Antwoorden gegeven door: jpls
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Feb 2, 2024 om 13:25Vermoeden diefstal pakketbezorgerHeel vervelend dat dit gebeeurt. Ik ben zelf ook een aantal malen een pakketje bij/via DHL kwijt geraakt. En vorige week was 1 van de 2 artkelen uit de doos gehaald. Is door de BOL verder prima opgelost, maar toch.
-
Jan 8, 2024 om 12:31Buren hebben schutting 30 cm meer de poort in geplaatst mag ditDIT MAG NIET. Wanneer het gangpad aan de achterzijde tussen de woningen loopt dan is dat gangpad voor de helft eigendom van iedere aanliggende buur. Volgens de koopakte of huurcontract ben je verplicht deze over de volle breedte en lengte zonder obstakels of wat dan ook toegankelijk te houden. Een soort recht van overpad. Het onderhpoud aan dit pad is ook voor de helft van ieder aangrenzende buur.
Regels achterpad
Een achterpad deelt u met uw buren. Voor de veiligheid van u en uw buren is het belangrijk om het achterpad zo vrij mogelijk te houden. Achterpaden dienen immers als vluchtweg bij calamiteiten. Daarnaast zorgt een net en toegankelijk achterpad voor een veilig(er) gevoel.
Van wie is het achterpad?
Veel bewoners denken dat de gemeente altijd eigenaar is van het achterpad bij woningen. Dit is vaak niet zo. De bewoners die het achterpad delen zijn meestal samen verantwoordelijk voor het onderhoud en het netjes houden hiervan. Is de bewoner een huurder dan is de verhuurder de eigenaar. Maar, de bewoner zelf is verantwoordelijk voor het onderhoud van het eigen deel van het achterpad. Is de bewoner een koper, dan is de koper meestal eigenaar van het eigen deel van het achterpad. U bent dus samen met uw buren verantwoordelijk voor het gehele achterpad. Het onderhoud van tuin en achterpad voor een huurder is opgenomen in de huurovereenkomst. Bij eigendom is dit opgenomen in het koopcontract.
Geen opslagplaats
Het is niet de bedoeling om het achterpad als opslagplaats, werkplaats of stortplaats voor afval te gebruiken. Parkeer hier ook niet uw bak aan huis, voertuigen, aanhangers of caravans.
Waar ligt de erfgrens?
De erfgrens ligt in het midden van het achterpad. U deelt dus uw deel van het achterpad met een bewoner tegenover u.
Wie moet de bestrating onderhouden?
U bent met elkaar verantwoordelijk voor een nette bestrating. Dit geldt zowel voor de koper als de huurder.
Wie verwijdert onkruid en ruimt rommel op?
U bent met elkaar verantwoordelijk voor het netjes en begaanbaar houden van het achterpad. Het weghalen van onkruid en zwerfvuil is dus uw taak. Wij adviseren om dit samen met uw buren te doen. Vele handen maken licht werk.
Ruimt gemeente (zwerf)afval op in het achterpad?
Nee, de gemeente ruimt geen (zwerf)aval op. Dat moeten de bewoners zelf doen.
Wat kan ik doen aan een overhangende heg?
Een heg bij het achterpad moet regelmatig bijgehouden worden. Het is niet de bedoeling dat de heg zo uitgroeit dat het de doorgang en het zicht van het achterpad belemmert. Bewoners moeten eenvoudig met een fiets of minicontainer op het achterpad kunnen lopen. Een overhangende heg of begroeiing is bovendien een mooie plek voor inbrekers om zich te verschuilen: zij worden niet opgemerkt.
Mag ik mijn hond uitlaten in het achterpad?
U mag met uw hond door het achterpad lopen. Wanneer uw hond hier poept, dan is het wel zo netjes om dit, net als op straat, op te ruimen.
Mijn achterpad is helemaal dicht betegeld. Mag dat?
Ja dit mag. Maar de vraag is of dit handig is. Er ontstaat dan een afgesloten bak waardoor (regen)water niet meer gemakkelijk weg kan stromen. Hierdoor ontstaan er grote plassen, bijvoorbeeld tijdens een regenbui. Wij zien soms plekken waarbij alles is dicht betegeld. Hierdoor kan het water nergens meer heen. Het is handig om vanaf de schuur 1 tegel breed vrij te houden. Dit vrije gedeelte kunt u bijvoorbeeld opvullen met grind; dit laat goed water door.
