Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Worden meer mensen aan het lijntje gehouden door webshops?

Geplaatst door: weetuhet op: 30-06-2011 10:18
Helaas zijn er nog veel webshops die misbruik maken van de positie van kopende klanten. Er zijn bedrijven die doelbewust betalingen laten verrichten voor goederen en diensten die niet gelevrd kunnen worden. Vervolgens moet je als klant enorm veel moeite doen om het betaalde geld weer terug te ontvangen. Sneakershop.nl is zo'n website. Mijn dochter is ook in de sneakershop val getrapt. Keurig een paar schoenen besteld via de website en met iDeal betaald. Na een week per email de melding gekregen dat de maat niet voorradig was en of zij maar iets anders wilde bestellen. Geantwoord dat zij dat niet wilde en graag haar geld terug wilde, en daarna een bevestigend standaard-bericht ontvangen dat de terugbetaling binnen 30 dagen verwerkt zou worden. Nu, een maand later, nog niets terug ontvangen. Even rondsnuffelend op het internet kom ik 10-tallen soortgelijke meldingen tegen over sneakershop.nl. Er zit duidelijk systeem in. Elk simpel informatie-systeem kan op het moment van bestelling onmmiddellijke duidelijkheid geven over de voorradigheid van het bestelde, let wel, vóór dat de betaling verricht wordt. Hier worden klanten met opzet misleid en gebruikt voor gratis bedrijfsfinanciering. Het is buitengewoon ergerlijk, en is sprake van misleiding die grenst aan oplichting. Het is geen oplichting omdat volgens vele meldingen blijkbaar wel terugbetaald wordt binnen een termijn van 2 maanden, maar er wordt wel maximaal misbruik gemaakt van de mogelijkheden die de wet biedt. En helaas kan meestal verwacht worden dat een dergelijke misselijke bedrijfsvoering vroeger of later ook leidt tot collaps van het bedrijf, waarna vele klanten vervolgens kunnen fluiten naar het geld wat zij nog moeten terugkrijgen. Ik heb mijn dochter het bedrag maar voorgeschoten, zodat zij inmiddels wel een paar schoenen heeft kunnen kopen in een andere en wel keurige webshop. Graag zou ik wel meer willen weten over de klachten van andere Kassa-leden over Sneakershop.nl en vergelijkbare ergelijke webshops. Misschien dat een publieke discussie er voor kan zorgen dat de juridische regels voor dit soort betalingsverkeer wat aangescherpt kunnen worden.
Reactie door mastag op 30-06-2011 10:33
Sorry hoor, maar moet je schoenen niet even passen en kijken hoe ze lopen voordat je ze koopt? Je neemt de gok op internet te kopen maar gaat in plaats van vooraf kijken achteraf zeuren over de sneakershop. Als je een goede prijs voor je schoenen zoekt kun je die vinden maar info over de shop zelf bleek onvindbaar? Klink wat bot maar heb geen medelijden met mensen die niet vtv even kijken waar ze kopen en dan hier komen klagen. Iedereen heeft tegenwoordig internet maar klaarblijkelijk weten slechts weinigen hoe het echt werkt. Mastag
Reactie door birdies op 30-06-2011 10:42
........maar er wordt wel maximaal misbruik gemaakt van de mogelijkheden die de wet biedt....... Dat terug betalingsprobleem is in het najaar opgelost, aangezien dan vlg de nieuwe wetgeving webshops binnen 14 dagen het geld terug moeten storten.
Reactie door weetuhet op 30-06-2011 11:04
Dit soort dikke-bult-eigen-schuld reacties passen wel goed bij de denkwijze van de eigenaren van dergelijke discutabele webshops. Heb je er ook een?
Reactie door stacey op 30-06-2011 11:08
Nooit last van, ik bestel alleen bij shops waar ik kan betalen als ik iets ontvangen heb anders haal ik het wel gewoon in de winkel..... --Misschien dat een publieke discussie er voor kan zorgen dat de juridische regels voor dit soort betalingsverkeer wat aangescherpt kunnen worden-- Regels zijn duidelijk, afdwingen is een ander verhaal..... Recht hebben en recht krijgen zijn 2 verschillende dingen en daar helpt een discussie je niet mee........ Niet meer bij dit soort shops bestellen lijkt me De oplossing, als niemand meer besteld als hij vooruit moet betalen en dan moet afwachten of hij wat krijgt of geld terug ziet en op normale termijn dan veranderen ze vanzelf (uit noodzaak) wel de betalingsvoorwaarden.................
