Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Sparta elektrische fiets

Geplaatst door: gerhil456321 op: 14-04-2011 20:27
Dure Sparta Ion € 2499,00 na 2 jaar en 12 dagen accu kapot, sparta biedt oplossing 25% korting op nieuwe accu. Op zijn dure fiets mag je toch wel een goede accu verwachten? Waarom gaan andere accu's wel 4 of 6 jaar mee en de andere niet? Fiets heeft continu onder de lader gestaan is helemaal, niks geks mee gebeurd. Als je iedere 2 jr. nwe accu moet aanschaffen wordt fietsen bijna nog duurder dan autorijden. Sparta is zeer star en vind zich met deze oplossing al heel coulant, had je maar extra verzekering moeten aanschaffen. Ik vond het al genoeg gekost hebben 2 fietsen aangeschaft voor zoveel geld, en dan zo'n service, slechte zaak vind ik!! Dus mensen verzint eer ge een elektrische fiets aan gaat schaffen als je pech hebt kan je het heel veel geld gaan kosten!!
Reactie door de motormuis op 14-04-2011 21:45
U heeft aan de accu heeft continu onder de lader gestaan. Als U daarmee bedoelt dat U de accu , behalve als U ging fietsen , constant aan het laden was is dat de fout.U mag een accu nooit constant aan de lader laten staan.Daardoor gaat die kapot en worde de levensduur erg verkort.Een accu moet ook leeg kunnen lopen en dan weer opgeladen worden,anders wordt de accu te warm en gaan de platen naar de knoppen.En dan einde accu. En de gebruiksperiode van de accu gaat gewoon achteruit, is dus veel eerder weer leeg.
Reactie door de motormuis op 14-04-2011 21:46
U heeft aan moet zijn : U geeft aan.
Reactie door rjw op 15-04-2011 09:28
Een accu is een "consumable" en heeft een andere levensduur dan de rest van het product. Een accu van een camera of telefoon is na 2 jaar ook wel "op". Afhankelijk van het gebruik kan de levensduur korter of langer zijn. Ik denk dat de korting die wordt aangeboden op zich netjes is.
Reactie door read op 15-04-2011 17:27
gerhil456321 Naar mijn mening moet je bij de verkoper zijn en niet bij de fabrikant. Dit produkt moet minstens 4 jaar meegaan, dus een 50% bijbetalen ligt meer in de rede. Pedro.
Reactie door malhy2 op 16-04-2011 12:38
Er zijn diverse fora op het internet die dit probleem aansnijden. ook mijn schoonouders hebben beide een sparta ion en ja ook deze accu's zijn vervangen voor een belachelijke prijs. De accu's blijken door nadere inspectie door experts helemaal niet kapot te zijn echter de software op het accupakket geeft aan dat ze kapot zijn. Tijd dat de consumenten man hier eens nader induikt Gr Ed
Reactie door loreleigil op 16-04-2011 13:03
Quote: de motormuis schreef op donderdag 14 apr 2011, 21:45: U heeft aan de accu heeft continu onder de lader gestaan. Als U daarmee bedoelt dat U de accu , behalve als U ging fietsen , constant aan het laden was is dat de fout.U mag een accu nooit constant aan de lader laten staan.Daardoor gaat die kapot en worde de levensduur erg verkort.Een accu moet ook leeg kunnen lopen en dan weer opgeladen worden,anders wordt de accu te warm en gaan de platen naar de knoppen.En dan einde accu. En de gebruiksperiode van de accu gaat gewoon achteruit, is dus veel eerder weer leeg. einde Quote Bij zo'n beetje elk product als een fiets of een scootmobiel wordt juist gezegd dat de accu als u het product niet gebruikt, aan de lader moet. TS: op een accu zit vaak geen garantie, omdat dit zo'n beetje het duurste onderdeel van de fiets is. Met 25% korting op een nieuwe accu kunt u al blij zijn.
