Vanaf 7 september iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

Topman Unilever 'hypocriet' over geloofwaardigheid reclames

Topman Unilever 'hypocriet' over geloofwaardigheid reclames

Voedselwaakhond Foodwatch vindt het 'de brutaliteit ten top' dat Unilever klaagt over ongeloofwaardige reclames. "Unilever is 'vaste klant' in onze verkiezing voor het Gouden Windei, voor het meest misleidende product van het jaar". Topman Alan Jope van Unilever vindt reclamecampagnes die beloven om de wereld beter te maken maar nergens op gebaseerd zijn, "een groot punt van zorg".

Topman Unilever: 'vertrouwen raakt op'

Volgens Jope raken mensen langzamerhand hun vertrouwen kwijt in de geloofwaardigheid van reclame, omdat de daarin verkondigde boodschappen te vaak niet waar blijken te zijn. De topman sprak deze woorden op een grote reclamebijeenkomst in het Franse Cannes.

'Verbijsterend en lachwekkend'

Foodwatch reageert geprikkeld op de woorden van de Unliver-baas: "Om de pakjes en zakjes van Knorr als voorbeeld te noemen van hun duurzame bedoelingen, is zowel verbijsterend als lachwekkend. Er is een duurzaamheidslogo opgeplakt waarvan Unilever zelf de criteria en controle bepaalt. Een gevalletje ongeloofwaardige slager die zijn eigen vlees keurt."

Reclamebureaus moeten plannen voor commercials die ongeloofwaardig zijn afwijzen, vindt Jope. Unilever werkt volgens hem voortaan niet met bureaus die hun reputatie te grabbel hebben gegooid met verhalen die van de realiteit afwijken.

Ongeloofwaardige reclame past volgens Jope niet in de moderne samenleving. Consumenten kiezen massaal voor merken met een duidelijk maatschappelijk doel. Ook in eigen merken van Unilever is deze trend zichtbaar, aldus Jope. Duurzamere merken zoals Dove en Knorr groeiden in het afgelopen jaar veel sneller dan de rest. ANP