Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vraag & Beantwoord

Hoe werkt dit?

Recente vragen

Mag je een nota van het incassobureau na 3 jaar weigeren?

in april 2022 heeft mijn partner een factuur vanuit GGZ ontvangen ivm een dienst die zij toen heeft afgenomen. Toen was er mondeling toegezegd dat zij de factuur niet hoefde te betalen. Een maand later op mei 2022 is de GGZ permanent gesloten.

Op 6 maart hebben wij een brief van het incassobureau ontvangen met het verzoek om de factuur alsnog te betalen. Eerder zijn er geen brieven of aanmaningen verstuurd. Wij vragen ons af of deze factuur nog betaald moet worden.

Mag je een nota van het incassobureau na 3 jaar weigeren?

Wanneer je 1 euro netto per uur krijgt, valt dit onder dagbesteding?

Bij een inloophuis kan je dagbesteding krijgen. Werken voor 1 euro netto per uur. Dit krijg je maandelijks in een envelop uitbetaald. Of je dit moet doorgeven aan de bijstand of uitkeringsinstantie weet ik niet. Het voelt voor mij als slavenarbeid. Het is niet verplicht om dit te doen. Is dit normaal dat een instantie hier veel geld mee verdiend en mag dit wel in Nederland? De gemeente is misschien niet eens op de hoogte dat dit in haar gemeente gebeurd.

NS rekent twee reizen als losse reizen maar geeft geen korting voor abonnement

Ik heb een dalvrij abonnement dus ik kan vanaf 18:30 gratis reizen, of nou ja ik heb er dan dus al voor betaald. Ik reisde naar station sloterdijk checkte daar uit om iets aan een vriend af te geven, checkte weer in en reisde weer verder. Als ik niet op sloterdijk zou moeten zijn was ik over Haarlem gereist. Ik heb mijn reis zo geplant dat ik het tweede deel gratis kon reizen. Nu rekent de NS beide reizen als een losse reis, want ik betaal twee keer het instaptarief. Maar ik krijg niet de korting want zo wordt mij uitgelegd door de klantenservice "ik had 40 minuten moeten wachten anders telt het als overstap" maar ik mag wel twee keer instaptarief betalen wat niet zou moeten als het echt een overstap was.

De NS beweert dat het hun regels zijn maar dit voelt gewoon als een ingewikkelde manier om consumenten wat meer geld uit te knijpen. Wat kan ik nog doen. Het gaat mij niet om die paar euro, maar meer om het principe en de duizenden euro's die ze van onwetende reizigers afpakken.

''Achmea rechtsbijstand verzekering.''

wilt mij niet helpen, met mijn conflict met Havensteder/Eneco Warmtenet.

We hebben nu namelijk Collectieve Blokverwarming met een meter.

En Havensteder/Eneco willen straks niet meer gezamenlijk maar individuele een eigen aansluiting op het Warmtenet, en dat wil ik namelijk niet. Zie andere topic.

https://www.bnnvara.nl/kassa/vraag-beantwoord/huishouden-energie/verplicht-warmtenet-kosten-belachelijk-hoog-havensteder

Nu zit het zo dat ik contact, hebt gehad met Achmea Rechtsbijstand, hier over alles uitgelegd, wat er namelijk speelt.

Achmea , zegt we kunnen je niet helpen wat 70% van de bewoners hebben akkoord, gegeven voor de warmtenet.

Ik heb aangegeven, aan Achmea dat Havensteder niet eerlijk heeft gehandeld.

- Tarieven, waren niet bekend.

- Van collectief naar Individuele, aansluiting op het warmtenet

- Boiler 80L een jaar geleden vervangen. €1100 in de prullenbak.

- 8 weken, termijn is niet meer geldig door dwaling van Havensteder. 22jan 2025, hebben we eindelijk de tarieven gekregen van Havensteder van €120 PJ naar €265 PJ.

Kortom, ''Achmea '' blijft voet bij stuk houden dat ik 70% van de bewoners bij elkaar moet krijgen en dan willen ze pas helpen.

Stel, ik zou dat doen bij de bijzondere bijstand, dan kunnen ze mij wel helpen.

Ik heb Achmea , gezegd dat hun wel willen helpen en Achmea Rechtsbijstand vertelde dan ga je toch daar heen.