Reactie door van leyden op 16-04-2011 19:05
Quote: loreleigil schreef op zaterdag 16 apr 2011, 13:03: Quote: de motormuis schreef op donderdag 14 apr 2011, 21:45: U heeft aan de accu heeft continu onder de lader gestaan. Als U daarmee bedoelt dat U de accu , behalve als U ging fietsen , constant aan het laden was is dat de fout.U mag een accu nooit constant aan de lader laten staan.Daardoor gaat die kapot en worde de levensduur erg verkort.Een accu moet ook leeg kunnen lopen en dan weer opgeladen worden,anders wordt de accu te warm en gaan de platen naar de knoppen.En dan einde accu. En de gebruiksperiode van de accu gaat gewoon achteruit, is dus veel eerder weer leeg. einde Quote Bij zo'n beetje elk product als een fiets of een scootmobiel wordt juist gezegd dat de accu als u het product niet gebruikt, aan de lader moet. TS: op een accu zit vaak geen garantie, omdat dit zo'n beetje het duurste onderdeel van de fiets is. Met 25% korting op een nieuwe accu kunt u al blij zijn.einde Quote Geen garantie op accu s heeft niet zoveel met de prijs te maken, als wel met het feit dat nooit te controleren is hoe en hoe vaak de accu gebruikt wordt.. Ook speelt nog mee de bewaarcondities, de wel/niet correcte manier van opladen...allemaal factoren die de levensduur van een accu bepalen.
Reactie door van leyden op 16-04-2011 19:06
Quote: loreleigil schreef op zaterdag 16 apr 2011, 13:03: Quote: de motormuis schreef op donderdag 14 apr 2011, 21:45: U heeft aan de accu heeft continu onder de lader gestaan. Als U daarmee bedoelt dat U de accu , behalve als U ging fietsen , constant aan het laden was is dat de fout.U mag een accu nooit constant aan de lader laten staan.Daardoor gaat die kapot en worde de levensduur erg verkort.Een accu moet ook leeg kunnen lopen en dan weer opgeladen worden,anders wordt de accu te warm en gaan de platen naar de knoppen.En dan einde accu. En de gebruiksperiode van de accu gaat gewoon achteruit, is dus veel eerder weer leeg. einde Quote Bij zo'n beetje elk product als een fiets of een scootmobiel wordt juist gezegd dat de accu als u het product niet gebruikt, aan de lader moet. TS: op een accu zit vaak geen garantie, omdat dit zo'n beetje het duurste onderdeel van de fiets is. Met 25% korting op een nieuwe accu kunt u al blij zijn.einde Quote
Reactie door malhy2 op 22-04-2011 04:48
Geen garantie op accu s heeft niet zoveel met de prijs te maken, als wel met het feit dat nooit te controleren is hoe en hoe vaak de accu gebruikt wordt.. Ook speelt nog mee de bewaarcondities, de wel/niet correcte manier van opladen...allemaal factoren die de levensduur van een accu bepalen. Dit geld zeker niet voor de Sparta ion fietsen, de fietsenmaker kan precies zien hoe vaak er geladen is hoeveel er gereden is en nog veel meer. Alles wordt opgeslagen in het accupack en de chip die hoerop zit. Gr Ed
Reactie door mammeloe op 22-04-2011 09:08
Je had er ook ff 3 jr garantie voor maar 149 euro bij kunnen kopen.
Reactie door van leyden op 22-04-2011 09:28
Quote: malhy2 schreef op vrijdag 22 apr 2011, 04:48: Geen garantie op accu s heeft niet zoveel met de prijs te maken, als wel met het feit dat nooit te controleren is hoe en hoe vaak de accu gebruikt wordt.. Ook speelt nog mee de bewaarcondities, de wel/niet correcte manier van opladen...allemaal factoren die de levensduur van een accu bepalen. Dit geld zeker niet voor de Sparta ion fietsen, de fietsenmaker kan precies zien hoe vaak er geladen is hoeveel er gereden is en nog veel meer. Alles wordt opgeslagen in het accupack en de chip die hoerop zit. Gr Edeinde Quote Een fietsenmaker kan niet zien of de accu altijd wel op de juiste manier opgeladen is, ook kan die niet zien hoe jij ermee omgaat en hem belast..hij kan ook niet zien of de accu wel juist bewaard wordt ...dat zijn allemaal factoren die ook de levensduur van een accu bepalen. Afstand zegt natuurlijk niets>>>heb je die zelf getrapt of deed de accu mee??
Reactie door read op 22-04-2011 18:40
@@@ De handel moet gewoon zorgen dat accu's hufterproof zijn en stoppen met mekkeren dat het wel gebruikersfouten zullen zijn. Een mooie periode zou 4 jaar zijn en dan ben je van dat geouwehoer af. Pedro.
Reactie door read op 23-04-2011 09:38
@ Overigens is het nog maar de vraag of een consument zo mag worden afgescheept. Het zou een interessante casus kunnen worden als je met hulp van de rechtbijstandverzekeraar de fabrikant in rechte zou betrekken (dagvaarden). Pedro.
