaal berichtje en de deurwaarder is te groot. Het gaat hier over hele jonge mensen die zich nog niet helemaal bewust zijn van hun verantwoordelijkheden. DUO moet daar rekening mee houden." Dat doet de Dienst Uitvoering Onderwijs inmiddels: DUO liet Kassa weten dat de communicatie over de nieuwe procedure tekort is geschoten. "Dat had veel duidelijker moeten gebeuren, stelt DUO nu." De dienst besloot daarom om voor ruim 10.000 mensen de deurwaarderskosten te betalen. Dat kost DUO €1 miljoen.


Bewijslast

Bart Bernard van het Juridisch Loket vindt het besluit van DUO om te kosten terug te betalen goed te begrijpen. "Als DUO per schriftelijke post een brief stuurt, dan moet de ontvanger bewijzen dat die brief nooit is aangekomen. Als DUO per mail een bericht stuurt, dan is het DUO om te bewijzen dat die post is aangekomen." Bernard vindt dat DUO beter had moeten inschatten hoe studenten omgaan met digitale post. "Mensen wisselen regelmatig van emailadres. DUO kan zien of studenten weleens inloggen op Mijn DUO. De dienst had dit jaar, toen bleek dat 10.000 mensen de rekening niet betaalden, alsnog een incassobrief per post moeten versturen. Alleen een mail is veel te riskant."


De kwijtscheldingsregeling geldt enkel voor de studenten die hun lesgeldpost alleen digitaal ontvangen en die het volledige lesgeld nog moeten betalen. Studenten die al begonnen met het betalen van de rekening maar voor het restantbedrag een deurwaarder op de stoep kregen, moeten de deurwaarderskosten wel gewoon betalen.


Tips van DUO

Let op als je een nieuw emailadres hebt terwijl DUO nog post naar het oude adres stuurt! Dat is hiermee te voorkomen:


- Log in op Mijn DUO en controleer je e-mailadres en pas het desnoods aan.

- Voeg service@duo.nl toe aan de veilige afzenders zodat mail van DUO niet als spam wordt gezien.


Zo weet je zeker dat je geen post van DUO mist. In Mijn DUO staan al je berichten handig bij elkaar. Die berichten worden vijf jaar bewaard.