Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Wachttijden ziekenhuis rijzen de pan uit

03-11-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
61 keer bekeken
  •  
zorgverzekering dokter 930 520 ziekenhuis
Veel Nederlanders zijn bang dat wachtlijsten in ziekenhuizen verder oplopen na het faillissement van MC Slotervaart en MC IJsselmeerziekenhuizen. Dit blijkt uit een peiling van Kassa in samenwerking met Zorgkiezer, een vergelijkingssite van ziekenhuizen en zorgverzekeringen. Sowieso wachten mensen die naar het ziekenhuis moeten voor een operatie, MRI-scan of op de polikliniek een specialist wil bezoeken al vaak veel te lang.
Enquête: Grote zorgen voor nog langere wachtlijsten door faillissementen
Veel mensen maken zich grote zorgen over oplopende wachttijden na de recente faillissementen, blijkt uit de peiling onder 5339 Nederlanders. Maar liefst 77 procent verwacht dat de wachtlijsten zullen toenemen door de recente faillissementen. Ze zijn ook kritisch op de manier waarop de ziekenhuizen failliet zijn gegaan. Daar zou een minister over moeten gaan vindt bijna 7 op de 10 respondenten een minderheid vindt dat dit aan de zorgverzekeraars is (14 procent).
Verder vindt de overgrote meerderheid dat je altijd naar alle ziekenhuizen zou moeten kunnen (95 procent) en dat alle ziekenhuizen een contract moeten krijgen (60 procent) van verzekeraars. Een nipte meerderheid van de Nederlanders vindt bovendien dat een ziekenhuis helemaal niet failliet mag gaan (52 procent). Een grote meerderheid is echter niet bereid daar meer premie voor te betalen.
Patiënten kunnen niet op tijd terecht
Kassa deed ook onderzoek naar de wachttijden in ziekenhuizen. Daarvoor zijn de wachttijden verzameld van 40 ziekenhuizen met in totaal 109 vestigingen in oktober. Het gaat om wachttijdgegevens, zoals ziekenhuizen die sinds de zomer bij De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) moeten aanleveren. Ze zijn vergeleken met de Treeknormen die zorgaanbieders en verzekeraars met elkaar hebben afgesproken voor de maximaal aanvaardbare wachttijd. De normen zijn 7 weken voor een behandeling in een ziekenhuis en 4 weken voor diagnostiek en de polikliniek.
Uit het onderzoek blijkt dat patiënten bij maar liefst een derde van de poliklinische specialismen niet op tijd terecht kunnen. Voor een behandeling is bij ruim een kwart (27%) de wachttijd te lang. En onder de diagnostische specialismen wordt bij iets meer dan een vijfde de norm overschreden.
'Resultaten zorgwekkend'
Gezondheidseconoom Wim Groot van Maastricht University noemt de resultaten van het onderzoek “zorgwekkend’. Verzekeraars moeten volgens hem patiënten tijdig aan zorg in de regio helpen. Dat in één ziekenhuis de wachttijden te lang zijn, betekent nog niet dat een patiënt nergens op tijd terecht kan. Maar met de hoge percentages wordt de kans wel groot dat verzekeraars niet aan hun wettelijke zorgplicht kunnen voldoen, aldus Groot. Dat blijkt ook uit het onderzoek. Zo waren in oktober in de Achterhoek en Twente overal de wachttijden voor maag- darm- en leverartsen te lang. De Nederlandse Zorgautoriteit erkent dat er problemen zijn en stelt dat die, naast bij de maag-, darm- en leverartsen, ook spelen bij de specialismen oogheelkunde en allergologie. 
Verbetering lijkt er niet snel aan te komen. Ook de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen is bang dat de stijgende trend zich zal doorzetten.  “Hoe vervelend we het ook vinden, patiënten zullen eraan moeten wennen.”
Vanavond in Kassa op NPO 1 19.05 uur.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!