Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vuurwerkdealers dealen 2 miljoen brillen uit

28-12-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Vuurwerk_930x520
De Nederlandse vuurwerkbranche wil oogletsel uitbannen en geeft daarom bij iedere aankoop een gratis vuurwerkbril mee. Dat meldt de Stichting VuurwerkCheck. Het is een gezamenlijke actie van Nederlandse importeurs en winkels. Er worden bijna 2 miljoen brillen uitgedeeld.
Enkele jaren terug is de vuurwerkbranche samen met VuurwerkCheck gestart met de campagne 'Be Wise, Protect your Eyes'. Doel daarvan is om de vuurwerkconsument bewust te maken van de gevaren van vuurwerk.

Nederlander wil vuurwerkbril

Eerder bleek al uit een enquête van I&O Research in opdracht van Binnenlands Bestuur dat driekwart van de Nederlanders vindt dat verkopers gratis vuurwerkbrillen moeten uitdelen aan particulieren. Eén op de vijf is het daar niet mee eens.
Iedere jaarwisseling komen zeker tweehonderd slachtoffers op de eerste hulp terecht vanwege oogletsel door vuurwerk. De helft van hen is minderjarig. Slachtoffers die boven de 15 jaar oud zijn lopen vaker oogletsel op dan kinderen onder de 15 jaar. Dat kan volgens kenniscentrum VeiligheidNL te maken hebben met het feit dat jonge kinderen vaker een vuurwerkbril dragen.

Brandwonden

Behalve oogletsel zijn brandwonden de meest voorkomende letsels door toedoen van vuurwerk. Uit de enquête blijkt ook dat 77 procent van de ondervraagden de verantwoordelijkheid van het letsel legt bij de afsteker van het vuurwerk. Maar 6 procent beschouwt de vuurwerkproducent als schuldige. ANP

Meer over:

vuurwerk
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!