Mogen wij samen het achterpad opknappen?
Ja dit is mogelijk. U zult alleen in gesprek moeten gaan met de andere bewoners die aan het achterpad grenzen. En wanneer u een huurhuis heeft, dan doet u dit in overleg met de verhuurder.
Mag het pad worden afgesloten?
Nee, u mag het achterpad niet afsluiten. De eigenaar geeft automatisch aan de andere bewoners 'het recht op overpad'. Oftewel iedereen moet vrij door de achterpaden kunnen lopen.
Ben ik verantwoordelijk voor letsel bij verzakte tegels?
Ja. Is uw deel van het achterpad verzakt en loopt iemand hierdoor letsel op, dan bent u aansprakelijk.
-
Jun 23, 2021 om 12:10Mag een muur op de erfgrens 4.40 meter hoog zijn?Dat mag niet als het als arfafscheiding is bedoeld, maximum hoogte is normaliter tussen 180 en 200 cm.
Dat mag wel als het een deel van het bouwwerk wordt (het huis dus) maar dan alleen als er in dit geval een aanvraag hiervoor wordt indgediend en deze uiteraard wordt goedgekeurd. Ik denk niet dat dat gaat lukken. Altijd bezwaar aantekenen of accepteren wanneer U geen ruzie wilt met de buren.
Belangrijk is ook of het aan de zijkant van het huis is en vanaf de straat zichtbaar of aan de achterkant, minimaal, ik dacht 500 cm, van de openbare weg.
Ramen mogen nooit binnen 200 cm van de erfafscheiding.
Op de erfgrens mag niet zonder toestemming. Het voordeel van het bouwen op de erfgrens toe te staan is dat U deze muur dan zelf kunt gebruiken als buitenmuur voor Uw eigen uitbouw.
Dit soort dingen geeft bijna altijd problemen met de buren.
Succes! -
Dec 23, 2020 om 11:02Drempel of uitrit?Verkeer van rechts heeft hier voorrang.
Dit is geen uitrit!!
Het feit dat er een verhoging aanwezig is zegt niets over wie voorrang heeft.
NB: Je hebt ook situaties dat een T-splitsing de weg voor autos rechtdoor gaat en van rechts een fietspad komt. In de zin van de wet is dit een weg, en dus heeft ook slechts een fietspad van rechts hier ook voorrang. Hier zou men eigenlijk borden en/of haaietanden moeten plaatsen voor de verkeersveiligheid. Echter komt deze situatie alleen in woonwijken voor waarbij de max snelheid 20 km/u is. Ja, U raad het al. de automobilist houdt zich daat vaak niet aan.
Maar dat is een complexe zaak. Het gaat om het begrip uitritten. Verkeer dat een uitrit verlaat moet voorrang verlenen aan alle andere verkeersdeelnemers. Een drempel in de zijweg heeft geen invloed op de voorrang: hoe dicht de drempel ook tegen de hoofdrijbaan aan ligt.
De grote vraag is altijd: wanneer is er sprake van een uitrit? En: is hier sprake van een uitrit?
Men spreekt over een uitrit:
- wanneer het door de situatie duidelijk is: uitrit van een boerderij of een parkeerterrein.
- of door de vormgeving. Is vaak aan de orde in woonwijken bij (woon)erven. Bedoeld om de ondergeschiktheid en het andere karakter van de woonstraat te benadrukken. Bij de vormgeving van een uitrit horen: doorlopende trottoirverharding, inritblokken, ontbreken van bochtbanden (die de indruk wekken van een gewone zijstraat). Maar dat is heel vaak niet eenduidig. Wel lastig voor de gewone weggebruiker.
En het kan zo veel eenvoudiger: met haaientanden en borden. Voorrang is te belangrijk om er onduidelijkheid over te laten bestaan.
