Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nieuw voedsellogo nodig nu 'Vinkje' verdwijnt

19-10-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
supermarkt vriezer diepvries groenten eten 930
Er moet een nieuw logo komen om mensen te helpen gezonde keuzes te maken in de supermarkt. Daarvoor pleit de Consumentenbond, die stelt dat veel consumenten hier behoefte aan hebben. Fabrikanten mogen vanaf vrijdag geen 'Vinkje' meer op verpakkingen zetten. Dat logo, bedoeld om consumenten een ,,bewuste keuze'' te laten maken, is afgeschaft omdat het onduidelijkheid schiep en volgens critici zelfs misleidend was.
Voor de dikwijls verkeerd begrepen Vinkjes is nog geen alternatief gevonden. Althans: niet op verpakkingen. Wel ontwikkelde het Voedingscentrum op kosten van het ministerie van Volksgezondheid de app 'Kies Ik Gezond?', waarmee producten gescand kunnen worden en de consument kan checken of ze in de 'schijf van vijf' passen en hoeveel suiker of zout erin zit.

Geen logo

Maar op verpakkingen staat met de teloorgang van de Vinkjes geen logo meer. Bijna driekwart van 1600 door de Consumentenbond ondervraagden is voorstander van een nieuw logo. Bijvoorbeeld met een kleur: rood voor ongezond, groen voor gezond en oranje voor alles daartussen.

Blauw vinkje omstreden

Vooral het blauwe Vinkje was omstreden. Dat stond voor de 'betere keuze' binnen productgroepen die sowieso niet gezond te noemen zijn, zoals frisdrank met minder suiker of snacks met minder vet. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!