Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Pulpnieuws haalt regulier nieuws in op Facebook

23-08-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
facebook duimpjes 930
Pulpnieuws genereert meer reacties van Facebookgebruikers dan nieuwsberichten van echte nieuwssites. Onderzoekers van het Leiden Institute of Advanced Computer Science en het Leiden University Centre of Linguistics hebben een artikel hierover gepubliceerd, in het magazine PLos ONE.
Pulpnieuws is nieuws van lage kwaliteit dat zich verspreidt in de vorm van 'clickbait'. Doordat meer mensen erop klikken, krijgen pulpnieuwssites meer bezoekers. Door pulpnieuws te vergelijken met nieuws van hoogwaardige kwaliteit, kon het totale bereik van pulpnieuws worden bestudeerd. Daarnaast werd onderzocht hoe pulpnieuws zich ontwikkelt gedurende de tijd.

Geliket en gedeeld

Sensationele onzinberichten blijken vaker te worden gedeeld en geliket. Ook wordt er vaker op gereageerd dan op de berichten van nieuwssites. Onderzoekers van de Universiteit Leiden analyseerden meer dan honderdduizend Facebookberichten die tussen 2013 en 2017 zijn gepubliceerd. Naar schatting van de onderzoekers heeft de helft van de 10 miljoen Nederlandse Facebookgebruikers in de onderzochte periode zeker één keer pulpnieuws gedeeld of erop gereageerd.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!