Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Privacyschuif' Google is niet wat het lijkt

22-12-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
google logo 930x520
Google heeft ten onrechte de suggestie gewekt dat gebruikers de mogelijkheid hebben om het bewaren van zoekgegevens uit te schakelen. Dat oordeel heeft het College van Beroep van de Reclame Code Commissie geveld in een zaak die was aangespannen door advocaat Otto Volgenant. Hij ergerde zich er naar eigen zeggen aan dat Google ,,beloftes doet over privacy die ze vervolgens niet waarmaakt''.

"Uw gegevens, u beslist"

Steen des aanstoots was een advertentie van het bedrijf van eerder dit jaar. ,,Uw gegevens, u beslist'', stelde Google. Om gebruikers te wijzen op hun privacy-instellingen, stond een schuif afgebeeld. Op een plaatje stond die 'aan', vergezeld van de tekst: ,,Onthoud wat ik zoek op internet.'' Op de volgende afbeelding stond de schuif 'uit', met daarbij de tekst: ,,Dat heb ik nu uitgezet.''

Google verzamelt nog steeds gegevens

In werkelijkheid verzamelt Google bij de tweede instelling nog steeds gebruikersgegevens. Het enige wat verandert is dat Google de zoekopdrachten niet meer koppelt aan de account van de gebruiker. Eerdere zoekopdrachten worden daardoor niet meer gebruikt om sneller, betere resultaten te tonen. Maar Google blijft wel informatie vergaren om ,,statistische trends te onderzoeken, tikfouten te voorkomen en haar diensten te optimaliseren''.
Volgens het college dat de zaak in hoger beroep beoordeelde, is de advertentie hierover niet duidelijk genoeg en daarom in strijd met de reclamecode. Praktisch gevolg van de uitspraak is dat media de advertentie niet meer zullen plaatsen. ANP

Meer over:

privacy, google
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!