Reactie door pino123 op 30-06-2011 11:30
Quote: stacey schreef op donderdag 30 jun 2011, 11:08: Niet meer bij dit soort shops bestellen lijkt me De oplossing, als niemand meer besteld als hij vooruit moet betalen en dan moet afwachten of hij wat krijgt of geld terug ziet en op normale termijn dan veranderen ze vanzelf (uit noodzaak) wel de betalingsvoorwaarden................. einde Quote Niet meer bestellen bij dat soort shops, tja da's wel kort door de bocht. Er zullen eerst recensies geplaatst moeten worden over het handelen van een betreffende shop, wil je op de hoogte zijn van slechte afhandeling. Zijn deze recensies er, tja dan kan je op je klompen aanvoelen dat het niet pluis is bij een webshop. Nu zijn er betreffende dit shopje een diversiteit aan reviews, niet allemaal slecht, ook niet allemaal goed @Mastag, Ook dat vind ik persoonlijk de omgedraaide wereld.... De mogelijkheid is er om online iets te bestellen, of dat nu schoenen of onderdelen van een computer zijn. Zijn er slechte recensies bekend van dit shopje geef ik je gelijk en moeten klanten voorafgaande aan de bestelling even googlen. Consumenten moeten zich aan spelregels houden, online winkels dus ook.
Reactie door stacey op 30-06-2011 11:39
Quote: pino123 schreef op donderdag 30 jun 2011, 11:30: Niet meer bestellen bij dat soort shops, tja da's wel kort door de bocht. Er zullen eerst recensies geplaatst moeten worden over het handelen van een betreffende shop, wil je op de hoogte zijn van slechte afhandeling. Zijn deze recensies er, tja dan kan je op je klompen aanvoelen dat het niet pluis is bij een webshop. Nu zijn er betreffende dit shopje een diversiteit aan reviews, niet allemaal slecht, ook niet allemaal goedeinde Quote Gaat niet om resenties en wel of niet goede shops maar om het afschaffen van dat vooruitbetalen............ en dat lukt alleen als iedereen dat weigert/niet besteld als het alleen op die voorwaarde kan.
Reactie door tdehond op 30-06-2011 12:02
Tot nu toe ben ik tevreden over de webshops waar ik bij koop. Ook gaat mijn voorkeur uit naar een webshop die geen gebruik van TNT maakt als verzender.
Reactie door cococat op 30-06-2011 15:58
Nee ik heb geen problemen met webshops. Ik bestel alleen bij winkels met een thuiswinkel waarborg en ik bestel ook alleen bij webshops waar ik kan betalen na aflevering.
Reactie door testcase op 30-06-2011 16:24
Ik heb nog nooit last gehad van welke webshop dan ook. Bestel alle vele jaren, veel artikelen bij heel veel verschillende webshops. De ene is beter dan de anderen, maar echt nog nooit problemen gehad. Wel altijd een beetje uitkijken waar je koopt natuurlijk, maar zelfs bij shops waarvan ik dacht: kieken wat het wordt, ging het altijd probleemloos. ook met garantiedingetjes.
Reactie door empyria op 30-06-2011 17:07
Ik koop ook veel bij webshops. Geeft mij weinig tot geen problemen. Wel altijd eerst even een onderzoekje doen als je bij een, voor jou, nog onbekende webshop wilt gaan kopen, dat raad ik iedereen aan.
Reactie door empyria op 30-06-2011 22:36
Eigenlijk geldt voor webshops hetzelfde als voor real-life winkels: Eerst kijken, dan kopen. Alleen bij webshops betekent dat kijken > betrouwbaarheid onderzoeken.
Reactie door bouke1966 op 02-07-2011 08:19
meestal is levertijd zo al een probleem, de indicatie wordt meestal niet gehaald. Meeste webshop hebben geen of beperkte voorraad. echter in twee gevallen was levering niet mogelijk en heb ik mijn geld binnen 2 weken retour gekregen. het is dus wel afhankelijk van de webshop en er zullen genoeg cowboys zijn die het minder vlot zijn. Ik google altijd naar de webshop waar ik wat ga kopen en kijk naar de reviews over levertijd, leverbaarheid en eventuele retourbetalingen.
Reactie door rjw op 02-07-2011 11:20
Quote: mastag schreef op donderdag 30 jun 2011, 10:33: Sorry hoor, maar moet je schoenen niet even passen en kijken hoe ze lopen voordat je ze koopt? einde Quote Nee, dat hoeft niet. Ik koop altijd Ecco maat 46 en die passen altijd. En dat zal voor de meeste andere fatsoenlijke merken ook wel gelden. Waarom zou je dan een zatermiddag opofferen om zo'n vreselijke schoenwinkel in te gaan?
Reactie door empyria op 02-07-2011 13:10
Quote: rjw schreef op zaterdag 2 jul 2011, 11:20: Quote: mastag schreef op donderdag 30 jun 2011, 10:33: Sorry hoor, maar moet je schoenen niet even passen en kijken hoe ze lopen voordat je ze koopt? einde Quote Nee, dat hoeft niet. Ik koop altijd Ecco maat 46 en die passen altijd. En dat zal voor de meeste andere fatsoenlijke merken ook wel gelden. Waarom zou je dan een zatermiddag opofferen om zo'n vreselijke schoenwinkel in te gaan?einde Quote En daarbij zul je in een real-life schoenenwinkel niet altijd de schoenen / maten vinden die je zoekt. In mijn geval, damesmaat 43 en een beetje apart model. Met deze combinatie kan ik alleen maar via internetshops slagen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!