Vanaf 7 september iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

Meer kennis over wisselwerking tussen medicijnen en voedingssupplementen nodig

Meer kennis over wisselwerking tussen medicijnen en voedingssupplementen nodig

Als je medicijnen gebruikt, moet je alert zijn op mogelijke vitamine- en mineralentekorten die kunnen ontstaan door langdurig gebruik, meldt NPN.

Magnesium-, vitamine B12-, kalium-, calcium- en foliumzuurtekorten komen voor. Ook kan omgekeerd de werking van een medicijn door een (kruiden)supplement veranderen. Zo vermindert sint-janskruid bijvoorbeeld de werking van veel medicijnen. Daarom verdient het gebruik van voedingssupplementen bij bepaalde medicijnen meer aandacht.

Attenderen op wisselwerkingen tussen medicijnen en voedingssupplementen

NPN, de branchevereniging voor voedingssupplementen heeft in samenwerking met het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) informatie opgesteld en start vandaag met het attenderen van medicijngebruikers op bepaalde (wissel)werkingen.

Waar moet je alert op zijn?

In de folder ‘Medicijnen en voedingssupplementen. Tegelijk gebruiken?’ kunnen medicijngebruikers zien bij welke veel gebruikte medicijnen ze alert moeten zijn op een tekort aan vitaminen of mineralen. Ook kunnen ze hieruit halen wanneer het combineren met supplementen beter kan worden vermeden. Welke tekorten kunnen optreden, hoe ze kunnen worden herkend en wat met klachten kan worden gedaan staat tevens omschreven. Daarnaast staat per medicijn vermeld om welke voedingssupplementen het precies om gaat, waarom dat zo is en wat kan worden gedaan.

Kennis laat te wensen over

De kennis over het tegelijk gebruiken van medicijnen en supplementen laat tot nu toe vaak te wensen over. Dat is gevaarlijk, want tekorten treden vaak sluipend op en zijn niet altijd goed te herkennen. Saskia Geurts, directeur van NPN pleit daarom voor meer bewustwording: "Het gaat niet alleen om maagzuurremmers, maar om een groot aantal bijwerkingen bij tal van medicijnen. Gebruikers van de pil, plaspillen, diabetesmedicijnen, maagzuur- en ontstekingsremmers moeten bewust worden dat vitamine- en mineralentekorten kunnen ontstaan. Deze tekorten treden vaak sluipend op en zijn soms lastig te herkennen. Daarnaast willen we medicijngebruikers alert maken op de soms ongewenste effecten van voedingssupplementen, bij gelijktijdig gebruik van medicijnen. Tryptofaan gaat bijvoorbeeld niet goed samen met slaapmiddelen of antidepressiva. Gebruikers van medicijnen moeten weten dat bijwerkingen kunnen optreden of dat zelfs de werking van een medicijn, zoals de anticonceptiepil, kan verminderen door gebruik van Sint-janskruid."

Bewustwording

Huisartsen, apothekers en zorgprofessionals zijn vorig jaar al met factsheets op de hoogte gesteld: "We hopen dat medicijngebruikers de informatie ter harte nemen en bijwerkingen gaan signaleren en oplossen met hulp van arts of apotheker. Gelukkig is er steeds meer aandacht voor onze gezondheid. Op deze manier willen we zoveel mogelijk mensen bewust maken, zodat ze de voedingssupplementen en medicijnen op de juiste manier kunnen blijven gebruiken", besluit Geurts.

 Bron: NPN, IVM