Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Supermarkten stunten fors meer met vlees'

08-11-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
kippenvlees-930x520
Nederlandse supermarkten zijn fors meer gaan stunten met goedkoop kippen-, rund- en varkensvlees, blijkt uit onderzoek van Wakker Dier. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie is het aantal vleesaanbiedingen in supermarktfolders sinds 2015 met 28 procent gestegen.
Wakker Dier vergeleek de eerste drie kwartalen van dit jaar met dezelfde periode in de jaren daarvoor. Volgens de organisatie stegen de aanbiedingen bij Jumbo en Albert Heijn het meest van alle supermarkten. Bij Jumbo gaat het om een verdubbeling van het aantal 'vleesstunts' ten opzichte van drie jaar geleden, bij Albert Heijn om een toename van 73 procent.

'Minder vlees eten is hard nodig'

Alle supers stunten vooral veel meer met kippenvlees in hun folders. ,,Ook hier lopen Albert Heijn en Jumbo voorop. Jumbo heeft zijn kipaanbiedingen zelfs vertienvoudigd'', aldus Wakker dier. ,,Minder vlees eten is hard nodig. Dat juist de marktleiders hiervoor geen verantwoordelijkheid nemen is schandalig". De organisatie analyseerde de folders van twaalf grote supermarktketens in Nederland. ANP
Bekijk hier het item dat Kassa in september maakte over de plofkip. Je zou denken dat de plofkip inmiddels uit de supermarkt is verdwenen. Door campagnes van Stichting Wakker Dier is de plofkip in de afgelopen jaren verdwenen uit het vers vleesschap. Dan zou je verwachten dat dit voor alle kipvleesproducten in de supermarkt geldt, maar niets lijkt minder waar. Uit een steekproef van Wakker Dier onder de 12 grootste supermarkten blijkt dat maar liefst 70% van de kipvleeswaren voor op brood nog steeds bestaat uit plofkip. 
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!