Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Zaterdag in Kassa: Gewelddadige games in gamehallen makkelijk toegankelijk voor jonge kinderen

13-09-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
155 keer bekeken
  •  
arcadehal leeftijdsclassificatie 930
Spellen in gamehallen hebben geen leeftijdsclassificatie, terwijl ze wel toegankelijk zijn voor jonge kinderen. Waarom niet? Mag dit wettelijk gezien wel? Ook besteden we aandacht aan de 4000 mensen in Nederland die afhankelijk zijn van beademingsapparatuur waaraan hoge stroomkosten vast zitten. Wie draait op voor deze kosten? Daarnaast kijken we naar internetoplichting middels nepwebsites van klantenservices, gaan we in op de negatieve spaarrente en belichten we een breekbaar reparatiebeleid in de Belbus.

Gewelddadige games in gamehallen makkelijk toegankelijk voor jonge kinderen

In de jaren ‘80 waren gamehallen ongekend populair. Flipperkasten zorgden toen voor uren speelplezier. Langzaam verdween de gamehal uit het straatbeeld, maar ze zijn nu weer terug van weggeweest. Waar je vroeger alleen kon flipperen, kun je er nu ook gewelddadige schietspellen spelen. En die zijn toegankelijk voor hele jonge kinderen… Spellen in gamehallen hebben geen leeftijdsclassificatie. Waarom niet? En voldoen ze wel helemaal aan de wet?

Stroomkosten thuisbeademingsapparatuur liggen vaak bij patiënt

In Nederland zijn bijna 4000 mensen afhankelijk van een beademingsapparaat, thuis of in het ziekenhuis. Zonder dit apparaat verslechtert hun levenskwaliteit aanzienlijk. Voor enkele mensen is dit apparaat van levensbelang: zonder ademondersteuning kunnen zij in een coma raken of zelfs overlijden. De meeste mensen kunnen met ademondersteuning zelfstandig thuis wonen. Maar het apparaat verbruikt veel stroom en zorgt dus voor hoge energiekosten. Wie betaalt deze extra kosten? Het is wettelijk bepaald dat zorgverzekeraars deze stroomkosten moeten vergoeden, maar vaak betalen zij dit niet uit aan patiënten.

Nepwebsites van klantenservices troggelen geld bij mensen af

Je kent het wel, je hebt een probleem met bijvoorbeeld een account en wilt dit zo snel mogelijk oplossen. Je zoekt op het internet naar het telefoonnummer van de desbetreffende klantenservice en ziet dat de bovenste website een goede beoordeling heeft. Je klikt op de link naar de site. Meteen verschijnt er een telefoonnummer op het scherm, dus bel je gelijk. Je bent in de veronderstelling dat jouw probleem snel gaat worden opgelost, maar deze neppe klantenservice is alleen maar op jouw geld uit.. .

Negatieve spaarrente lijkt onvermijdelijk

De spaarrente staat historisch laag en er klinken steeds meer geluiden dat een negatieve spaarrente in het vooruitzicht ligt. Wat zijn de opties als je geen geld wilt gaan betalen over je eigen spaargeld?

Belbus: breekbaar reparatiebeleid bij Kennemer Wonen

In de nacht van 12 op 13 december 2018 wordt de ruit uit de voordeur van Robert van Boerdonk ingetikt door de politie. Het bleek vals alarm. Robert dient de ochtend van 13 december gelijk een reparatieverzoek in bij zijn woningcorporatie Kennemer Wonen. Dit bedrijf zegt de reparatie op te pakken. Negen maanden later leeft Robert echter nog steeds met grote barsten in zijn voordeurruit.

Geef live je mening!

We zijn er morgen om 19.05 uur op NPO1. Praat mee op  Twitter ! Gebruik #KassaTV in je tweet om mee te discussiëren.
Like ons ook op  Facebook  en volg ons op  Instagram  en  LinkedIn !
Wil je de nieuwsbrief ontvangen met consumentennieuws en alles over Kassa? Meld je dan  hier  aan. Wij houden je op de hoogte!
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!