Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

hoorapparaten geheimzinnigheid

Geplaatst door: naomy op: 26-10-2010 09:09
Na 5 jaar zijn mijn hoortoestellen aan vervanging toe. Dus eerst maar eens de kno arts bezoeken waar een audiogram van mijn gehoor gemaakt was, Met dit audiogram ging ik naar audiciens voor advies en voorlichting welke hoortoestellen voor mijn het meest geschikt zouden zijn. En met het voornemen om het op internet alles nog eens door te nemen wat b.v de mogelijkheden en instellingen en verschil in prijzen bij diverse audiciens zijn. Op alle sites worden de hoorapparaten die de betrefende audiciens of fabrikanten leveren of produceren de hemel in geprezen maar gegevens of vergelijkingen ontbreken of zijn niet volledig. Er is wel wat terug te vinden b.v op de site van hoorwijzer. En op de sites van audiciens die een bepaald merk aanbieden. Maar is het niet de taak van de audiciens of fabrikanten om betere voorlichting te geven. In mijn geval praten we over hoorapparaten van 2700 euro. Als ik de mogelijkheden en technische gegevens van b.v een type televisie of staafmixer wil weten is dat wel op internet terug te vinden. Het lijkt er wel op dat in de hoorapparaten branche de gedachte is,de klant heeft er toch geen verstand van. Met andere woorden je bent afhankelijk van je audicien wat die je adviseerd en maar hopen dat je niet teveel betaald,dat is mijn mening ik ben dan ook benieuwd naar ervaringen en meningen van anderen. Ben
Reactie door elselien op 06-11-2010 00:45
Ik ben het volledig met je eens. Dit is een rare branche. Zou dit veroorzaakt worden doordat hoortoestellen vergoed worden door de zorgverzekering? (is dat eigenlijk wel zo of is er een maximale aanschafprijs?). In mijn familie heb ik ongeveer hetzelfde verhaal gehoord. En verder is de service slecht en moet daar ook nog een abonnementstarief voor worden betaald. Hoe zit dat? Wordt dat ook vergoed?
Reactie door inekel1953 op 06-11-2010 11:45
Beste Naomy, Ben Het beste is een audigram te laten maken bij een Audiologisch Centrum (A.C.), deze zijn n.l. onafhankelijk en controleren of de audicien u de beste hoortoestellen heeft geleverd. Deze zorgen ook voor de nazorg indien de audicien deze belofte niet nakomt. Zorg dat u altijd een copy van het gehoor audiogram heeft en vraag uw verzekering waar u recht op heeft wat de vergoeding betreft. Dit is wat u nodig heeft en is dus van groot belang. met dat copy, waarvan u uw persoonlijke gegevens kunt afknippen ( hier staan n.l. alle gegevens op die van belang zijn voor de adicien en u meteen al met hun verkoop-praatjes kunnen binden. Zo ook alvast het laten maken van oorstukjes, kan een manier zijn om u meteen als klant te bestempelen, zonder dat u goed de transparante informatie heeft gekregen. Zo hebben sommige adiciens geen keuze in merken en zit u meteen vast voor zoveel jaren aan die ene adcien, ook al bent u niet tevreden. Weet ook dat u elk hoortoestel bij iedere audicien ( voor u) gratis 2 maanden op proef mag uitproberen, bent u niet tevreden dan heeft u de mogelijkheid om ook bij een andere adicien weer die twee maanden de hoortoestellen uit te proberen. Dan gaat u winkelen, zoals u ook b.v. voor een huishoudelijk apparaat zou doen. Kijk en vergelijk de prijzen van de hoortoestellen. Men, de audicien vraagt meestal als eerste waar u bent verzekerd, toch is dat niet de juiste manier, op deze manier hoopt hij al op al uw gegevens los te peuteren. Als deze een goedwillende audicien is, geeft hij u zwart op wit de naam van hoortoestellen wat het beste bij uw gehoorverlies hoort, en wat de kosten zijn van het hoortoestel, als hij dat doet, geeft hij aan transparant te zijn naar de