Reactie door toolboy op 23-04-2011 15:36
De nimh cellen in de sparta ion dienen wel volgens de voorschriften gebruikt te worden. Deze hebben een geheugen effect.Iets wat li Ion niet heeft. Bij juist gebruik kunnen nimh cellen lang mee gaan tot wel 1ooo laadbeurten. Helaas worden deze accupack`s die bestaan uit 20 1.2 v cellen voor absurde bedragen verkocht. TS welke foutmelding gaf de fiets aan. T
Reactie door maandmei op 05-06-2011 14:53
Ik heb een Batavus elektrische fiets (Padova Easy) met hetzelfde systeem. Ik heb het instructieboekje er voor de zekerheid nog maar even op nageslagen. Daar staat letterlijk met dikke vette letters op een van de eerste blz: "Sluit de lader aan op de fiets als deze niet wordt gebruikt. Dit verhoogt de levensduur van het batterijpakket." Deze instructie heb ik ook van de fietsenhandelaar gekregen toen ik de fiets kocht. Ik heb de fiets al 3 jaar en geen problemen met de accu.
Reactie door kleinduimpje123 op 08-09-2011 21:41
ik heb ook een sparta ion .de fietsverkoper heeft mij gezegd dat de fiets ALTIJD aan de oplader moet staan zodra ik weer thuis ben.wie moet je nu geloven?
Reactie door zwaardvis op 09-09-2011 12:54
Wat een achterhaalde technologiën gebruiken die fietsfabrikanten toch. Dit soort accus zouden gemaakt moeten worden met dezelfde techniek als deze gewone batterijen: http://www.duracell.nl/nl-NL/product/staycharged-batterijen.jspx Deze zijn echt perfect, en ontladen niet spontaan, dus constant aan de lader is dan niet nodig: Het is geen kruimeldief...
Reactie door muetst op 18-06-2014 23:52
Ach weet je, Sparta krijgt heel veel klachten en dat zorgt er voor dat mensen de volgende keer een ander merk gaan kopen zoals Stella in Nunspeet. Ik heb ook een Sparta gekocht (wel tweedehands, maar de fiets was zo goed als nieuw). Bij mij is het complete achterwiel defect geraakt en moest vervangen worden. Gelukkig heeft de fietsenmaker dit onder Bovag garantie uitgevoerd (maar is ook niet blij met de houding van Sparta). Sparta geeft zelf aan dat de accu zo'n 500x geladen kan worden, maar in veel gevallen zie je in de praktijk dat dit niet altijd het geval is. Het mooie is dat ze niets tot weinig doen voor klanten en dealers (fietsenwinkels) en zo zelf langzaam hun poten onder hun eigen stoel weg zagen. De concurrentie lacht zich blauw en denkt, ik geef wel die extra service en garantie...koop maar een fiets bij mij en niet meer bij Sparta. Dus mijn volgende fiets draagt zeker de naam Sparta niet meer en ik hoop dat meer mensen volgen.
Reactie door haverkamp op 19-06-2014 19:41
Misschien wel een oud topic, maar toch een reactie. 6 jaar geleden onze eerste Sparta ion model basic gekocht (1700Euro). Aanvankelijk voor mij vrouw, omdat ze met wat langere tochten moeite kreeg. Al gauw ben ik de fiets zelf voor woonwerk verkeer gaan gebruiken, 26km per dag. Dit beviel zo goed, dat erondertussen 20.000 km op het klokje staat. Gewoon een superfiets, wel altijd aan de lading. Toen de fiets iets meer dan 2 jaar in bezit was, viel tijdens een tochtje spontaan de Accu uit. Wat bleek: De elektronica rondom de accu was defect. De Accu zelf was niet versleten. Omdat alle gebruiks informatie in het accupack word opgeslagen, Kon de fietszaak , zien dat de eerst error al binnen de 2 jaar was voorgevallen. Onder garantie nieuwe accu gekregen. Fiets had er toen 3500km opzitten. Omdat de Sparta verder zo goed is bevallen, en ook omdat de motor muisstil is. Ondetussen een tweede Sparta aangeschaft . Model Blackline. Deze ondersteunt nog beter. Nu echter wel verlengde Garantie tot 5 jaar bijgekocht. Ook de Accu valt hieronder. De Stella fietsen schijnen overigens flink wat lawaai te maken.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!