Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Fraudehelpdesk: opvallend veel meldingen

06-08-2015
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
geld_fraude_35.jpg
De Fraudehelpdesk heeft in juli opvallend veel meldingen van oplichting of pogingen tot oplichting binnen gekregen. Bijna 10.000 particulieren hebben zich gemeld. Van deze groep raakten 278 slachtoffers in totaal 900.000 euro kwijt.
Meer meldingen, grote bedragen
,,We vinden het aantal meldingen voor de zomerperiode groot. Vorig jaar hielden we nog niet cijfers per maand bij, maar normaal ligt het aantal meldingen in de zomer een stuk lager. Ook de bedragen die er in zijn omgegaan, zijn groot'', zei de woordvoerder van de Fraudehelpdesk donderdag.
Voor tonnen de boot in
Mensen raakten veel geld kwijt bij het verkrijgen van een 'erfenis', het verzilveren van een winnend lot en het uit de brand helpen van een aspirant-geliefde op een datingsite. Voor een van deze gevallen betaalden 21 slachtoffers bij elkaar 528.000 euro. Identiteitsfraude maakte in juli twintig slachtoffers, die voor dik 170.000 euro de mist in gingen. Bij deze vorm van oplichting gaat het vaak om misbruik van persoonlijke gegevens waarmee aankopen worden gedaan, leningen worden afgesloten of panden worden gehuurd.
Marktplaats en webshops
De meeste mensen werden volgens de Fraudehelpdesk de dupe met aankopen op Marktplaats.nl en bij webwinkels. Hierbij gaat het meestal om een paar tientjes. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!