Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ProRail staakt omstreden veiligheidscampagne

08-04-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Spoor rails 930x520
ProRail staakt de omstreden veiligheidscampagne 'Victim Fashion - Created by accident’. Het spoorbedrijf zegt dat het doel van de campagne is bereikt. ProRail toonde nagemaakte beschadigde kleding die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk. De spoorbeheerder wilde zo tieners waarschuwen voor de gevaren op het spoor, maar er kwam veel kritiek op de campagne.
De campagne deed veel stof opwaaien. Veel machinisten en nabestaanden van slachtoffers van een treinongeluk schrokken van de beelden die werden gebruikt. Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) veroordeelde de nieuwe veiligheidscampagne en noemde deze ,,onnodig hard".

Boodschap aangekomen

ProRail zegt nu dat de boodschap bij de jongeren is aangekomen. De spoorbeheerder zegt zich ,,bewust te zijn van de heftigheid van de campagne''. Er is volgens ProRail gekozen voor een ,,impactvolle en realistische benadering'' om zo door te dringen tot de ,,leefwereld van een lastig te bereiken doelgroep''. 

NS

De NS liet eerder weten overvallen te zijn door de campagne, maar zegt nu blij te zijn dat ProRail met de campagne stopt. De twee partijen zijn in gesprek gegaan. ,,De NS heeft, in het belang van onze collega's, aangegeven de volgende keer vroegtijdig bij het opzetten van een campagne betrokken te willen worden'', aldus de NS. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!