En ook:
Is dit een uitrit of niet?
donderdag 30 april 2015
timer7 min
Vraag van Bert Vahl uit Heeze
‘In Heeze is een kruising aangelegd waarbij de Spoorlaan als woonerf aansluit op de Schoolstraat. Mijns inziens is duidelijk sprake van een uitritconstructie. Toch staat op de Schoolstraat vlak voor de kruising een informatiebordje (Geel met zwarte tekst): Let op, verkeer van rechts heeft voorrang. Dit is verwarrend, want niet iedereen ziet dit bord, maar wel de kruising waar dmv stoeptegels een heldere afsluiting van het woonerf wordt aangegeven. Is er enige nadere regelgeving rondom dergelijke kruisingen en eventueel welke borden verkeerstechnisch aan te bevelen zijn? Wat is de juridische betekenis van een informatiebord indien er onverhoopt een ongeluk gebeurt?'
Antwoord van Mr. Roeland B.G. De Korte, Jurist Verkeer en Wegbeheer, Gemeente Alphen aan den Rijn
‘Ik kan mij voorstellen, dat in deze door u beschreven situatie het onduidelijk is voor de gemiddelde weggebruiker om te kunnen bepalen of het hier nu om een (gelijkwaardige) kruising of een uitritconstructie gaat. In de rechtspraak komt het ook met enige regelmaat de vraag aan de orde of er in de concrete situatie sprake is van een gelijkwaardige kruising, dan wel van een uitrit.
Op grond van artikel 15 RVV 1990 geldt het volgende:
1.Op kruisingen verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders op een verharde weg.
2.Op deze regel gelden de volgende uitzonderingen:
a.bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg;
b.bestuurders verlenen voorrang aan bestuurders van een tram.
Op grond van artikel 54 RVV 1990 geldt het volgende:
Bestuurders die een bijzonder manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg op rijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
In de rechtspraak komt het nog wel eens voor dat A, die een kruising oprijdt geen voorrang verleent aan de van rechts komende B en zich er op beroept, dat hij (A) dat ook niet had hoeven doen, omdat het geen gelijkwaardige kruising betreft. A stelt zich op het standpunt, dat B uit een uitrit kwam en dat B voorrang aan A had moeten verlenen. Wie heeft er gelijk? Is dat A of B?
Voor beantwoording van de vraag of de uitmonding van weg X op weg Y een uitrit is – in de zin dat verkeer komend uit weg X het overige verkeer in de zin van artikel 54 RVV voorrang dient te verlenen – is voor de rechter bepalend of de desbetreffende constructie voor iedere verkeersdeelnemer duidelijk als zodanig herkenbaar is. Daarbij spelen de bestemming en de constructie van de uitmondingssituatie een belangrijke rol.
Het bestemmingscriterium houdt in dat van een uitrit wordt gesproken, als de bestemming zichtbaar beperkt is, zoals een woning, een garagebox of een bedrijfsgebouw. Het particuliere karakter is dan duidelijk aanwezig. In sommige gevallen biedt het bestemmingscriterium onvoldoende houvast. Denk hierbij aan een parkeerterrein. Bij parkeerterreinen is de beperkte bestemming lang niet altijd duidelijk en zichtbaar. In een dergelijke geval kan het zogenaamde constructiecriterium uitkomst bieden.
Constructiecriterium
Het constructiecriterium stelt de vormgeving van de uitrit centraal. Van belang is of de weggebruiker aan de hand van de vormgeving de situatie direct als uitrit herkent. Dat is het geval als een uitrit de volgende aanbevolen uitritconstructie heeft, waarmee geheel aan het constructiecriterium wordt voldaan:
-het trottoir en/of het fietspad (eventueel gemengd fiets/bromfietspad) loopt langs de doorgaande weg ononderbroken en op nagenoeg dezelfde hoogte en in een soortgelijke open verharding door over de zijweg;
-er zijn zogenaamde inritblokken toegepast. De helling van de bogen moet 1:6 zijn (of flauwer); en
-de aansluiting van de rijbaan/wegverharding op het inritblok moet vlak zijn. Er zijn dus geen aansluitbogen aanwezig.
Vanuit verkeerskundig oogpunt geldt dat als de constructie niet voldoet aan deze kenmerken er dan ook geen sprake is van een uitrit en de algemene regel van toepassing is op kruisingen: bestuurders verlenen voorrang aan hen van rechts komende bestuurders (artikel 15, eerste lid, RVV 1990).
Vanuit juridisch oogpunt (een samenvatting van relevante rechtspraak) lijkt de lijn de volgende te zijn.
