Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

traplift Stannah

Geplaatst door: muizer op: 13-03-2013 16:43
Mijn schoonouders hebben voor ongeveer 2 jaar terug een traplift bij het bedrijf Stannah trapliften gekocht. Deze traplift was meer dan 6000 euro en het onderhouds abbonnement meer dan 400 euro per jaar voor te betalen. Er werd geen vergoeding door het WMO gegeven zodat de volledige bedragen door mijn schoonouders werden betaald. Beiden zijn 88 jaar en voor twee jaar terug nog zelfstandig wonend waarbij mijn schoonmoeder de traplift nodig had om boven op de slaapkamer te komen. Vorig jaar april is schoomma gevallen en in een verpleeghuis terecht gekomen waarna na ongeveer een half jaar bleek dat er geen terugkeer naar huis mogelijk was. Nu is er voor beiden in een verzorghuis een appartement beschikbaar waardoor de oude woning en natuurlijk de traplift niet meer nodig zijn. Na nog geen twee jaar de restwaarde van de traplift nog 500 euro!!!! verder het net betaalde bedrag (ruim 400 euro) voor het jaarlijkse onderhoud ( wat nog niet gelevert is) geen restitutie voor mogelijk. Dit is toch wel allemaal erg zwart/wit en zonder enig coulance gevoel. Ik vind het vreemd dat dit allemaal zomaar kan, mocht iemand enige ervaring hiermee hebben en aanbevelingen kunnen doen hou ik mij aanbevolen.
Reactie door tijger1 op 14-03-2013 00:02
Heel treurig. Misschien op marktplaats zetten?
Reactie door tijger1 op 14-03-2013 00:06
Schandelijk van dat bedrijf. Ik mag toch aannemen dat de kosten wel opgevoerd zijn op de aangifte inkomstenbelasting? Kwam er in ieder geval nog iets terug. Niet gedaan? Dan alsnog doen door middel van een bezwaarschrift en vragen om ambtshalve herziening van de aanslag..
Reactie door rdhtdr op 14-03-2013 21:11
Marktplaats is geen optie omdat trapliften per geval worden opgemeten. Onderhoud gebeurd achteraf en als die beurt niet uit is gevoerd mag je dat geld toch minimaal pro rato terug krijgen. Stannah zendt veel reclame uit en iemand moet dat betalen. Het lijkt er op dat als men zich zo gedraagd Stannah blijkbaar geld nodig heeft. Stannah maakt zonder meer een slechte beurt maar dit lijkt voor dit bedrijf normaal want ze waren destijds ook in het programma van Peter van der Vorst, Kat in de zak met een vergelijkbaar verhaal. Die mevrouw heeft wel geld terug gehad maar Stannah vond dat men toen wel in het geljjk stond. Krommen zo zielig. Zeg dat je fout zit maar hier blijkt dus dat men niets gelee heeft. Stannah adverteert met uw geld en blijkbaar wordt dat meteen weer teniet gedaan met deze anti-reclame.
Reactie door hetzitzo op 09-05-2013 15:10
€ 6000,00 is incl. btw dus blijft er zo'n € 5200,00 over wat er voor betaalt is. Als er € 500,00 word terug gegeven bij verwijdering blijft er nog € 4700,00 over. Van dit bedrag moet worden betaalt : vertegenwoordiger, inmeten ,inkoop , installatie, garantie , en demontage . Rail gaat inderdaad naar oud ijzer omdat deze per trap word ingemeten en word geproduceerd ( handwerk ) Koop eens een nieuwe auto en rij een rondje en vraag aan de dealer wat je dan terug krijgt als je hem weer wilt inruilen of verkopen. Wat ik wel vind is dat met bedrag voor onderhoud wat soepeler mag worden omgegaan. Dit bedrag is wel voor onderhoud met all-risk verzekering, dus incl. materiaal, voorrijkosten en manuren bij evt storingen.
