Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Rechtszaak dreigt om bedenktijd bij Essent

08-03-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
930x520_energie
De Consumentenbond wil dat Essent consumenten die afgelopen jaar bij de Media Markt of Gamma een energiecontract afsloten en dit alsnog willen opzeggen, alle kosten van afgenomen energie terugbetaalt. Doet het energiebedrijf dit niet, dan stapt de organisatie naar de rechter.
Essent meldde bij de verkoop van de contracten tot 1 december vorig jaar dat consumenten geen bedenktermijn hadden. Maar dat had nooit mogen gebeuren. Het ging hier namelijk om 'verkoop buiten de verkoopruimte', vergelijkbaar met verkoop op straat en aan de deur. Mensen gaan immers niet naar een bouwmarkt om een energiecontract af te sluiten.
Daarom geldt hier een wettelijke bedenktijd van veertien dagen. Geeft een bedrijf dat niet, dan schrijft de wet voor dat mensen twaalf maanden hebben om nog onder zo'n contract uit te komen, aldus de Consumentenbond.
Op aandringen van toezichthouder ACM heeft Essent zijn werkwijze inmiddels aangepast. Maar volgens de Consumentenbond is het bedrijf gedupeerde klanten nog niet voldoende tegemoet gekomen. Uit meldingen bij de bond blijkt dat Essent de contracten wel wil ontbinden, maar dat het op geen enkele wijze bereid is de al afgenomen energie terug te betalen. Ook zou Essent het bedrag van de destijds bij het afsluiten van het contract ontvangen waardebon terugeisen. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!