Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Goedkope APK

Geplaatst door: harke op: 09-11-2009 18:16
Hallo, op 20 nov. 2008 heb ik mijn auto door een gewone dorpsgarage laten keuren kosten €25.- Lekker goedkoop dacht ik. Hij keurde de Draagarm rechtsvoor af. Totale kosten € 378,- + € 25, apk. Een nieuwe draagarm kan je overal kopen voor ± € 100,- inkl.btw.daar komen dan nog een paar rubbers bij. Kosten op de rekening € 295,- onderdelen. De remblokken voor moesten ook eigenlijk vervangen worden volgens hem. Ik vond het eigenlijk al veel te duur. Dit jaar 5 nov.2009 na ± 7000 km moest mijn auto weer gekeurd worden. Nu wel bij een andere garage. Ik dacht dat wordt in elk geval Remblokken vervangen. De auto werd goedgekeurd, zelfs na een steekproef van de RDW. M.vr. gr. Harke
Reactie door lelyonnais op 09-11-2009 19:15
Beste Arke, Dat goedloop was dus duurkoop!. Zeker als men in een gewone garage ga die men niet kent! Mijn (bovag) garage is voor mij de beste die er is om die eenvoudige reden: Ik wordt niet belazerd.... Ik kom al 25 jaren daar... Ik heb vertrouwen in die monteurs....en er wordt nooit iets onnodig vervangen!!! Voorbeeld: mijn auto is 3 jaar oud, en had probleem met de elektrische raam stuurkant. De monteur heeft er nagekeken en niks gevonden, technisch was het in orde. Alleen door water of vorst ging de raam niet omhoog zoals het hoort. Met een vloeistof voor deur rubber etc...zijn de zijkanten van de geleiders gespoten en alles deed als vanoud.Kosten?....een tientje (10 €)... en was ik bij de originele Citroën garage gegaanwas ik enkele honderden € kwijt weil na navraag moesten de geleiders verwisseld worden, inclusief rubbers!
Reactie door grindweg op 09-11-2009 20:34
remblokken mogen bijna versleten zijn dan is het nog goedkeur. dus 1mm is voldoende. er kan prijs verschil in originale en of imitatie onderdelen zitten. houd de slijtage van de remblokken wel onder controle
Reactie door valerius op 09-11-2009 22:17
Als je voor 25 euro de APK keuring laat doen dan weetje haast zeker dat er wat gerepareerd gaat worden, het moet toch ergens vandaan komen. Valerius
Reactie door quisquid op 23-01-2010 22:03
De apk-normen zijn overal dezelfde. Als je het met het oordeel niet eens bent, kun je een herkeuring in beroep aanvragen. Als de auto terecht afgekeurd wordt, is dat niet het keuringsstation te verwijten. Het staat je overigens vrij de reparatie daar wel of niet uit te laten voeren. De dikte van de remblokken is géén apk-eis. Het gaat bij de apk slechts om de remwerking. Maar het werd dan ook gepresenteerd als een advies die ook maar meteen te laten vervangen. Niet als een voorwaarde voor goedkeur. Er is niets mis mee de klant op nagenoeg versleten remblokken te wijzen. Ik zie niet in wat het apk-station hier verkeerd zou hebben gedaan.
Reactie door rohan op 10-08-2011 13:24
Over het algemeen wordt aangeraden om niet in de z.g "goedkope APK val" te trappen. Maar een aabieding via email van Groupon bij een "BOVAG/ANWB"-garage Bos & Slegers in Eindhoven van €14,00 zal toch wel vertrouwd zijn dacht ik. Er werden 3 mankementen gevonden:1. 3e remlicht defect 2.haarscheurtjes in de remleidigen voor en gebroken spiraalveren achter. Ik kreeg slechts 3 dagen de tijd voor herkeuring, de reparatie offerte bedroeg € 724,00 waarvan €82,70 voor het 3e remlicht. Dat 3e remlicht was een kwestie van een nieuw lampje /4 schroefjes ! De andere reparaties kwamen op €663,00 incl. Deze reparaties laten uitvoeren door mijn T4 garage voor €323,00 incl.! Ik belde meteen voor herkeuring en kreeg te horen dat die herkeuring alleen gold als de reparaties door die fa. Bos&Slegers was uitgevoerd, nu moest ik weer het volle bedrag voor APK en roetmeting betalen ! Dat noemen ze nou betrouwbare zaken met groot BOVAG en ANWB lidmaatschap. Ordinaire oplichters zijn het.
