Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Nog te weinig wachtlijstbemiddeling'

15-01-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
zorgverzekering zorgkosten 930 520
Zorgverzekeraars en zorgkantoren helpen hun verzekerden nog te weinig op weg naar een andere zorgaanbieder als deze cliënten te lang moeten wachten op hulp. Veel mensen weten ook niet dat ze om dergelijke bemiddeling kunnen vragen.

Ziekenhuizen moeten wachttijd melden

Dat zegt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in een rapportage over de aanpak van wachttijden. Ziekenhuizen moeten melden hoelang hun wachttijd is en duidelijk maken dat er met de verzekeraar over andere mogelijkheden kan worden gesproken. De verzekeraars zetten de mogelijkheden meestal ook wel op hun sites, maar toch zijn veel patiënten dus niet op de hoogte. Niet iedereen wil overigens naar een andere aanbieder.

Aanpak lastig

Ook is er gebrek aan inzicht in de wachttijden en oorzaken hiervan, zo blijkt uit de rapportage, waardoor het lastig is het lange wachten aan te pakken. Er wordt veelal te weinig samengewerkt tussen zorgverzekeraars, zorgkantoren en zorgaanbieders om de wachtlijsten korter te krijgen. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!