Reactie door wilrianne op 14-05-2013 11:21
Emoties en urgentie lijdt vaak tot snelle besluiten voor de hand liggende (dure medische) oplossingen. En achteraf komt men tot inzicht. Er zijn ook simpele alternatieven voor een traplift. Wellicht dat er in 30% van de gevallen met simpele stevige tussentreden op de trap (Easysteppers) heel veel kosten bespaard kunnen worden t.o.v. een traplift. Verrassend simpel. Bovendien is dit goed voor de gezondheid en kunt u zelfstandig uw trap blijven lopen. Zo blijft u fysiek actief en werkt u aan de conditie van uw spieren, botten, hart en bloedvaten.
Reactie door rosetta op 04-03-2015 19:43
Het is heel tragisch maar U moet wel eerlijk blijven, ik heb zelf ook een traplift van Stannah al sinds 2012, en een jaar nadien de helft van het bedrag van de belasting terug gekregen. Mijn traplift kwam rond de 7500,- uit omdat ik een klapsysteem erbij heb. Dus uw schoonouders hebben tegen de 3000 euro terug gekregen van de traplift. Restitutie in dit geval qua onderhoudskosten 400 euro is al in de eerste 5 jaar. Aangezien dit een ongeval is en zij er niet kunnen blijven wonen, is restitutie op zijn plaats. U vergeet dat deze liften in Engeland geheel op maat gemaakt worden. Die buizen heeft niemand wat aan, dan alleen de stoel. En sorry mevrouw dis is dan 2e hands. 500 euro is dus op zijn plaats. Ik denk dat U helaas van de belastingteruggave 3000 euro niks af weet ga ik maar vanuit. Maar zo is het wel gegaan .
Reactie door tijger1 op 04-03-2015 19:49
@rosetta Het topic is an twee jaar oud.
Reactie door ruud1957 op 19-05-2015 21:07
Mijn zus en ik maken iets soortgelijks mee met onze ouders. Stannah wil gewoon lekker verdienen aan oudjes en dit bedrijf staat hier uiteraard niet alleen in. Oudjes worden vaak uitgezogen door bedrijven en organisaties. Paar jaar terug is er ook een traplift aangelegd voor mijn vader in het ouderlijk huis. Waren vrij hoge kosten aan verbonden, verder serviceabonnement en paar keer reparaties gaven hoge kosten. Echter, en ik wil dit graag benadrukken, dit vond ik allemaal nog niet zo erg. Wat ik wel erg vind is, dat Stannah nog even voor 500 euro een reparatie uitvoert (buiten de kosten van het serviceabonnement) en nu twee weken later een offerte uitbrengt dat zij voor 260 euro de traplift wel willen komen verwijderen. Mijn ouders gaan c.q. moeten gelijkvloers gaan wonen en ik had gevraagd om de traplift kostenloos te komen verwijderen. Nee dus, dit vond ik walgelijk en geen stijl. Er zijn diverse onderdelen die ze nog kunnen gebruiken, zoals b.v. de nieuwe accu en de nieuwe stoel die ze net geplaatst hebben, en om dan nog geld te durven vragen om de traplift te komen verwijderen vind ik beneden alle peil. Gelukkig zijn er andere bedrijven die dit wel kostenloos doen. Ik hoef er niet aan te verdienen, maar ik ga zeer zeker niet zo’n vreselijk bedrijf als Stannah spekken!
