Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Supermarkten verbeteren privacy en prijstransparantie boodschappenapps

20-04-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
134 keer bekeken
  •  
Supermarkt 930x520
Supermarkten gaan in hun apps niet goed om met privacy. Dat stelt Marcel Stalenhoef van Hogeschool Utrecht. Hij maakte op verzoek van Kassa samen met studenten een review van de gebruiksvriendelijkheid van 5 supermarktapps. Plus en Albert Heijn melden in een reactie hun apps op het gebied van privacy en prijstransparantie aan te passen.
Stalenhoef, docent Communication and Multimedia Design, constateerde dat supermarkten om allerlei persoonsgegevens vragen zoals de leeftijd en geslacht van de gebruiker of de samenstelling van een huishouden. Maar deze informatie is niet per se noodzakelijk voor het bezorgen van boodschappen. Daarbij wordt ook niet altijd goed uitgelegd waarom supermarkten de persoonsgegevens willen hebben. Vooral de Coop-app scoort slecht op dit punt volgens Stalenhoef. Maar ook Albert Heijn, Plus en Picnic zouden dit beter kunnen doen.
‘Onduidelijk voor gebruiker’
Ook op het gebied van prijstransparantie heeft Stalenhoef commentaar. Zo is bij Plus in de ‘Winkelwagen’ waar alle gekozen boodschappen zijn verzameld, niet te zien wat de individuele producten kosten en ook niet wat de totaalprijs is. Bij Albert Heijn kun je door bepaalde actieproducten te bestellen de bezorging gratis krijgen. Maar die korting wordt pas zichtbaar bij het afronden van de bestelling. Onduidelijk voor de gebruiker, aldus Stalenhoef.
Plus gaat gegevens toelichten
In een reactie schrijft Plus  bij registratie om minder persoonlijke informatie te gaan vragen. Ook wil de supermarkt bij het vragen om specifieke gegevens dat in een aantal gevallen gaan toelichten. Op het gebied van prijstransparantie wil de supermarkt de totaalprijs en de prijzen van producten in de ‘Winkelwagen’ van de app gaan tonen.
Albert Heijn gaat app updaten
Albert Heijn laat weten  aan haar eigen privacyvoorwaarden te voldoen. Maar de supermarkt gaat de app wel updaten om “voorop te lopen in privacybescherming”. Wat dat concreet inhoudt, beschrijft de supermarkt niet in haar reactie. Albert Heijn erkent dat er bij klanten verwarring ontstaat rond de korting op de bezorgkosten en gaat bekijken hoe dit beter kan.  
Coop zegt in een reactie te werken aan de zichtbaarheid van productdetails. Op het gebied van privacy zou de app alleen aan het noodzakelijke voor privacywetgeving voldoen. Het moet in de toekomst voor klanten mogelijk worden om te kiezen welke cookies worden opgeslagen.
Jumbo  en  Picnic  komen relatief goed uit de appreview. Meer over het bestellen en laten bezorgen van boodschappen kunt u zaterdagavond zien in Kassa om 19.05 op NPO 1. Naast de apps wordt ook de kwaliteit van bezorgde groente en fruit beoordeeld door groente- en fruitteler Geert Krops, bekend van Boer Zoekt Vrouw.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!