Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nog steeds veel klachten over Pretium

10-03-2012
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
227 keer bekeken
  •  
38_01.jpg
Kassa ontvangt al tijden klachten over het telefoonbedrijf Pretium Telecom . We hebben er tussen 2007 en 2009 maar liefst vijf maal aandacht aan besteed. Via ongevraagde telefoontjes werft Pretium sinds begin 2007 nieuwe klanten voor een abonnement voor vaste telefonie.
De klachten over Pretium hebben betrekking op een aantal zaken die heel vaak terugkeren. Veel (hoogbejaarde) gedupeerden geven aan dat ze dachten met KPN te spreken toen ze ongevraagd gebeld werden en hebben daarom 'ja' geantwoord op de vragen. Als ze eenmaal ongewild abonnee blijken te zijn, is het voor hen of de familie heel lastig of zelfs onmogelijk om van het contract af te komen. Veel gedupeerden begrijpen de gang van zaken niet goed en trekken daardoor aan het korte eind. Een beroep doen op de Coulance Regeling Ouderen van Pretium lukt niet meer, omdat er een verklaring van wilsonbekwaamheid wordt gevraagd. Verder melden veel mensen dat ze het contact met Pretium als zeer onaangenaam ervaren. Over het belabonnement zelf ontvangt Kassa overigens geen klachten. In de uitzending van Kassa zijn diverse gedupeerden te zien. 
Reactie Pretium: beeld klopt niet
Kassa geeft met de uitzending een geheel verkeerde voorstelling van zaken volgens Pretium. Na maar liefst zeven brieven van de advocaat van Pretium mochten we de directeur, meneer Nyks, interviewen. Hij stelt dat van de zaken die in de uitzending te zien zijn, alleen de klacht van meneer Vos gegrond is. Pretium heeft zijn abonnement inmiddels teruggedraaid. In de andere zaken over Woon-en Zorg Centrum Heidehiem valt Pretium helemaal niets te verwijten. Hier vindt u de schriftelijke toelichting van Pretium op de gevallen die in de reportages te zien zijn. Ook zaken van andere gedupeerden die Kassa aan Pretium heeft voorgelegd, zijn allemaal aantoonbaar onterechte klachten, aldus de provider. De gedupeerden zelf denken daar dus echter heel anders over.
Pretium vindt zichzelf juist het braafste jongetje van de klas en heeft Kassa verder laten weten dat opzeggingen altijd gewoon worden verwerkt en dat als er al klachten zouden zijn, die goed worden opgelost. Op de vraag van Kassa hoe het bijvoorbeeld komt dat zoveel mensen niet wisten dat ze door Pretium zouden worden overgenomen of dat velen Pretium zeer klantonvriendelijk vinden, zegt meneer Nyks niet te kunnen antwoorden, want dat zou om algemene anonieme beschuldigingen gaan waartegen hij zich niet kan verweren.
Coulance Regeling Ouderen: handelingsonbekwaam
Na veel commotie over de werving van bejaarden heeft Pretium in 2008 de Coulance Regeling Ouderen ingesteld. 'Kwetsbare' ouderen van boven de 72 jaar kunnen een bedenktermijn van drie maanden krijgen in plaats van de wettelijke zeven dagen om van het ongewilde contract af te komen. Begin 2009 heeft Kassa aandacht besteed aan klachten over die regeling.
Pretium meldt dat in de afgelopen 3,5 jaar ruim 5000 ouderen gebruik hebben gemaakt van de Coulance Regeling Ouderen. Sinds eind vorig jaar eist de provider echter een verklaring van handelingsonbekwaamheid als voorwaarde voor de coulance regeling, omdat de concurrentie volgens Pretium misbruik van de regeling heeft gemaakt. Ouderenbond ANBO vindt dat Pretium hiermee over de scheef gaat en veel gedupeerden zijn er heel erg verontwaardigd over, aangezien zo'n verklaring in hun ogen veel te ver gaat. In het interview met Kassa heeft directeur Nyks laten weten dat het slechts een proef was die niet goed bevallen is. Pretium is dan ook per direct gestopt met die eis van handelingsonbekwaamheid. De ongeveer 600 mensen die de afgelopen tijd tevergeefs een beroep hebben proberen te doen op de Coulance Regeling Ouderen, kunnen dat alsnog doen. Pretium benadert alle betrokkenen hierover.
