Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Hoe kom je van internetcookies af?

11-02-2012
  •  
leestijd 6 minuten
  •  
602 keer bekeken
  •  
26_01.jpg
Wie regelmatig het internet bezoekt, wordt overspoeld door reclame. Steeds vaker zijn die advertenties afgestemd op jouw interesses. Had je laatst niet gezocht naar zulke bruine laarsjes of naar een vakantie op Terschelling? Door profielen aan de hand van jouw surfgedrag samen te stellen, kunnen adverteerders reclames precies op jouw interesses en voorkeuren afstemmen. Jouw surfgedrag wordt gevolgd door cookies die door adverteerders op jouw computer zijn gezet.
Cookies
Adverteerders laten kleine bestandjes achter op jouw computer als je een website bezoekt. Deze cookies kunnen door de site zelf worden geplaatst en gebruikt worden om de site beter te laten functioneren, bijvoorbeeld om te onthouden in welke taal jij de site wilt gebruiken. Daarnaast kunnen er ook cookies door derden op jouw computer worden gezet. Dit worden ook wel third party cookies worden genoemd. Als je een website bezoekt worden deze cookies op jouw computer geplaatst. Als je weer contact maakt met deze site of een andere site waarop dezelfde adverteerder actief is, onthoudt het bestandje wat jij hebt gedaan op de computer. Dan moet je denken aan zoekresultaten, artikelen die je hebt gelezen, producten je je hebt bekeken et cetera. Hiermee kunnen adverteerders een soort profiel van internetters kunnen maken. Dit wordt ook wel profiling genoemd. Deze profielen zijn veel geld waard, want daarmee kunnen bedrijven met advertenties nauwkeurig de doelgroep voor hun producten benaderen.
Nieuwe technieken
Er zijn nog veel meer technieken waar adverteerders gebruik van maken om internetters te profileren. Browser finger printing of device finger printing zijn daar voorbeelden van. Met deze techniek wordt niet jouw surfgedrag gebruikt. Nu krijgen apparaten op basis van specifieke eigenschappen en instellingen, zoals de ingestelde tijdzone, lettertypes en plug-ins, een unieke id toegewezen. Zo kan de internetter worden geïdentificeerd en kan een interesseprofiel worden bijgehouden. Volgens onderzoekers is op deze manier 94,2% van alle apparaten uniek te identificeren. Het is voor de gebruiker kansloos om deze techniek te omzeilen.
Gevolgen
Volgens hoogleraar Technoregulering Ronald Leenes zijn er drie nadelige kanten. In de eerste plaats is het voor internetgebruikers nu niet duidelijk door wie ze gevolgd worden, wat er in kaart wordt gebracht en wie er uiteindelijk bij deze informatie kan. Daarnaast kan er prijsdiscriminatie plaatsvinden of kunnen bepaalde diensten geweigerd worden. Tot slot draagt deze manier van adverteren bij aan de filterbubble . Doordat steeds meer van wat we tegenkomen op internet wordt afgestemd op onze voorkeuren en interesses, krijgen we steeds minder afwijkende meningen, alternatieven en verrassingen voorgeschoteld. Voor meer informatie over de filterbubble klikt u hier .
Regelgeving
De Nederlandse overheid werkt aan nieuwe regelgeving op het gebied van cookies. Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft ingestemd met het voorstel dat er ondubbelzinnige toestemming vereist is alvorens cookies mogen worden geplaatst. Het gaat om alle soorten cookies. Op 6 maart 2012 buigt de Eerste Kamer zich over deze cookiewet. Ook in Europa staan cookies op de agenda. Eurocommissaris Viviane Reding (Justitie en Mensenrechten) heeft onlangs laten weten de E-privacy richtlijn te willen aanpassen. Voor internetgebruikers moet veel duidelijker zijn dat er informatie wordt verzameld en wat er met die informatie gebeurt. Bovendien zouden internetgebruikers zich moeten kunnen afmelden. Op het laatste moment is er in dit voorstel toch een uitzondering voor cookies gemaakt.
Nog even op rijtje: wat kun je zelf doen?
Via de browser
Je kunt cookies verwijderen via je browser, bijvoorbeeld Internet Explorer, Firefox of Google Chrome. Dat kun je automatisch instellen. Het wissen gebeurt dan elke keer als je de browser afsluit.
- Internet Explorer: ga in het menu naar Extra en kies voor Internetopties . Zet een vinkje bij Browsegeschiedenis verwijderen bij afsluiten . - Firefox: ga naar Extra , Opties , kies de tab Privacy en ga naar Geschiedenis en dan naar Aangepaste instellingen gebruiken voor geschiedenis . Zet een vinkje voor Geschiedenis wissen . Klik op Instellingen . Vink Cookies aan. - Chrome: klik op het steeksleuteltje rechts bovenin, ga naar Opties en ga naar de tap  Geavanceerde opties  en dan Instellingen voor inhoud . Kies links Cookies en zet een vinkje voor Cookies en andere sitegegegvens wissen wanneer ik mijn browser sluit . - Safari: Kies Safari en ga naar Voorkeuren , klik op Beveiliging en vervolgens op Toon cookies. Selecteer Verwijder alles .