Ik vind het heel oneerlijk van Achmea rechtsbijstand, ik betaal iedere maand mijn premie, voor niks

Mag een persoon in burger die zich niet kan legitimeren mijn tas inkijken opeise

Dit gebeurde in Jumbo Lage Land te Rotterdam. Op zaterdagochtend 22 maart 2025.

Een man in burger, die geen legitimatiebewijs kon tonen aan mij en niet herkenbaar was als medewerker van de supermarkt of veiligheidsdienst, wilde bij de uitgang van die super mijn boodschappentas nog controleren. Mag dat?

Als dat mag , kan wie dan ook mijn tas wil opeisen.

Mag ik dat dan niet weigeren?

Hoelang mag een servicebeurt duren aan een CV-ketel eens i.d. 2 jaar?

Eens in de 2 jaar komt een monteur van Feenstra de CV-ketel nakijken. Je betaalt ongeveer 9,00 per maand hiervoor. De controle duurde minder dan 10 minuten.. Dit zou er moeten doen:

Veiligheid:

Controle op gaslekkages.

Inspectie van de rookgasafvoer.

Controle van de ventilatie.

Werking:

Controle van de waterdruk.

Inspectie van de brander en warmtewisselaar.

Controle van de expansievat.

Controle van de pomp.

Onderhoud:

Schoonmaken van de ketel.

Controleren en eventueel vervangen van onderdelen.

Het controleren van de algehele staat van de ketel.

Dat kan volgens mij niet in 10 minuten. Of heeft men andere ervaring!

Geschil Robotdiscounter.store betaling na niet leveren goederen

Goedendag,

Na een bestelling te hebben geplaatst in augustus 2024 die na meerdere malen "deze week", bezorgd zou worden, heb ik op 1 oktober de creditcard aanbieder gevraagd om een chargeback.

Na aanlevering van bewijs dat het keer op keer niet werd geleverd en wel werd toegezegd heb ik mijn bedrag gelukkig terug gekregen.

Nu 20-03-2025, een dikke 5 maand later, beweerd het bedrijf dat er op 15 oktober 2024 het pakket is geleverd op mijn adres, getekend en wel door DHL.

Ik heb echter geen pakket ontvangen en nu dreigt het bedrijf met loonbeslag.

Ik kan niet meer terug kijken op mijn camerasysteem of er daadwerkelijk een pakket bij de voordeur is neergezet, hier kan ik dus niks mee. (90 dagen opslag.)

Na wat verder te zoeken over de oorsprong van dit bedrijf blijkt het van een bekende oplichter te zijn. Tjeerd-Jan Smit van ECG Nederland dat in het verleden al eens failliet is gegaan.

Hoe sta ik in mijn recht? Voortaan sowieso maar eens goed research doen alvorens ik iets online bestel, wat ik normaal ook wel doe.

Slechte service Vallei Autogroep.

Dag,

Recentelijk heb ik een Skoda gekocht bij Vallei Duiven, echter zijn gemaakte afspraken bij de aankoop niet nagekomen, zijn er problemen met de remmen en banden (die door de APK zouden zijn gekomen), zou er APK zijn uitgevoerd maar dit bleek niet het geval, en gemaakte afspraken zoals terugbelverzoeken en beterschap worden niet nageleefd en geen gehoor gegeven.

Hierin zoek ik advies.

Zoek wanhopig hulp tegen oplichting door verzekeraar Alpina ism De Vereende NV

Aan wie dit leest,

Ik ben verzekerd met mijn auto (een Nissan Micra uit 2003) bij Alpina Autoverzekering, Maandelijks wordt hiervoor echter het schandalige bedrag van 383,59 + 247,02 = 630,61 Euro van mijn rekening afgeschreven door De Vereende B.V..

Als ik wil stoppen met deze maandelijkse betalingen krijg ik dreigbrieven van Alpina dat zij mij aan zullen melden voor een schorsing van 5 jaar bij alle verzekeraars.

Ik ben een gescheiden vader die geheel afhankelijk is van de auto om mijn beide kinderen op te kunnen halen en terug te kunnen brengen.

Ik ben nu teneinde raad en weet niet hoe ik dit op moet lossen. Kunt u mij helpen?

In afwachting van uw bericht,

Met vriendelijke groet,

Geoffrey, een hard werkende vader voor zijn beide kinderen

Pensioen valt dit onder eeen woekerpolis ?