Voor de beantwoording van de vraag of het in een situatie gaat om een uitrit zijn de uiterlijke verschijningsvormen bepalend, Is de desbetreffende constructie voor iedere verkeersdeelnemer duidelijk als zodanig herkenbaar? Een uitrit is een uitrit, als deze er ook als zodanig uitziet.
De aansluiting/uitmonding van weg X op weg Y kan in de praktijk gekenmerkt worden als een uitrit, als blijkt dat (1) het trottoir langs weg Y ononderbroken doorloopt en (2) ter hoogte van de uitmonding wat type en kleur bestrating betreft ten opzichte van het trottoir niet afwijkt. Als aan deze twee criteria wordt voldaan, mag van de weggebruiker verwacht worden, dat hij of zij de uitrit als zodanig herkent en zich overeenkomstig gedraagt. Met name deze bovengenoemde passage komt vaak terug in rechtspraak over kruisingen en uitritconstructies.
Ik kan de heer Vahl adviseren om publicatie 344 van CROW aan te schaffen, die in november/december vorig jaar is verschenen. Dit is een actuele en relevante publicatie met richtlijnen over verkeersdrempels, verkeersplateaus en uitritten. Ik heb zelf als lid (jurist) in deze werkgroep van CROW gezeten.
Als er vlak voor de kruising een bordje staat met de tekst: “Let op, verkeer van rechts heeft voorrang”, terwijl het volgens u om een uitrit(constructie) gaat, lijkt mij dat heel verwarrend.
Sterker nog, mocht het zo zijn dan het inderdaad om een uitrit(constructie) gaat, dan lijdt het hiervoor genoemde bordje met deze tekst “let op, verkeer van rechts heeft voorrang” tot onduidelijke en misschien wel gevaarlijke situaties. Immers, het verkeer komende uit de uitrit moet voorrang verlenen aan het verkeer op de doorgaande weg.
Het is zaak om eerst helder te krijgen waar wij hier nu mee te maken hebben: gaat het om een kruising of gaat het om een uitrit(constructie)? Als het antwoord op deze vraag helder is, kan de wegbeheerder ter wille van de duidelijkheid een bordje plaatsen. Mocht het om een (gelijkwaardige) kruising gaan, terwijl dat niet voor iedereen direct duidelijk is, heeft het plaatsen van een bordje met de tekst:” Let op, verkeer van rechts heeft voorrang zeker zin!”.
Als het om een uitrit(constructie) gaat, kan de wegbeheerder uiteraard een bordje met deze tekst maar beter achterwege laten. Als zo’n (informatie)bord er toch staat of blijft staan, dan is dit vragen om moeilijkheden. In dat geval krijgt de bestuurder op de doorgaande weg verkeerde informatie en ook de bestuurder, komende uit de uitrit wordt in verwarring gebracht.
Over het algemeen geldt dat verkeersborden moeten voldoen aan de criteria: zichtbaar, opvallend, herkenbaar en duidelijk.
Uiteraard moet de op de verkeersborden/informatieborden vermelde informatie ook feitelijk juist en volledig zijn.
Als een wegbeheerder verkeersborden plaatst met een onjuiste of onvolledige tekst of er mankeert iets anders aan deze verkeersborden, dan voldoet zo’n bord niet langer aan de kerneigenschap van een verkeersbord en dat is het verkeer in goede banen lijden.
Indien op onvoldoende of onduidelijke of onvolledige of onjuiste wijze door de wegbeheerder door middel van het plaatsen van bepaalde bebording en bebakening wordt gewaarschuwd voor een bepaalde verkeerssituatie, waardoor een weggebruiker of een bestuurder buiten zijn schuld betrokken raakt bij een bepaald incident of ongeluk, waardoor de weggebruiker of de bestuurder materiele schade aan zijn of haar voertuig oploopt of nog erger enigerlei vorm van letselschade, dan kan volgens mij deze weggebruiker of bestuurder de wegbeheerder hiervoor aansprakelijk stellen op grond van ofwel artikel 6:162 Burgerlijk Wetboek en/of artikel 6:174 Burgerlijk Wetboek (wegbeheerdersaansprakelijkheid).
-
Jun 19, 2019 om 12:13Ontdek non-conformiteit na 8 maandenHet klopt dat voor verschillende landen verschillende tyopenummers zijn van TV.s. Meestal is de hardware op een enkele uitzondering na identiek. Software kan wel verschillen.
