Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Ongevraagde vervolgzendingen groot probleem'

06-02-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
pakketje_03.jpg
Veel mensen voelen zich gedwongen om ongevraagde vervolgzendingen van 'gratis' producten toch te betalen. Maar dat hoeven zij juridisch gezien niet te doen. Daarvoor waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) donderdag.
'Groot probleem'
,,Als consumenten niet uitdrukkelijk hebben ingestemd met vervolgzendingen, hoeven ze deze niet te betalen'', zegt de toezichthouder, die spreekt van een groot probleem.
,,Vitaminepillen, crèmes, puzzel- en kinderboekjes, kortingskaarten, scheermesjes, onderbroeken: je stemt in met een eenmalige gratis proefzending, maar ontvangt daarna dure vervolgzendingen of zit vast aan een abonnement waar je moeilijk weer vanaf komt'', aldus de toezichthouder. Over dit consumentenprobleem ontving de ConsuWijzer, het consumentenloket van ACM, vorig jaar zo'n 400 klachten, ruim twee keer zoveel als in 2012.
Ongewilde rekening meestal toch betaald
Uit de meldingen blijkt dat zo'n ongewilde rekening meestal toch wordt betaald. Afmelden bij de aanbieder lukt vaak niet, omdat deze niet of slecht bereikbaar is of aangeeft dat de afmelding te laat komt. Volgens ACM komt het ook regelmatig voor dat er een incassobureau wordt ingeschakeld om betaling af te dwingen.
In totaal kreeg de ConsuWijzer vorig jaar ruim 70.000 meldingen en klachten binnen van consumenten. De meeste betroffen vragen over recht op garantie bij een ondeugdelijk product. Ook voor reclamezaken als het Bel-me-niet-register en vragen over rekeningen en betalingen werd veel bij het loket aangeklopt. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!