Wanneer je je cookies automatisch verwijdert na elke internetsessie, wordt je binnen die sessie nog wel gevolgd. Dat betekent dat je binnen een internetsessie nog steeds gepersonaliseerde advertenties ziet. Je wordt niet meer weken achtervolgd door dat ene paar schoenen of dat hotel. Het is ook mogelijk om je af te melden voor cookies van derden (ook wel third party cookies genoemd). Dat kun je per browser op de volgende manier doen:
- Internet Explorer: ga naar Extra , dan naar Internetopties en kies voor de tab Privacy . Klik onder Instellingen op Geavanceerd . Vink  Automatische cookieverwerking opheffen  aan. Ga naar Directe cookies en zet een vinkje voor Accepteren . Zet achter Indirecte cookies een vinkje voor Blokkeren en klik op Ok . - Firefox: ga naar Extra en kies voor Opties . Ga naar de tab Privacy en kies in de lijst bij Geschiedenis de optie Aangepaste instellingen gebruiken voor geschiedenis . Vink Cookies van derden accepteren uit. - Chrome: klik op het steeksleuteltje rechtsbovenin. Ga naar Opties en dan naar de tab Geavanceerde opties . Kies voor Instellingen voor inhoud . Kies in de linkerlijst Cookies , vink  Alle cookies van derden zonder uitzondering blokkeren  aan. - Safari: kies Safari en ga naar Voorkeuren , klik op Beveiliging en vervolgens op Toon cookies , selecteer Blokkeer cookies van derden en adverteerders .
Het verwijderen van cookies van derden zorgt er niet voor dat je geen advertenties meer krijgt voorgeschoteld. Wil je daar ook vanaf, dan kun een adblocker instellen. Ook dit is weer afhankelijk van welke browser, Internet Explorer , Firefox , Chrome , Safari , je gebruikt maakt.
Via de adverteerders
Verder zijn er nog allerlei opties om juist via advertentienetwerken aan de slag te gaan. Let op: deze zogenaamde plug-ins werken vaak met een cookie. Dus als je op bovenstaande wijze via je browser automatisch je cookies wist, is er grote kans dat deze plug-in ook weer van je computer verdwijnt. Daarnaast gelden deze plug-ins ook niet voor alle advertentienetwerken en voorkomen niet dat je niet gevolgd wordt. Het houdt alleen gepersonaliseerde advertenties tegen.
- Google Opt-Out : voorkomt dat je gepersonaliseerde advertenties krijgt van DoubleClick (Google). Hiermee voorkom je niet dat het bedrijf cookies plaatst op jouw computer. Wil je helemaal af van het volgen door DoubleClick, kijk dan hier . - Microsoft Opt-out : zorgt er met een cookie voor dat je geen personaliseerde advertenties meer ontvangt. Het betekent niet dat je niet meer wordt gevolgd. Hier geldt ook weer opletten als je je cookies wist: dan wordt deze cookie ook gewist. Daarnaast zijn er verschillende advertentienetwerken die een opt-out mogelijkheid hebben. Zoals NAI , Quantcast  en Digital Advertising Alliance . Ook dit werkt door middel van een cookie die ervoor zorgt dat er geen persoonlijke advertenties op jouw computer te zien zijn. Hier geldt ook weer opletten als je je cookies wist: dan wordt deze opt-out mogelijkheid ook gewist. In Nederland heeft de advertentiebranche IAB ook initiatief genomen voor een opt-out mogelijkheid: Your Online Choices . Dit kun je gebruiken om je af te melden voor gepersonaliseerde advertenties van adverteerders die in Nederland actief zijn. Ook deze mogelijkheid werkt weer met een cookie. Ook kun je nog steeds gevolgd worden door cookies die al op je computer stonden, voordat je je afmeldde.
Supercookies  
Dan zijn er nog de supercookies. Deze cookies kunnen niet alleen meer informatie opslaan die voor de adverteerder van belang is, je kunt ze ook niet zomaar verwijderen. Deze cookies gaan namelijk een stap verder. Ook al heb je cookies verwijderd, nog steeds ben je te identificeren. Ze linken wel naar jouw computer maar de informatie bevindt zich ergens anders waardoor als je je cookies op je computer wist, je nog steeds deze cookies kan hebben. Wil je van ook van deze cookies af, kijk dan hier en hier .
Kortom
Wil je geen gepersonaliseerde advertenties meer dan kun je volgens Merel Koning van de Radboud Universiteit het beste via je browser third party cookies (cookies van derden) blokkeren. Daarnaast kun je dan een adblocker installeren, waardoor je geen advertenties meer te zien krijgt en niet meer op basis van cookies wordt gevolgd.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!