Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Test: shapewear

  •  
08-09-2012
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
2535 keer bekeken
  •  
shapewear360210.jpg
Je ziet het steeds meer in glossy's, op televisie en in winkels. Als je er op let zie je steeds meer 'shapewear', ondergoed dat bedoeld is om te shapen, te vormen dus. Er zijn jurkjes, hempjes, taillebanden en heel veel soorten broeken. De prijsverschillen zijn enorm (onze testbroeken variëren tussen €9,95 en €64) en er zijn heel veel oude en nieuwe merken. Genoeg aanleiding dus voor een test!
 
Opzet
Op 1 juli 2012 komen de zes Utrechtse testvrouwen Anne-Marie, Kirsten, Simone, Noor, Martine en Claire bijeen voor het begin van de shapewear-test. We hebben van zeven merken twee verschillende type broeken ingekocht in drie verschillende maten: broeken mèt pijpjes en broeken zònder pijpjes. De broeken mèt pijpjes zijn bedoeld om buik, heupen en billen te shapen. De broeken zònder pijpjes zijn over het algemeen hoger (tot aan de bh-rand) en vooral bedoeld om de buik te shapen.
Appels en peren
Aan de hand van een tabel stellen we vast wat voor figuur onze testvrouwen hebben (zie de tabel onder aan ons verhaaltje). Anne-Marie, Kirsten & Simone zijn 'peren' of 'zandlopers' en testen onze broeken met pijpjes. Noor, Martine en Claire zijn 'appels' en gaan de broeken zonder pijpjes testen. We noemen ze groep één en groep twee, dat klinkt toch weer net iets aardiger dan die fruitvergelijking.
Passen
We ontmoeten elkaar in lingeriewinkel Kant in Amsterdam, de winkel van Alexandra Worm. Alexandra is een onafhankelijke vakvrouw die ervoor zorgt dat alle vrouwen de juiste maat krijgen aangemeten. Zij verkoopt in haar winkel trouwens geen van de getestte broeken, maar wel shapewear van andere merken. Vrouwen schijnen hun shapewear nog wel eens een maatje kleiner te kopen vanuit de gedachte dat de broek dan extra shapet. Nooit doen! Dat leidt vaak eerder tot meer dan tot minder bobbels en plooien.
Merken
We kopen broeken van zeven bekende merken die beide type broekjes in de collectie hebben en waarvan de prijs onder de €70 blijft. V&D en H&M melden ons dat zij in september met een nieuw type of nieuwe collectie shapewear in de winkels komen. Die broeken krijgen wij in augustus. Zij gaan gewoon mee in de test en de jury en vrouwen komen opnieuw bijeen om ook hier te kijken naar het resultaat.
Deskundigen
We kopen zes genadeloze jurkjes (strak, stretch en rood). Kortom een jurkje waar je ieder bobbeltje en randje in ziet. Voor de test hebben we drie deskundigen. Marina Toeters is docent en modevormgever en gespecialiseerd in textiel en techniek. Ellen van Tulder is docent en ontwerper body and beachwear van Studio EvT Design. Jackelien Struik ontwerpt voor haar eigen lingeriemerk Disismi. Zij weten uiteraard niet welke broek de vrouwen onder de jurkjes aanhebben. Zo bekijken ze wel alle veertien broeken en hun oordeel is soms even genadeloos als de jurkjes.
Zomer
De vrouwen krijgen de broeken mee naar huis. Elk zeven broeken, (de merken hebben wij eruit geknipt of weggestift) met bijgevoegde wasinstructies. We hebben een heel protocol gemaakt voor de komende acht weken. Drie keer per week moeten de vrouwen een broek passen, wassen en beoordelen. De vrouwen worden gevraagd om een cijfer te geven voor de 'shapeability' en voor het draagcomfort.
Uitslag
Al die cijfers voegen we samen en dat leidt begin september tot een uitslag. Alle cijfers van de deskundigen leidt tot één cijfer en de cijfers van de vrouwen maakt ook één cijfer. Het gemiddelde van die beide cijfers is onze einduitslag. In de tabel is te zien of de jury en de vrouwen een beetje in de buurt kwamen met hun beoordelingen. Soms waren de vrouwen enthousiaster dan de deskundigen en soms andersom. Ook waren de vrouwen het onderling niet altijd eens. De conclusie blijft dus wel dat smaken verschillen en vrouwenlichamen helemaal. Het is dus aan te bevelen om een broek, voor je hem aanschaft, in de winkel te passen. Trek dan even die strakke jurk erover heen om het resultaat te beoordelen.
Uitslag van de broeken met pijpjes:
Uitslag van de broeken zonder pijpjes:
De van V&D getestte shapewear ligt vanaf 26 september in de winkels. Voor de reacties van de dames die die shapewear hebben getest klik je hier .
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!