Reactie door stacey op 10-08-2011 14:27
Quote: rohan schreef op woensdag 10 aug 2011, 13:24: Deze reparaties laten uitvoeren door mijn T4 garage voor €323,00 incl.! Ik belde meteen voor herkeuring en kreeg te horen dat die herkeuring alleen gold als de reparaties door die fa. Bos&Slegers was uitgevoerd, nu moest ik weer het volle bedrag voor APK en roetmeting betalen ! Dat noemen ze nou betrouwbare zaken met groot BOVAG en ANWB lidmaatschap. Ordinaire oplichters zijn het. einde Quote Nou dat geldt overal zo dus daar is niets vreemds aan. Logisch ook waarom zullen ze een 2e keer gratis voor je gaan keuren............ De keuringskosten voor herkeuring zit vast al wel geheel of gedeeltelijk bij het reparatiebedrag gecalculeerd of is gratis uit klantenservice en je bent geen klant als je je reparaties ergens anders laat uitvoeren feitelijk............
Reactie door quisquid op 10-08-2011 18:16
De keuringsnormen zijn overal hetzelfde. Of je opdracht geeft voor de aanbevolen reparaties, is aan de klant. Iedere herkeuring is op zich een nieuwe, volledige keuring en ieder keuringsstation is vrij te bepalen of die herkeuring - binnen een bepaalde termijn - gratis of goedkoper is. Drie dagen is wel érg kort (zeker als ook nog eens onderdelen besteld moeten worden), maar de tarieven zijn vrij en als klant kun je ermee akkoord gaan op niet. Er zijn ook keuringsstations die bijvoorbeeld twee weken hanteren, ongeacht waar de reparatie is verricht. Ook in Eindhoven. Dat Rohans ervaring hem tegenvalt, is begrijpelijk, maar dit valt niet onder de noemer "ordinaire oplichters". Of de offerteprijs akkoord is, is vanaf een afstand niet te zeggen. Er zit uiteraard ook arbeidsloon in verwerkt. Een lampje van een remlicht vervangen is meestal snel gebeurd, maar een gebroken veer vervangen (een gebroken veer is een van de vaakst gemiste punten bij een apk) kán een tijdrovend klusje zijn. Een gebroken veer is echt een afkeurpunt. Een niet-werkend derde remlicht is alleen een afkeurpunt bij personenauto's van na 30 september 2001. Dit had je ook zelf gemakkelijk kunnen ontdekken (tip: af en toe eens de verlichting controleren in de reflectie van een etalageruit). Haarscheurtjes in remleidingen (die niet lekken) zijn "slechts" een adviespunt, geen afkeurpunt. Datzelfde was bij mijn auto vorig jaar ook een adviespunt, maar de monteur die mijn auto onderhoudt, vond reparatie nog niet echt nodig. Dit jaar en 20.000 km verder was het nog steeds een adviespunt. Dat zal ik toch nog wel een keer laten repareren en ik zal er niet té lang mee blijven rondrijden (ik houd het zelf ook wel in de gaten), maar niet te overhaast (ik heb ook mijn portemonnee een beetje lief). Het zou correct zijn als een garage bij gevonden punten bij de apk en een reparatieaadvies je vertelt welke zaken noodzakelijk zijn voor een apk-goedkeuring, welke "slechts" adviespunten zijn en welke geen apk-punten, maar wel punten zijn die aandacht behoeven (zoals de remblokken bij de topicstarter, waar Grindweg al op wees).

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!