Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Klanten XS4all slachtoffer van hack

06-02-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
XS4ALL-logo.jpg
Klanten van telecomprovider XS4all kunnen het slachtoffer zijn geworden van hackers die hebben ingebroken in hun modem. Bij enkele honderden klanten in Nederland zijn hierdoor ongebruikelijk hoge telefoonrekeningen geconstateerd. Die zijn ontstaan doordat hackers de nummers van de betrokkenen gebruikten om naar dure 0900-nummers in verre oorden te bellen.
Fritz-modems getroffen
Dat heeft een woordvoerder van XS4all donderdag gezegd. Het probleem kan zich volgens hem alleen voordoen bij klanten die op hun modem (een Fritzbox-modem van de Duitse fabrikant AVM) een bepaalde poort hebben openstaan.
Telefoontjes naar Vanuatu
De zaak kwam volgens de zegsman begin deze week aan het rollen, toen XS4ALL opeens veel telefoontjes naar bijvoorbeeld Vanuatu opmerkte. Normaal wordt er vrijwel nooit naar deze eilandengroep in de Grote Oceaan gebeld, maar nu was er opeens sprake van meerdere en langdurige gesprekken. Later bleek dat ook in Duitsland mensen slachtoffer zijn geworden van de fraude, die inmiddels wordt onderzocht.
Hoge rekening kwijtgescholden
XS4ALL probeert alle gedupeerden te benaderen. Hun hoge telefoonrekening zal worden kwijtgescholden. De telecomprovider maakt zich wel zorgen, omdat nog niet duidelijk is hoe de daders de benodigde inloggegevens van de klanten hebben kunnen bemachtigen.
In totaal telt XS4ALL, een KPN-dochter, ongeveer 250.000 klanten in Nederland. ANP
Lees hier meer over de hack: blog XS4ALL
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!