Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

NZa ontvangt tientallen meldingen over lange wachttijden ggz

18-08-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
zorgverzekering dokter 930 520 ziekenhuis
Sinds een oproep in een uitzending van Kassa in april zijn bij het meldpunt van de Nederlandse Zorgautoriteit 94 meldingen binnengekomen van mensen met klachten over lange wachttijden in de ggz. De NZa zegt contact te hebben opgenomen met mensen die langer moesten wachten dan de aanvaardbare norm.
Bemiddeling
Bij veertien meldingen heeft de zorgautoriteit contact opgenomen met de zorgverzekeraar, om te horen welke actie zij onderneemt. Verzekeraars hebben deze mensen naar een andere zorgaanbieder bemiddeld of voor overbruggingszorg gezorgd. Bij een paar gevallen heeft de verzekeraar alsnog goed bemiddeld, waardoor tussenkomst niet nodig werd geacht.
Zorgwekkend
In een enkel geval blijft de wachttijd ook bij een andere behandelaar lang duren. Met name mensen met complexe problemen die een specialistische behandeling vereisen moeten soms veel te lang wachten. Marian Kaljouw, bestuursvoorzitter van de NZa, vindt dit zorgwekkend. Inmiddels hebben aanbieders en verzekeraars in de ggz afspraken gemaakt om de wachtlijst aan te pakken. ‘Een goed inzicht in de daadwerkelijke wachttijden bij behandelaren en krachtige samenwerking van verzekeraars en aanbieders is cruciaal om de problemen op te lossen’, aldus Kaljouw.
Bron: NZa
Bekijk het fragment hieronder terug.

Meer over:

ggz, nza
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!