Reactie door rosetta op 20-05-2015 09:34
Quote: ruud1957 schreef op dinsdag 19 mei 2015, 21:07: Mijn zus en ik maken iets soortgelijks mee met onze ouders. Stannah wil gewoon lekker verdienen aan oudjes en dit bedrijf staat hier uiteraard niet alleen in. Oudjes worden vaak uitgezogen door bedrijven en organisaties. Paar jaar terug is er ook een traplift aangelegd voor mijn vader in het ouderlijk huis. Waren vrij hoge kosten aan verbonden, verder serviceabonnement en paar keer reparaties gaven hoge kosten. Echter, en ik wil dit graag benadrukken, dit vond ik allemaal nog niet zo erg. Wat ik wel erg vind is, dat Stannah nog even voor 500 euro een reparatie uitvoert (buiten de kosten van het serviceabonnement) en nu twee weken later een offerte uitbrengt dat zij voor 260 euro de traplift wel willen komen verwijderen. Mijn ouders gaan c.q. moeten gelijkvloers gaan wonen en ik had gevraagd om de traplift kostenloos te komen verwijderen. Nee dus, dit vond ik walgelijk en geen stijl. Er zijn diverse onderdelen die ze nog kunnen gebruiken, zoals b.v. de nieuwe accu en de nieuwe stoel die ze net geplaatst hebben, en om dan nog geld te durven vragen om de traplift te komen verwijderen vind ik beneden alle peil. Gelukkig zijn er andere bedrijven die dit wel kostenloos doen. Ik hoef er niet aan te verdienen, maar ik ga zeer zeker niet zo’n vreselijk bedrijf als Stannah spekken!einde Quote
Reactie door rosetta op 20-05-2015 09:36
Quote: ruud1957 schreef op dinsdag 19 mei 2015, 21:07: Mijn zus en ik maken iets soortgelijks mee met onze ouders. Stannah wil gewoon lekker verdienen aan oudjes en dit bedrijf staat hier uiteraard niet alleen in. Oudjes worden vaak uitgezogen door bedrijven en organisaties. Paar jaar terug is er ook een traplift aangelegd voor mijn vader in het ouderlijk huis. Waren vrij hoge kosten aan verbonden, verder serviceabonnement en paar keer reparaties gaven hoge kosten. Echter, en ik wil dit graag benadrukken, dit vond ik allemaal nog niet zo erg. Wat ik wel erg vind is, dat Stannah nog even voor 500 euro een reparatie uitvoert (buiten de kosten van het serviceabonnement) en nu twee weken later een offerte uitbrengt dat zij voor 260 euro de traplift wel willen komen verwijderen. Mijn ouders gaan c.q. moeten gelijkvloers gaan wonen en ik had gevraagd om de traplift kostenloos te komen verwijderen. Nee dus, dit vond ik walgelijk en geen stijl. Er zijn diverse onderdelen die ze nog kunnen gebruiken, zoals b.v. de nieuwe accu en de nieuwe stoel die ze net geplaatst hebben, en om dan nog geld te durven vragen om de traplift te komen verwijderen vind ik beneden alle peil. Gelukkig zijn er andere bedrijven die dit wel kostenloos doen. Ik hoef er niet aan te verdienen, maar ik ga zeer zeker niet zo’n vreselijk bedrijf als Stannah spekken!einde Quote Ik had al aangegeven dat ik van de 7500 euro een groot deel van de belasting had terug gekregen, ruim 3000 euro. Ik heb ook een onderhoud abonnement a 399 euro per jaar. En die heb ik gelijk voor 5 jaar genomen. Ik heb reuma en dus was het of huis verkopen of de traplift zodat voor mij het hele huis toegankelijk blijft. Ik heb nog nooit wat bij hoeven te betalen. Dus wel vreemd Ruud1957 dat jij dat wel moest. Het kan goed zijn dat ze alle bedrading met de afstand bediening plus kastjes opnieuw moesten doen. Ik heb last van een buurman die aan zenden doet en vermoedelijk op mijn frequentie zit van de traplift die de boel blokkeert van tijd tot tijd. Er is wat aan gedaan( uh kosteloos) maar ik weet er van! Blijf ik last houden van deze ellende gaat er toch mooi 500 euro tegen aan. Ik ben tevreden met de service van Stannah en heb de lift nu al vanaf 2012. En ik wil in mijn eigen huis blijven wonen, verkopen en verhuizen, mis ik mijn tuinen en mijn zwembad en de ruimte. Maar ik ga Stannah niet af liggen kraken, hun service is uitstekend en ik heb meestal dezelfde monteur, is er iets dan is het gemaakt zonder bijkomende kosten. Ik betaal voor die service 399 euro per jaar en dat is het mij echt wel waard. En ik ben echt geen oude tante, heb al 30 jaar reuma (bursitus) en bij een aanval ben ik dolblij met de traplift. Dit maakt voor mij het hele huis gelijkvloers.