Nieuwe wetgeving maakt einde aan deze verkooppraktijken
Vorig jaar heeft minister Verhagen nieuwe regels voor telemarketing afgekondigd. Een overeenkomst die telefonisch is afgesloten, moet met een (digitale) handtekening bekrachtigd worden voordat het contract ingaat is. Dat geldt helaas alleen voor mensen die nog niet eerder met het bedrijf contact hebben gehad, dus in geval van 'cold calling'. Deze regels gaan deel uitmaken van nieuwe
EU-wetgeving , die uiterlijk eind 2013 ingaan.
De minister heeft deze regels ingesteld naar aanleiding van een motie die Sharon Gesthuizen van de SP, samen met haar collega-Kamerleden van het CDA en de PvdA, heeft ingediend. Die motie hebben ze in Kassa aangekondigd naar aanleiding van de klachtenstroom over Pretium. Sharon Gesthuizen heeft nu in Kassa gemeld dat ze gaat proberen de invoering van die nieuwe regels te versnellen, want eind 2013 is in haar ogen veel te laat.
Tips voor gedupeerden
Als u te laat bent voor de wettelijke bedenktermijn van zeven dagen en u bent van mening dat er geen rechtmatige overeenkomst met Pretium is afgesloten (bijvoorbeeld omdat u tegen iets heel anders dacht ja gezegd te hebben), kunt u dat per aangetekende brief bij Pretium aangeven en de vermeende overeenkomst
opzeggen . (Strikt genomen kunt u ook telefonisch opzeggen, maar dan heeft u daar geen bewijs van in handen.)  U kunt de opname van het telefoongesprek, de 'voicelog', opvragen waarin te horen is dat u of uw familielid toestemming zou hebben verleend voor de overeenkomst. Pretium moet die 'voicelog' kunnen overleggen, want zij moeten bewijs kunnen leveren dat ze een rechtmatig contract met u hebben gesloten. Pretium heeft zelf een 'Coulance Regeling Ouderen' ingesteld, die inhoudt dat 'kwetsbare' ouderen van boven de 72 jaar een bedenktijd van drie maanden kunnen krijgen om het ongewilde contract te annuleren. Na een jaarcontract kan het contact maandelijks worden opgezegd , tenzij er iets anders met de provider is overeengekomen. Er mag niet stilzwijgend verlengd worden met een jaarcontract.
Pretium mag geen incassomachtiging bij 'cold calling' vragen (dat is het eerste contact met een nieuwe klant).  Als er toch onterecht geld is afgeschreven, kunt u dat door uw bank laten storneren. Geef aan dat het om een ongeldige incassomachtiging gaat en dat u het rekeningnummer wilt blokkeren. Meldt u zichzelf of uw familielid aan bij het wettelijk Bel-me-niet Register om verkooptelefoontjes te stoppen. Overtredingen kunt u bij ConsuWijzer kwijt.
Veel mensen geven aan dat ze ook onbedoeld een abonnement hebben bij Privilege, waarvoor jaarlijks geld wordt geïncasseerd. Als u die overeenkomst (eveneens) betwist, vraag het bedrijf dan om bewijs van het contract. Zeg de vermeende overeenkomst eveneens per aangetekende brief op. Als u er met het bedrijf niet uitkomt, kunt u naar de Geschillencommissie Telecommunicatie of het op een rechtszaak aan laten komen als u zeker van uw zaak bent.
Wilt u weten waar een telefonisch verkoopgesprek aan moet voldoen of wilt u meer informatie het Bel-me-niet Register, dan kunt u hier klikken. Voor het volledige Pretium-dossier op de Kassa-site klikt u hier .
Consumentenautoriteit heeft Pretium veroordeeld
De waakhond is in 2007 een onderzoek gestart naar de wijze waarom Pretium mensen telefonisch benaderde. Dat heeft eind 2008 tot het opleggen van een boete en drie lasten onder dwangsom geleid. Daar heeft Kassa aandacht aan besteed. Pretium is echter tegen het besluit van de Consumentenautoriteit in beroep gegaan en heeft de boete iets weten te verlagen en twee van de drie lasten onder dwangsom (gedeeltelijk) vernietigd. Die zaak sleept zich nu al jaren voort.
Pretium wekt beroering in de media en politiek
Pretium wordt regelmatig in de media besproken. Zeer opvallend zijn de vele rechtszaken  die het bedrijf zeer regelmatig aanspant. Ook tegen Kassa, maar we hebben in hoger beroep gewonnen. Er is ook zelfs veel politieke beroering over Pretium geweest. Zo heeft de voormalige staatssecretaris Frank Heemskerk een aantal maatregelen afgekondigd en diverse Kamerleden, waaronder Sharon Gesthuizen van de SP, hebben meerdere Kamervragen over de handelwijze van Pretium gesteld.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!