klanten. Maar net zoals Beter Horen als Schonenberg, zijn het commerciële bedrijven die winst willen behalen en overeenkomsten hebben met fabrikanten. Vraag naar de proeftijd zonder enige verplichtingen voor u en naar wat zij voor service bieden. Zoals (gratis) slangetjes vervangen, het juist ( ook weer gratis) instellen als uw hoortoestel is weggeweest voor een reparatie. De juiste informatie van oorstukjes reinigen ( gratis) en u (gratis) 2 jarige garantie, door de fabrikant van uw hoortoestel (len). Daarbij heeft u recht op iedere 2 jaar gratis nieuwe oorstukjes. Ook dat de hoogste vergoeding niet na 5 of 6 jaar is maar na 7 jaar, al zegt de audicien dat u recht heeft na 5 jaar op een nieuw hoortoestel. Dat scheelt u soms een paar honderd euro! Een gewaarschuwd mens, telt voor twee! Doe dit bij verschillende audiciens en maak dan uw keuze, vind u dit lastig kijk dan op internet en zoek naar een A.C. bij u in de buurt en vraag om advies en desgewenst hulp. Rest mij u veel succes te wensen bij het vinden van de juiste audicien. Met vriendelijke groet, Ineke L Helaas geeft u niet aan hoeveel DB (decibel) verlies uw gehoor is en of dat één of beide oren betreft. Merken die bekend zijn en een goede reputatie hebben en overal verkocht worden zijn b.v. Oticon, Siemens Dit zijn a.h.o. toestellen ( Achter het oor) Wilt u meer informatie, ik ben bereid die te geven.
Reactie door inekel1953 op 06-11-2010 12:05
Beste Elselien, Ook jouw berichtje heb ik gelezen en wil daar op reageren. Ik lees dat je familielid zelfs een abonnementstarief moest betalen, is onjuist. Als je dan vraagt of je de rechten van dat abonnement, zwart op wit wilt hebben, dan zul je dat niet krijgen van die audicien. Men heeft recht op een adequaat functionerend hulpmiddel, dat in de loop van 5 tot 7 jaar de kans heeft om twee keer stuk te gaan, die twee keren wordt het toestel gerepareerd door de fabriek en wordt betaald door uw zorgverzekeraar. Met die extra verzekeringen, die u denkt te worden aangeboden van de audicien, bent u wel uw 2 jarige garantie kwijt van de fabrikant, Niet doen is dan mijn advies. Natuurlijk moet men zelf ook wel zorgvuldig met het toestel omgaan en niet b.v. in de douche of andere vochtige ruimte laten liggen, vocht is funest voor ieder hoortoestel. De nog meer info hieroverterug vinden in een blad van de NVVS juni/juli 2009, pagina 24. NVVS staat voor Nederlandse vereniging voor Slechthorenden t Houten. M.vr.gr., Ineke L
Reactie door autogek op 19-12-2010 14:37
Inderdaad een soort hoortoestel maffia waarvan steeds meer winkels bijkomen veelal bemand door z.g. audiciëns die de commercie belangrijker vinden dan een gehoor gehandicapte goed te informeren. Websites laten zien dan steeds meer gerenomeerde hoortoestel fabrikanten hun producten laten maken in China, Die kunnen technisch best wel goed zijn maar de ongetwijfeld lagere productie prijzen worden niet doorberekend naar klanten. Voor zwaar gehoor gehandicapte mensen die niets hebben aan een standaard toestel is het belachelijk dat je tot euro 2700 (mw. Naomy) moet betalen (in mijn geval 2 x euro 1400) . Daar koop je ter vergelijking een super Laptop voor met meer inovatieve microtechnologie dan in een gemiddeld hoortoestel. Het z.g. "recht" op een adequaat gehoortoestel wordt niet vertaald met het recht op een adequate compensatie van de zorgverzekeraar.welke veel te laag zijn voor mensen met zwaar gehoorverlies. Gemiddeld euro 500 per vijf jaar terwijl je voor behandeling van pukkeltjes per jaar euro 300 mag declareren veelal veroorzaakt doorverkeerde eetgewoonten. Doof zijn of worden is een vreselijke gewaarwording, daar vraag je niet om, dan overkomt je gewoon Mvg. Rob B.
