Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Ongewenste telefoontjes blijven irriteren

15-02-2012
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
callcenter_medewerkster_02.jpeg
Niet gewilde verkooptelefoontjes gaven vorig jaar de meeste irritatie. Maar ook vragen over garanties staan hoog genoteerd in de ergernislijstjes van de ConsuWijzer. Bij de organisatie kwamen 85.000 meldingen binnen over problemen bij de aankoop van producten of diensten. Veel klachten kwamen binnen over telecom (bel-me-niet en rekeningen), energie (idem) en elektronica (garanties). De website werd 2,3 miljoen keer bezocht. Consumenten gebruikten in 2011 ruim 490.000 keer de voorbeeldbrieven waarmee ze hun recht konden halen. Dat liet ConsuWijzer woensdag weten.
Veel klachten, vragen en opmerkingen kwamen ook binnen over agressieve en misleidende verkoop onder meer door loterijen en goede doelen, doorlopende abonnementen bij sportscholen en uitgeverijen. De OPTA legde 1,2 miljoen euro boete op voor overtreding van telemarketingregels. De Consumentenautoriteit beboette vijf elektronicabedrijven voor overtreding van garantieregels. De NMa deelde boetes uit in de energiesector onder meer voor niet terugbetalen van geld na een overstap en misleidende colportage.
De NMa, OPTA en de Consumentenautoriteit zitten achter het informatieloket de ConsuWijzer.
ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!