Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Visspecialisten voeren eindelijk verplichte visetikettering in

16-02-2019
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
54 keer bekeken
  •  
vis in ijs 930x520
Van elke vis moet bekend zijn waar die vis vandaan komt en hoe die is gevangen. Die informatie moet op een etiket staan, dat is al vier jaar verplicht. Supermarkten houden zich aan deze verplichting, maar visdetailzaken niet of nauwelijks. Kassa besteedt er vanavond aandacht aan en dat leidde ertoe dat de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten VNV en de Good Fish Foundation de handen ineen hebben geslagen en samen de visdetailzaken gaan helpen bij het uitvoeren van de etiketteringsplicht. Daarmee is een belangrijke stap gezet richting de verduurzaming van de Nederlandse visdetailzaken.
Sinds 13 december 2014 heeft de Europese Commissie de etikettering van vis verplicht gesteld, de Verordening (EU) 1379/2013. Op een etiket moet in ieder geval staat waar de vis is gevangen en hoe. Verder moet de handelsnaam en wetenschappelijke naam op het etiket staan – dus makreel ( scomber scombrus ). En de gebruikelijke informatie als gewicht, houdbaarheidsdatum en een identificatiemerk. Op het etiket kan ook een keurmerk staan maar het hoeft niet, bijvoorbeeld MSC voor wild gevangen vis en ASC voor kweekvis.

Transparantie

Het primaire doel van de maatregel is om voor meer transparantie op de markt te zorgen zodat de consumenten hun producten met kennis van zaken kunnen kiezen. En dat is weer van belang voor het verduurzamen van de visserij, want wie beter weet hoe een vis is gevangen en waar, zal wellicht sneller kiezen voor duurzaam gevangen vis.
Deze maatregel is inmiddels door (vrijwel) alle supermarkten ingevoerd. Sterker nog, de meeste supermarkten hebben ook veel van hun visproducten van een keurmerk voorzien. Maar in de visdetailhandel (viswinkels en marktkramen) is het visetiket nog nauwelijks ingevoerd, ook al is het al meer dan vier jaar verplicht.

Moeite, tijd en geld

Adriaan van Moort is secretaris van de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) Volgens hem kost die etikettering veel moeite en tijd, dus geld. Want anders dan supermarkten die de etikettering vanuit één punt doen voor heel veel winkels tegelijk, moet elke visboer die etikettering zelf uitvoeren. Verder stelt hij dat de gemiddelde consument geen belangstelling voor die informatie heeft. Daar komt bij dat er nauwelijks of geen handhaving is en dat is ook niet bepaald stimulerend.

Etiketsysteem

Dat de consument geen belangstelling heeft voor die verplichte informatie, blijkt niet uit een enquête die Kassa heeft gehouden onder 1.140 mensen. Op de vraag of zij behoefte hebben aan informatie over waar de vis is gevangen en hoe, antwoordt 69,3% met JA. Dat is niet een theoretische JA, want ook als mensen daadwerkelijk vis kopen, willen een meerderheid de verplichte etiket informatie hebben (59,9%). Slechts 18,7% geeft als antwoord daar niet in geïnteresseerd te zijn.
De uitzending van Kassa heeft ertoe geleid dat de branchevereniging van de visspecialisten VNV een overeenkomst heeft gesloten met de Good Fish Foundation. Ze hebben afgesproken om samen een etiketsysteem aan te bieden aan de visspeciaalzaken. Dat systeem is ontwikkeld door de Good Fish Foundation en maakt het voor de visverkopers stukken makkelijker om de verplichte informatie te geven. Ter stimulering krijgen de eerste honderd visspecialisten dit systeem gratis en worden ze allemaal individueel geholpen bij de het opstarten ervan. Het systeem is al ingevoerd bij de Heeren van Vis in Veenendaal en werkt daar goed en naar volle tevredenheid.
Kassa is vanavond live om 19:05 op NPO1.

Meer over:

vis, duurzame vis
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!