Reactie door pietvanhees op 22-01-2011 16:30
Inderdaad, het is een rare branche. Als audicien moet je iemand iets verkopen waar hij een hekel aan heeft, wat het is een hulpmiddel, een ding waar je "de aftakeling" aan kunt herkennen. Nou, het valt mee. De grote ketens kiezen doorgaans voor een paar merken, de vrije vak-audicien mag alles leveren. De titel "audicien" is niet beschermd, maar de vakmensen die een uitgebreide opleiding hebben en regelmatig bijscholing krijgen zijn in het "Star" register (Stichting Audiciens Registratie) ingeschreven. De technische ontwikkelingen gaan hard. Er kan steeds meer. Vaak hebben mensen met een smalle beurs baat bij die laatste nieuwe ontwikkelingen. En die zijn duur. Er is voor veel gehoorverliezen zonder al te veel bijbetaling een goede oplossing. Een goede audicien kan zijn klanten een maand of 2 een aantal verschillende "geluiden" in verschillende prijsklassen laten horen. Die proefrit, waarin de klant gemiddeld met een 1,5 duizend euro aan spullen gaat proberen, is altijd gratis. Ja, het is inderdaad en rare markt. De zorgverzekeraars zijn voor de audiciensbranche soms een lastige factor. Ze controleren scherp, en dwingen soms erg veel adminstratie af, maar ja, ze leggen per klant per toestel ook 500 euro op tafel aan vergoeding. De "slechthorenden" zijn goed georganiseerd in de NVVS (Nederlandse Vereniging van Slechthorenden) Ook de vakbranche en de audiciensbedrijven zijn verenigd. Allemaal goed benaderbaar en bereid te helpen. Waarom zijn hoortoestellen dan zo slecht te vergelijken? Het zijn ook computers, van relatief kleine series. Er kan erg veel mee, maar je hebt minsten 2 jaar scholing en een paar jaar ervaring nodig om het ultieme voor mensen uit het ding te halen. Alle fabrikanten hebben een eigen benadering, dus vergelijken is lastig. Het is dus vaak veel meer afhankelijk van het vakmanschap van de audicien dan het apparaat zelf. Het is een stuk revalidatie, dat eigenlijk nooit meer ophoud. En iedere 5 jaar krijg je van de zorgverzekeraar een bedrag om bij een nieuw toestel bij te leggen. Het was voor een audicien veel makkelijker als alles vergoed was, maar helaas, we moeten het met de huidige regels doen.
Reactie door pa0wgk op 22-01-2011 17:19
Mijn vrouw heeft al jaren een hoortoestel 2stuks. na 5 jaar kon en moest ze nieuwe ,de oude waren volgens de hoor specialist niet goed meer . Ze kreeg nieuwe met een forse bijbetaling deze waren net na de garantie ,de een na de ander stuk. Er zat geen schakelaartje op maar je moest het huisje iedere keer half open maken. Daardoor brak na verloop van tijd het batterij huisje af bij alle twee. We hebben er eerst 1 laten maken ,dit koste meer als dat het hoortoestel koste.En dit was dan een speciale hoor winkel (vBoxtel) Hierna hebben we maar weer de oude van stal gehaald met schakelaartje er op. Mijn mening het is gewoon dure troep.
Reactie door pietvanhees op 23-01-2011 00:09
Geen schakelaar is een keuze. In de 100-den modellen die te koop zijn zijn er met en zonder. Belangrijker is dat door de batterijen die gebruikt (moeten) worden, de toestellen altijd open zijn. Om te voorkomen dat het vocht dat je altijd in het toestel krijgt moeten ze 's-avonds open bewaard worden. (De batterijlade openen heeft dus een veel belangrijkere functie) Reparaties worden na de 2 garantie jaren tot en met het 5e jaar vergoed door uw zorgverzekeraar, behalve in uitzonderlijke gevallen waar de "schade" door eigen handelen is veroorzaakt. Reparaties zijn kostbaar, maar binnen die jaren doorgaans tusse nde 100 en 150 euro. Ze worden u wel van het eigen risico afgetrokken. Geen enkele audicien kan beoordelen of u met de toestellen goed kunt horen. Dat kan gemeten worden, met spraakverstaan metingen. Wel kan de versterking van een toestel gemeten worden. Na 5 jaar kan het zijn dat het toestel niet meer harder kan, terwijl het gehoor wel zo veel minder is geworden. Helaas zijn door de wensen om steeds kleiner toestellen te maken, de batterijluikjes en knopjes ook steeds kleiner geworden. Wij proberen alleen die types toestellen te verkopen die ook inderdaad opgewassen zijn tegen 5 jaar intensief gebruik. Als de behuizing te zwak blijkt is de fabrikant doorgaans de eerste om met een oplossing te komen. Die heeft ook een naam te verliezen. Ook van Boxtel heeft een naam te verliezen, dus zou ik ook daar nog eens gaan praten. In het (kleine) bedrijf waar ik werk zijn de meeste klanten zo tevreden, dat we er alleen maar meer klanten door krijgen.
Reactie door sjanben op 23-01-2011 09:29
Ik reageer op het op pa0wgk en pietvanhees wat de battery lade betrefd tevens om het hoortoestel uit of in te schakelen heb ik de zelfde ervaring als de vrouw van pa0wgk. Van mijn hoortoestellen type atlas van oticon waren deze lade naar 3 jaar ook afgebroken. Ook deze hoortoestellen waren van een bekende en grote hoorwinkel keten,en met extra 5 jaar garantie die ik er bij gekocht had. Maar in de hoorwinkel kreeg te horen dat deze garantie alleen geldig was als deze reparatie in de hoorwinkel uitgevoerd kon worden en in mijn geval ging dit niet en de onkosten waar ik op moest rekenen waren minimaal 240 euro voor twee hoortoestellen Ik voelde mij gewoon opgelicht. Wat ik ook koop met garantie en er treed in die tijd een defect op wordt dit defect hersteld maar deze branch heeft zo zijn eigen regels !!! Sinds 3 weken heb ik de hoortoestellen vigo power ook van oticon op proef van deze hoortoestellen is de bevestiging veranderd ten opzichte van de atlas van 5 jaar terug maar of het beter is moet de tijd leren. Ik heb een andere menig Wat betreft dat een audicien niet kan beoordelen of iemand goed met zijn hoortoestellen hoort zoals pietvanhees beweerd. De audicien heeft het audiogram en eventueel gegevens van de kno arts als leidraad ook een hoortest verteld veel over het gehoor en niet te vergeten wat de klant zelf over zijn gehoor te vertellen heeft hier uit is al een keuze voor een hoortoestel te maken en te programmeren. Zoek daarom ook altijd naar een bekwaam audicien. Ik zelf heb naar lang zoeken een kleine zelfstandige audicien gevonden die ook met de klant meedenkt en niet alleen op mijn geld uit is.
Reactie door pietvanhees op 23-01-2011 10:01
Beste Sjanben, Dan heb ik me niet goed uitgedrukt. De audicien is inderdaad de belangrijkste factor, en die geeft op basis van een audiogram de eerste aanzet. Gehoor is echter zo persoonlijk dat 2 mensen met hetzelfde audiogram en hetzelfde toestel (komt eigenlijk nooit voor) toch hun eigen specifieke instellingen kunnen hebben. Een audiogram is maar een heel eenvoudige meting, en bovendien kan een (lichte)verkoudheid, de meer of minder rustige omgeving en de handigheid en kwaliteit van de meetapparatuur een flink verschil maken. Daarom wordt meestal na het hele proces van een toestel zoeken, uitproberen en bijstellen een spraakverstaantest met en zonder toestellen gedaan. Een aantal zorgverzekeraar eisen dit zelfs. dan heb je al een iets betere indicatie of men niet alleen beter hoort, maar ook beter verstaat. En daarvoor heb je inderdaad een goede audicien nodig. Maak in uw kennisenkring veel reclame voor uw goede audicien!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!