Voor Samsung geldt dit het typenummer voor Nederlamnd noet eindigigen op/of In het geval van Samsung moet hierin de lettercode S/XXN of XXN als laatste aanwezig zijn.
Nederlandse aanpassingen
Het probleem speelt vooral bij televisies van het merk Samsung. Van dit merk worden in Nederland de meeste televisies verkocht. De hardware en software van de televisies is gelijk. Alleen bij door Samsung Nederland geleverde modellen wordt een extra toevoeging aan de software ingepast. Dit zorgt er onder meer voor dat providerprofielen van Nederlandse aanbieders als Ziggo en CanalDigitaal beschikbaar zijn. Hierdoor worden de zenderlijsten van deze aanbieders ondersteund en automatisch aangepast. Zenders worden hierdoor in de juiste volgorde in de zenderlijst geplaatst. Tevens is er optimalisatie van de door Nederlandse providers gecertificeerde CI+ modules. Het gaat hierbij om gebruik van de beschikbare interne tuner van de televisie. De problemen spelen niet bij het aansluiten van tv-decoders op bijvoorbeeld de HDMI-ingangen van de televisie.
Garantie
Sommige verkopers van uit grijze import afkomstige televisies sluiten bovenstaande problemen uit door zelf, zonder medeweten van de koper, de software voor Nederland geschikt te maken. Dit kan door een simpele handeling via een geheim menu in de televisie waarbij de zogenaamde localset naar Nederland wordt gewijzigd. Wijziging van de localset wordt echter door Samsung en andere fabrikanten gelogd. Samsung Nederland laat aan Totaal TV weten dat door ongeautoriseerde wijziging van de localset de fabrieksgarantie in gevaar komt en mogelijk zelfs geheel vervalt. Dit betekent niet dat de televisie geen garantie meer heeft, maar dat hiervoor door de verkopende partij gezorgd dient te worden. Mocht deze bijvoorbeeld binnen de garantietermijn failliet gaan dan is het recht op fabrieksgarantie verdwenen en kunnen reparatiekosten voor eigen rekening van de koper van de televisie zijn.
Waar op te letten?
Het is altijd raadzaam om bij twijfel goed naar het modelnummer van de televisie te kijken. Doe dit bij voorkeur aan de achterzijde van de televisie waar deze met een witte sticker aanwezig dient te zijn. In het geval van Samsung moet hierin de lettercode S/XXN of XXN als laatste aanwezig zijn. Als dit niet het geval is dan is er sprake van een apparaat dat uit buitenland geïmporteerd is. Het is tevens niet aan te raden om in te gaan op een mogelijk aanbod van de verkoper om de localset naar Nederlandse providerprofielen te wijzigen. De televisie werkt dan wel naar behoren, maar problemen met de fabrieksgarantie kunnen hierdoor wel ontstaan. Koopt u een televisie online dan heeft u wettelijk altijd het recht om deze zonder opgave van reden binnen veertien dagen te retourneren, ook al is het apparaat uit de verpakking gehaald.
-
May 22, 2015 om 12:50CCleanerNiet gebruiken, ik heb het zelf gebruikt en in het begin lijkt het (hoewel niet meet- of merkbaar), dat het helpt. Echter na verloop van tijd kwamen er steeds meer storingen met als gevolg dat ik na een jaar Windows opnieuw heb moeten installeren. Los daarvan is het in Windows 8.1 helemaal niet nodig. Dit geld overigens niet alleen voor dit programma maar voor elk programma wat vergelijkbaar is. Ook geven ze vaak bij een gratis scan allerlei problemen aan die in werkelijkheid niet bestaan. Om deze zogenaamde problemen op te lossen moet je het dan kopen met bovenstaande als gevolg. Niet doen dus.
-
Sep 27, 2013 om 15:07Rare telefoonnummersHet gaat er dus om dat U zelf NIET dit nummer terugbelt!
-
Sep 27, 2013 om 15:05Rare telefoonnummersNiet op reageren.
Deze beller gokt er op dat U terugbelt omdat het nummer in het display staat.
De kosten voor het terugbellen kunnen erg hoog oplopen per minuut of per gesprek.
Jan -
May 30, 2011 om 12:44formule in ExcelNog bter gewoon een - (min) voor het getal zetten.
Negatieve getallen dan uitzonderen