Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

Prepaid creditcard blijkt zo lek als een mandje

Prepaid creditcard blijkt zo lek als een mandje
Pinnen op kosten van een ander. Dat kan met de 3V-kaart, zo ontdekte de redactie van Kassa. De 3V-kaart is bedoeld om veilig mee te betalen. Als je de kaart telefonisch opwaardeert dan blijkt het systeem peperduur en zo lek als een mandje.

Betaalkaart

Wie een creditcard onveilig vindt, kan betalen met een debitcard. 3V biedt de mogelijkheid om geld vóóraf te storten op een speciale betaalkaart. Zo kom je niet in het rood te staan. De 3V-kaart kan opgewaardeerd worden op verschillende manieren, bijvoorbeeld via de telefoon, op de website beltegoed.nl en daar gaat het mis.

Andermans telefoon

In de reportage is te zien hoe een nietsvermoedende vrouw ineens honderden euro's moest betalen voor haar telefoonrekening. Het bleek dat haar zoon een 3V-kaart had aangeschaft. Door de kaart telefonisch op te waarderen op beltegoed.nl via zijn moeders telefoon kreeg zij de rekening. Het geld wordt vervolgens gestort op de 3V-kaart. Daarmee kan bijvoorbeeld online worden betaald. Met een vouchercode kan de betaalkaart worden geactiveerd. Dan kan er geld worden gepind bij een geldautomaat. De rekening verschijnt later op de telefoonfactuur. Ook een redacteur van Kassa kon zonder problemen met de 3V-kaart geld uit de automaat halen op kosten van de telefoonrekening van de VARA. 

Hoge kosten

Naast de fraudegevoeligheid van het telefonisch opwaarderen van de 3V-kaart, zijn er meer problemen. Wie de 3V-kaart telefonisch opwaardeert, betaalt flink. Beltegoed.nl berekent €9,45 'transactiekosten' voor elke transactie. 3V-kaart berekent bovendien een euro als je geld opneemt. Telefonisch opwaarderen kan met maximaal €20 per transactie. Dat kost dus uiteindelijk op de telefoonrekening ruim €30.

Rente

"Die kosten zijn veel te hoog", zegt Tweede-Kamerlid Agnes Mulder van het CDA in de studio. "Je betaalt eigenlijk 50% rente over het bedrag dat je opneemt. Dat mag niet. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) moet dit onderzoeken." Volgens Mulder is door het telefonische opwaarderen via je telefoonrekening de 3V-kaart niet langer een debitcard, maar een creditcard. "Je krijgt eerst geld en daarna pas de rekening. Dat klinkt als een creditcard en dan heeft 3V een speciale vergunning nodig." Waakhond AFM heeft inmiddels laten weten een onderzoek te zijn gestart.

Bankierseed

Simon Lelieveldt, deskundige in betalingsverkeer, vindt dat de bank de eerstverantwoordelijke is in deze kwestie. "Die moet zich houden aan de bankierseed en dus het belang van de klant voorop stellen. De bank moet zorgen dat de andere betrokken commerciële partijen zich aan de wet houden. En de bank moet dat ook vooraf en achteraf controleren." De 3V-kaarten worden uitgegeven door licentiehouder ABN AMRO. De bank laat weten via Kassa kennis te hebben genomen van de problemen. De bank heeft er bij 3V op aangedrongen om de telefonische betaalmethode bij beltegoed.nl te stoppen. Ook 3V heeft beltegoed.nl inmiddels gevraagd om te stoppen met de betaalmethode via de telefoonrekening.

Fraude

Volgens beltegoed.nl wordt fraude tot een minimum beperkt door een limiet op de aanschaf van 3V vouchers via de telefoon. "In 99% van de gevallen wordt fraude gedetecteerd." Het bedrijf wil hier niet verder op ingaan om mogelijke fraudeurs niet teveel te informeren. Volgens Kassa zijn deze partijen niet de enige spelers op deze markt. We komen hier dan ook binnenkort op terug.