Reactie door wilrianne op 20-05-2015 10:34
Deze ellende had mogelijk voorkomen kunnen worden. Er zijn maar 6 leveranciers van trapliften in Nederland, waarvan sommige bewust om verkoop redenen onoverzichtelijk informatie verstrekken. Het blijft een lastige keuze, maar door de onderstaande vragen te stellen voordat u beslist voorkomt u een hoop ellende. Wellicht helpen deze 10 Waardevolle tips en adviezen bij de kopen van een traplift. http://www.enocent.nl/onderzoek/Traplift%20kopen%20of%20huren-%2010%20Waardevolle%20tips%20en%20adviezen!.pdf
Reactie door rosetta op 23-05-2015 12:13
Quote: wilrianne schreef op woensdag 20 mei 2015, 10:34: Deze ellende had mogelijk voorkomen kunnen worden. Er zijn maar 6 leveranciers van trapliften in Nederland, waarvan sommige bewust om verkoop redenen onoverzichtelijk informatie verstrekken. Het blijft een lastige keuze, maar door de onderstaande vragen te stellen voordat u beslist voorkomt u een hoop ellende. Wellicht helpen deze 10 Waardevolle tips en adviezen bij de kopen van een traplift. http://www.enocent.nl/onderzoek/Traplift%20kopen%20of%20huren-%2010%20Waardevolle%20tips%20en%20adviezen!.pdfeinde Quote Als het voor tijdelijk is kan dat de oplossing zijn, maar ik geloof toch niet als je een vorm van reuma hebt, je dit moet doen bij een aanval. Tevens als je met die blokken dan de trap af valt, ben je er echt aan. Ik vind dit een gevaarlijk systeem als ik eerlijk ben. Let wel als ik aanval vrij ben pak ik alsnog de trap hoor. De rail van Stannah is tevens hier een trapleuning, en toch makkelijk. Verders gebruik ik de lift om zware dingen naar beneden te sturen en weer op te halen. Voor mijn nieuwe wasmachine moest de liftstoel er even af, maar nu wil ik ook nog een droger, en dan zetten we een plank op de armleuning en de droger er op. Druk op de knop en de droger staat boven. Fibrositus is een heel erge pijnlijke aandoening, 140 slijmbeursen zijn dan in je lijf ontstoken, en je rug is dan ook enorm pijnlijk. En waarom zou ik moeilijk doen, als het makkelijk kan? Ik ken mensen die hun huis verkochten, en nu in een peper dure flat zitten van 1200 euro huur. Nou dan zijn je centen van de verkoop binnen 10 jaar op. Gas en water niet mee gerekend of de auto en onroerend goed zaken belasting. 12 x 1200 euro is wel 14 duizend 400 euro per jaar. Terwijl ik nog maar een beetje hypotheek heb van 265 euro = 3.180 euro per jaar. Is wel 11 duizend 220 uitgespaard op jaarbasis. En ik woon mooi heb mijn tuinen nog, en door de lift is alles voor mij gelijkvloers geworden. Goed ik betaal 399 service kosten aan stannah, maar dat mag van mij dan ook. Ik kan niet in ieders beurs kijken, maar ik ben er wel voor dat wmo mensen met een laag inkomen aan een traplift moeten helpen.
