Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Privacywaakhond: reclame op basis bankgegevens kan niet zomaar

03-07-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Privacy telefoon bank
Betaalgegevens van klanten mogen door banken niet zomaar worden gebruikt voor reclame. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) roept banken daarom op om goed te kijken naar het beleid dat ze voeren rond het zogeheten direct marketing.
ING heeft onlangs zijn privacystatement gewijzigd. De bank is van plan klanten gepersonaliseerde aanbiedingen te doen op basis van af- en bijschrijvingen. De autoriteit kreeg veel verontruste berichten van klanten. Voor de privacywaakhond genoeg om banken op scherp te zetten.

Meer banken

AP heeft aanwijzingen dat meer banken betaalgegevens van klanten willen verwerken voor reclamedoeleinden. De autoriteit wil daarom een breed signaal afgeven en de banken wijzen op de regels. Het is nog niet uitgezocht of het toegestaan is wat ING wil doen.

Compleet beeld

De privacywaakhond vindt het belangrijk om de bankensector te wijzen op de privacyregels. Zo stelt Katja Mur, bestuurslid van de AP, dat de betaalgegevens een compleet beeld geven van iemands leven. Het is dan namelijk bekend waar je je geld aan uitgeeft, met wie je omgaat, welke patronen zichtbaar zijn en van welke verenigingen je lid bent. ANP

Meer over:

privacy, psd2, banken
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!