Als iemand nu met 67 jaar pensioen aankoop bijv. 200.000 Euro en gaat shoppen dan kom ik bij de hoogste aanbieder bij man op 1024 Euro.

Als iemand nu een hypotheek afsluit 200.000 Euro annuteiten (gelijkblijvend bedrag) is dat bij de huidige rente ca. 4% met levensverwachting 81 jaar (168 maanden) betaal je 1556 Euro ofwel er wordt 66% uitgekeerd als ze met pensioen hypotheek verstrekken.

Ook al stellen ze de rente iets bij of verhogen de levensverwachting dan blijft er heel veel aan de strijkstok hangen. Moeten we dit accepteren of wat kunnen degene die met pensioen gaan hier aan doen ?

Ik zou ook eens graag willen weten welke bereken methode de pensioen fondsen erop na houden.

Haakjes kapstok afgebroken, geen garantie want breukschade?

Anderhalf jaar geleden heb ik een nieuwe kapstok gekocht, waarvan inmiddels meerdere haakjes afgebroken zijn. We hebben niks geks met de haakjes gedaan, ze zijn iedere keer afgebroken omdat er een jas aan opgehangen werd.

Nou heb ik via meerdere kanalen geprobeerd contact te krijgen met de fabrikant, maar hier heb ik nooit reactie op gehad. Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met Bol.com, waar ik de kapstok gekocht heb, maar zij zeggen dat het gaat om breukschade en dus buiten garantie valt.

Kan ik hier nog iets aan doen? Er is inderdaad breukschade, maar dat is juist het probleem: zoiets zou niet af moeten breken als je gewoon een jas ophangt.

Fout advies inzake bezwaar tegen huurverhoging door Kassa

Geachte lezers,

Jurist hier.

Woensdag 12 maart j.l. zag ik een aflevering van Kassa. Hierin werd aangegeven dat een huurder een bekendgemaakte huurverhoging kan weigeren door de oude huur te blijven betalen.

Dat klopt, maar indien de verhuurder vervolgens een aangetekende brief stuurt naar de huurder (het zogeheten rappel) ter herinnering aan de voorgestelde huurverhoging, dan moet de huurder binnen 4 maanden naar de huurcommissie, om niet alsnog (met terugwerkende kracht) de huurverhoging verschuldigd te zijn. Dit wettelijke feit ontbreekt in de uitzending!

Kassa zet huurders dus volstrekt op het verkeerde been met deze uitzending. Ik heb hierover op 12 maart direct een e-mail gestuurd naar Kassa, maar kreeg daar alleen een standaard antwoord op. Dit moet echt in een aankomende uitzending rechtgezet worden.

Warmtepomp buitendeel heeft geen aanduiding van het gekochte merk

Goedendag,

Wij hebben een warmtepomp gekocht en laten installeren van een bepaald merk. Tijdens het installeren viel me op dat de buitendeel geen merk bevat van wat ik gekocht heb, wat wel op het binnendeel staat.

Volgens de website van de installateur maar ook van het merk staan foto's wat je koopt en daarbij zie je dat het buitendeel ook het merk heeft.

Omdat ik nu alleen via het binnendeel kan zien dat dit het merk is wat ik heb gekocht vind ik dit deels misleidende reclame. Als klant denk je dat je dit als set koopt. Ik moet wel aangeven dat het type wat het merk voorschijft wel op het buitendeel staat.

Vraag hierbij is: als je een warmtepomp koopt gaat het dan alleen om de binnendeel en heeft de installateur recht om een buitendeel te plaatsen van een ander merk?? Wat zijn de rechten en plichten in dit?

Heb de fabrikant van het merk ook om opheldering gevraagd maar die verwijzen me direct naar de installateur.

Gr. Gerrit

rijbewijs vernieuwen

Op je bijna 73 ste je rijbewijs vernieuwen kost nogal wat met de keuringen erbij. Dan moet je weer hetzelfde gaan doen op je 75 ste, weer een grote uitgave. Dan is mijn nieuwe rijbewijs maar 2 jaar geldig terwijl ik voor 5 jaar betaal. Is het niet mogelijk om de kosten van alleen het rijbewijs te krijgen tegen 2/5 van de kosten?

Filters (0)

Stel hieronder je filters in. Vergeet niet op de 'Toepassen' knop te klikken!

Vragen:

Categorieën: