Antwoorden gegeven door: webcare liander
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Dec 29, 2018 om 17:07Beperking plaatsen slimme elektra-meter?
Geachte heer/mevrouw,
Liander is niet op de hoogte van de fysieke situatie in de meterkast. De aannemer gaat hierdoor altijd eerst steekproefsgewijs controleren of de meterwissel mogelijk is. Dit betekend niet automatisch dat de situatie in iedere flat hetzelfde is.
Bij een stalen meterbord mag er wegens de veiligheid geen slimme meter geplaatst worden. In dat geval zal eerst het meterbord door ons vervangen gaan worden, zodat de meterwissel alsnog kan worden uitgevoerd.
Blijkt tijdens de afspraak dat de meterwissel niet mogelijk is? Dan gaat de aannemer eerst in overleg met ons. Is er echt een aanpassing nodig vanuit Liander? Dan gaat de opdracht terug naar ons en gaat onze technische afdeling de werkzaamheden inplannen. Je ontvangt hierover dan automatisch bericht van ons. Wij kunnen helaas niet aangeven op welke termijn dit zal zijn omdat eerst alle adressen in de regio in kaart worden gebracht en dan pas de werkzaamheden worden ingepland. Reden hiervan is dat de kosten te hoog zijn om de werkzaamheden individueel in te plannen. De kosten hiervoor zijn uiteraard voor Liander. Wij willen u alvast bedanken voor uw medewerking en horen het graag als u nog vragen voor ons heeft.
Wij wensen u alvast een fijne jaarwisseling en de beste wensen voor 2019.
Met vriendelijke groet,
Carla Schuyffel
Liander Webcare team
-
Sep 16, 2018 om 11:25Zonnepanelen in combinatie met energiemeter ISKRA ME 161
Beste Elrosso, het is niet onze bedoeling om je op het verkeerde been te zetten. En al helemaal niet om je vertrouwen in ons bij je weg te nemen. Om alle onzekerheden bij je weg te halen willen we je graag verder helpen. Is er een mogelijkheid om met ons hierover contact op te nemen? Wij zijn van maandag tot vrijdag bereikbaar van 08.00 - 18.00 uur. Sofie
-
Nov 19, 2017 om 10:28Is schroefdraad slimme meter nu wel lang genoegGeachte heer Heijnen,
Alle meters die wij plaatsen in een woning zijn veilig en uitvoering getest.
De gasmeter die in het programma zijn benoemd zijn door ons geplaatst in de periode van juni tot en met augustus 2016. De meters die later en nu geplaatst worden voldoen aan de juiste lengte schroefdraad.
Op het moment dat er een meterwissel plaatst heeft gevonden, voeren onze monteurs een druk en lekkage test uit. Zo kunnen zij de veiligheid garanderen van de meter en de aansluiting op de meter. Bij deze test wordt ook uw binnen leidingen meegenomen, terwijl wij daar niet verantwoordelijk voor zijn. Mocht er hier een drukverlies in zitten, dan worden de meters niet geactiveerd door ons. U wordt dan op de hoogte gebracht van de uitslagen van de test en geadviseerd om een installateur te benaderen. Als deze uw leidingen veilig hebben gesteld, worden uw meter geactiveerd voor gebruik. Onze werkzaamheden houden niet op bij de meter qua veiligheid.
Met vriendelijke groet,
Liander Webcare Team -
Nov 19, 2017 om 10:22Slimme gasmeterGeachte heer/mevrouw van Uden,
De gasmeter die u laat zien op de foto is veilig en behoort niet tot de gasmeter met een te kort schroefdraad.
Op het moment dat er een meterwissel plaats heeft gevonden, voert onze monteur een druk en lekkage test uit. Hierdoor wordt er gemeten of de gasmeter en koppelingen correct bevestigd en afgesloten zijn, zodat er geen gaslekkage is in de meterkast. Daarnaast neemt hij in deze test ook uw binnenleidingen mee, terwijl wij daar niet voor verantwoordelijk zijn. Als blijkt dat hier een drukverlaging in zit. geeft hij dit bij de bewoners aan en mogen wij de meter niet actief maken. De bewoner krijgt van ons het advies om een installateur hierna te laten kijken en dan kan de gasmeter actief gemaakt worden. U ziet dat wij de veiligheid boven alles stellen.
Met vriendelijke groet,
Liander Webcare Team -
Nov 18, 2017 om 09:47Moet ik meewerken aan het vervangen van een Ferraris electriciteitsmeterGeachte Lianders-meter2017,
U geeft aan dat door een steekproef in uw wijk geconstateerd is dat u een afgekeurde meter heeft. Dit zou echter meer dan 12 jaar geleden zijn gebeurd. De 12 jaar die u opgeeft is niet mogelijk, want afgekeurde meters moeten wettelijk binnen 1.5 jaar vervangen worden.
Wettelijk bent u verplicht om een afgekeurde meter door uw netbeheerder te laten vervangen. De netbeheerder draagt de verantwoordelijk van de meters en dus ook de veiligdheid die hierbij komt. Wordt een afgekeurde meter niet vervangen, dan kan uw netbeheerder niet de garantie geven dat uw veiligheid gewaarborgd is. Uw netbeheerder is wettelijke verplicht een melding te maken bij Agenschap Telecom dat u niet meewerkt.
Een slimme meter is niet verplicht, waardoor we een digitale meter kunnen plaatsen bij u. U kunt de weigering slimme meter doorgeven bij de aannemer Brincks Roll Out service.
Met vriendelijke groet,
Liander webcare team. -
Nov 3, 2017 om 08:44Ik wil de oude terugdraaiende electrische meter terug ipv de slimme meter heb ik
Beste Richard,
Bedankt voor je bericht.
Het is niet mogelijk om de oude draaischijfmeter terug te krijgen. Wij beschikken namelijk niet meer over draaischijfmeters. We kunnen je wel vertellen dat de huidige salderingsregeling voor zonnepanelen ongewijzigd blijft tot in ieder geval het jaar 2023. Eventuele veranderingen na 2023 laat Minister Kamp over aan het volgende kabinet.
Met vriendelijke groet,
Jamie
Namens het Liander Webcareteam
-
Oct 30, 2017 om 12:01Welke gasmeters deugen.? Wij hebben een gasmeter van het merk Landis+gyr G4. De verdachte meter, dusGeachter heer/mevrouw Denie,
De meters waar het over gaat zijn door ons in het jaar 2016 geplaatst. De gasmeters die voor 2016 geplaatst zijn hebben de juiste schroefdraad. Mocht u meer uitleg willen ontvangen dan kunt u contact met ons opnemen op 088-5426444 en daar helpen wij u graag verder met uw vragen.
Met vriendelijke groet,
Liander Webcare team -
Jun 29, 2017 om 10:56Slimme meter plaatsen en de oude verwijderen?Geachte Krazykat,
Om echt goed antwoord te kunnen geven hebben wij meer informatie nodig.
Onze normale werkwijze betreft dat de nieuwe meters op plek van de oude meters geplaatst worden. In dit geval "uit het verhaal opmakend"zou de nieuwe gasmeter buiten op de plek van de oude geplaatst worden.
Betreffende verplaatsen naar binnen, daar zijn dan kosten aan verbonden. Maar dit wordt dan samen onderzocht welke kosten voor wie zijn.
Ik raad je aan om contact met ons op te nemen op 088-542644, onze klantenservice nummer. Dan kunnen wij samen kijken wat de beste oplossing is.
Met vriendelijke groet,
Liander Webcare Team -
May 16, 2017 om 09:13Afmelden slimme meter LianderGeachte heer/mevrouw Sabie,
Het is vervelend dat u deze melding heeft ontvangen op onze website. Door een technische storing is dit in beeld gekomen. Wij zijn hier nu actief mee bezig om het op te lossen. U kunt uw weigering doorgeven aan de aannemer die bij u de slimme meter wilt komen plaatsen. Met vriendelijke groet, Liander webcare team -
Jan 5, 2017 om 08:28Hoog energieverbruik voor 1 persoon?Beste Grannysmith,
Het is altijd lastig om te achterhalen waar een hoger verbruik vandaan komt. Woningen en hun bewoners zijn net zo verschillend als de apparaten die gebruikt worden. De genomen stappen en adviezen die je je schoonmoeder hebt gegeven zijn goede adviezen.
Het is misschien nog goed om naar de jaarafrekeningen te kijken; zijn daar opgenomen of doorgegeven standen gebruikt of zijn er misschien schattingen gebruikt? Verder is inderdaad het doormeten van de apparatuur verstandig. Wellicht zitten er apparaten bij die (door ouderdom of defect) meer zijn gaan verbruiken dan verwacht.
Heb je alle mogelijkheden onderzocht en nog geen verklaring voor een hoog verbruik? Dan kun je via https://www.liander.nl/consument/meters/metercontrole een metercontrole aanvragen.
Met vriendelijke groet,
Liander Webcare