Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Steeds minder vertrouwen in Facebook

17-11-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Facebook logo 930x520
Steeds meer Nederlanders haken af op Facebook omdat ze het platform niet meer vertrouwen. Dit blijkt uit de Newcom VertrouwensMonitor 2018.
Wantrouwen en nepnieuws zijn voor mensen nu voor het eerst een belangrijke reden om te stoppen met het gebruik van Facebook. Vorig jaar waren er volgens het onderzoek vooral andere motieven zoals ‘er zitten te weinig mensen op waar ik wat mee heb’ en ‘het kost me te veel tijd’.

Traditionele nieuwsbronnen

In de peiling geeft ruim een kwart van de ondervraagden aan dat ze het afgelopen half jaar Facebook minder of veel minder is gaan gebruiken, tegen over 9 procent die het meer is gaan gebruiken. Op Twitter en Instagram is 10 procent afgehaakt.
Traditionele nieuwsbronnen worden nog steeds het meest vertrouwd. Het gaat dan om (regionale) kranten, radio en tv. Social media scoren op vertrouwen het laagst, lager dan het vertrouwen in politieke partijen. ANP
In ' Kassa XL - De Fuik van Facebook ' liet Kassa zien hoe groot de macht en invloed is van Facebook. Bekijk de uitzending hieronder terug.

Meer over:

vertrouwen, facebook
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!