Reactie door camille17 op 08-09-2015 15:13
Tot TWEE keer toe was de traplift van mijn moeder stuk, vlak na een onderhoudsbeurt. Voor het vervangen van een laadpen (blijkbaar niet opgemerkt tijdens de onderhoudsbeurt dat deze defect was) moest ze €117,60 betalen waarvan 86,00 voorrijkosten!! Nadat ik een klacht had gemaild naar Stannah, werd ik 3 weken nadien mijn voicemail ingesproken met een terugbelverzoek. Ik heb daar niet op gereageerd en wachtte op een verdere reactie en stelde betaling uit tot men kon uitleggen waarom er zich steeds storingen voordeden na een onderhoudsbeurt, terwijl er verder nooit iets aan de hand was. Na weer 3 weken werd ik eindelijk gebeld en kreeg te horen dat het niet aan de monteur lag en dat voorrijkosten van een dergelijke omvang normaal waren. Ook bleek dat men intussen het account van mijn moeder op non-actief hadden en gezet en in geval van storing er niets gedaan zou worden. Dit alles zonder enige waarschuwing. Zo heeft men mensen die afhankelijk zijn van een traplift in de tang en moeten ze wel tot betaling overgaan terwijl er niets aan probleemoplossing wordt gedaan (blijkbaar wordt er geïnvesteerd in telefoontraining bij ontevreden klanten, waarbij blijkbaar wordt geleerd om het gesprek af te kappen wanneer men in een hoekje gedreven wordt als er geappelleerd wordt aan een humane behandeling).
Reactie door rosetta op 09-09-2015 14:28
Quote: camille17 schreef op dinsdag 8 sep 2015, 15:13: Tot TWEE keer toe was de traplift van mijn moeder stuk, vlak na een onderhoudsbeurt. Voor het vervangen van een laadpen (blijkbaar niet opgemerkt tijdens de onderhoudsbeurt dat deze defect was) moest ze €117,60 betalen waarvan 86,00 voorrijkosten!! Nadat ik een klacht had gemaild naar Stannah, werd ik 3 weken nadien mijn voicemail ingesproken met een terugbelverzoek. Ik heb daar niet op gereageerd en wachtte op een verdere reactie en stelde betaling uit tot men kon uitleggen waarom er zich steeds storingen voordeden na een onderhoudsbeurt, terwijl er verder nooit iets aan de hand was. Na weer 3 weken werd ik eindelijk gebeld en kreeg te horen dat het niet aan de monteur lag en dat voorrijkosten van een dergelijke omvang normaal waren. Ook bleek dat men intussen het account van mijn moeder op non-actief hadden en gezet en in geval van storing er niets gedaan zou worden. Dit alles zonder enige waarschuwing. Zo heeft men mensen die afhankelijk zijn van een traplift in de tang en moeten ze wel tot betaling overgaan terwijl er niets aan probleemoplossing wordt gedaan (blijkbaar wordt er geïnvesteerd in telefoontraining bij ontevreden klanten, waarbij blijkbaar wordt geleerd om het gesprek af te kappen wanneer men in een hoekje gedreven wordt als er geappelleerd wordt aan een humane behandeling). einde Quote Ik heb jou verhaal gelezen, maar als je een onderhouds abonnement had afgesloten met het plaatsen van de lift, dan kost het niks en ook geen voorrij kosten, al moeten ze 20 x komen, dan nog betaal je niks. Hooguit voor een lege Acu. En ja ik heb zo'n abonnement en dat kost 399,20 euro per jaar. Gedeeld door 364 dagen = dat is 1.10 euro per dag Zonder zo'n abonnement is het enorm duur, omdat vaak monteurs van buiten af moeten worden gebeld buiten dienst tijd een vaak ZZPér zijn. Die geeft je meteen zijn telefoon nummer en bel je die komt die alsnog en teken je af en hij verhaalt dat weer bij stannah die dan zien dat je een abonnement hebt, en je krijgt GEEN rekening.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!