Terug naar het profiel
Reacties gegeven door: EoH
-
DatumVraagGegeven reactieDetail
-
May 31, 2017 om 18:06Kapot 7 maanden na afloop garantie......Ik ga Consuwijzer benaderen en zal zeker hier laten weten hoe het afgelopen is.
Bedankt voor het advies. -
May 31, 2017 om 18:02Kapot 7 maanden na afloop garantie......Beste Ronny530 : Bedankt voor de duidelijke uitleg. Dit is nou precies het soort antwoord wat ik hier hoopte te krijgen.
En beelbuis was idd een foutje, moet natuurlijk zijn LCD scherm.
Kun je nog een link geven waar je die economische levensduur gevonden hebt ?
Volgens het artikel dat ik vond op Kieskeurig : Met betrekking tot de vraag of de consument de verkoper aansprakelijk kan stellen als na de garantietermijn gebreken optreden aan een product is alleen de technische levensduur van belang. Het gaat er dan immers om of het gebrek redelijkerwijze had mogen worden verwacht. Met andere woorden: of wel of niet aan het conformiteitsbeginsel van de wet wordt voldaan.
5 Jaar economische levensduur, maar ben ook benieuwd naar de technische levensduur vanwege bovenstaande quote. -
May 31, 2017 om 17:54Kapot 7 maanden na afloop garantie......???? Lees het nou nog eens. Verkoper en fabrikant zeggen zich aan de wet te houden en ik stel hier een vraag omdat ik daar niet zeker over ben. Dus wat bedoel je nou dat ik maar met de wet loop te schermen ?
-
May 31, 2017 om 17:50Kapot 7 maanden na afloop garantie......Ik heb de verkoper aangesproken . Ik dacht dat dat wel duidelijk was in mijn verhaal.
Verkoper zegt : U kunt hem hier naar toe brengen en wij laten hem dan door een servicecenter repareren en uit coulance krijgt u een korting.
U mag hem ook zelf naar het servicecenter brengen omdat dat voor u minder ver rijden is. (60 km ipv 120).
Laatste vraag druipt het sarcasme van af. Dank je wel. ;-( Sorry maar ik kan dit niet erg serieus nemen. -
May 31, 2017 om 17:42Kapot 7 maanden na afloop garantie......Ik vraag me juist af of ik me wel zo zeker voel over dit verhaal ! Het is precies zoals je zegt : Als u denkt de wet aan uw kant te hebben......
Zowel de verkoper als de fabrikant stellen dat zij zich aan de wet houden. En ik denk van niet, maar ben er niet zeker van.
Vandaar de vraag hier in de hoop op een goed antwoord. Als iemand dan een antwoord geeft wat totaal onjuist is, dan mag ik daar toch wel op terug reageren. ?
Dat heeft m.i. niets te maken met mijn gelijk proberen te krijgen....... -
May 31, 2017 om 17:37Kapot 7 maanden na afloop garantie......@1 : ok, het LCD scherm . (?)
@2 : staat in de quote. De bron is Kieskeurig.nl. Maar de tekst is verder bijna gelijk aan die van Consuwijzer, alleen geeft Kieskeurig daar nog voorbeelden bij (stel een televisie......) en de juiste artikelen in het Burgerlijk Wetboek.Ik vond 31 maanden geleden 699,= voor een TV een behoorlijk bedrag; een ander kan het middelmatig vinden. Dat is maar net afhankelijk van de dikte van je protemonnee ;-)
Ik kan technisch niet onderbouwen hoelang een TV zou moeten meegaan. Ik kan echter wel stellen dat dit in mijn hele leven (ben 61) de eerste keer is dat een TV kapot gaat binnen zo'n korte ternmijn en dat ik gemiddeld tussen de 8 en 10 jaar met een TV doe.
@3 : Dat aantonen is geen probleem. Natuurlijk is iedere tegemoedkoming meegenomen, maar nogmaals.... die heb ik van de fabrikant uit coulance gekregen, niet als wettelijk recht van de verkoper. die stelt dat de fabrikant het voor hun regelt en nemen zelf totaal geen verantwoordelijkheid. M.i. houst de verkoper zich op deze wijze niet aan de wet.
@4 : Ik heb de vraag hier gesteld in de hoop een goed antwoord te krijgen, maar sommige personen zitten er wel erg naast..... ;-) Of zoals jij dat noemt : onderwaarderen ......
Ik zal ook eens met Consuwijzer bellen. Bedankt voor dat advies. -
May 31, 2017 om 17:18Kapot 7 maanden na afloop garantie......De wet zegt dat !
Het is altijd de verkoper die verantwoordelijk is en niet de fabrikant.
De verkoper zal de reparatie moeten regelen met de fabrikant en de verkoper hoort dit in principe niet in rekening te brengen bij de koper !
Quote : Een van de grootste misverstanden is dat vaak wordt gedacht dat de koper na de garantietermijn geen rechten meer heeft als een product kapot gaat. Dat is niet juist. Ook na de garantieperiode blijft de verkoper altijd aansprakelijk voor de goede werking van het product en volgens de Nederlandse wetgeving zelfs in feite onbeperkt, zolang dat tenminste redelijkerwijze kan worden verlangd.
Jouw bewering dat je na de wettelijke garantietermijn altijd bij de fabrikant moet zijn, klopt echt niet.
Lees mijn gequote stukje ook nog eens door. Daarin staat het duidelijk omschreven.
Jij mag het dan een goedkope TV vinden, maar 31 maanden geleden was er nog geen Curved TV of 4K TV en 5 jaar is wel heel erg kort.
Mijn Sony uit 2006 doet het nog steeds perfect evenals mijn Samsung uit 2009 !! (Beide destijds rond de 450,= !!!) -
May 31, 2017 om 16:47Kapot 7 maanden na afloop garantie......Wel, hij staat zolang ik hem heb op dezelfde plek. Het gebeurde van het een op nadere moment toen ik naar voetbalzat te kijken. Ineens verschenen er twee grote roze vlekken in het beeld (plm 20 cm in doorsnee). er is geen vloeistog over gegoten, hij is niet (nooit !) gevallen enz. enz. Dat is bewijs genoeg voor non-conformiteit. Een beeldbuis hoort het niet na 31 maanden te begeven !
Nogmaals : ik heb een korting uit coulance van de fabrikant gekregen, niet van de verkoper !
Als ik de wet lees en alle artikelen erover, lijkt mij een bedrag van 31/120 van het reparatiebedrag redelijk !
De fabrikant weigert (ook na nogmaals bellen) mij te vertellen hoeveel korting ik precies gekregen heb !!!
Maar, ook nogmaals, het is de verkoper die verantwoordelijk is en die korting van de fabrikant heb ik uit coulance gekregen......
De verkoper stelt dat dat voldoende is en ik ben het daar niet mee eens. Coulance is niet de wet hanteren !
Ik vraag hier hoe ik nu verder met en of mijn idee (31/120) redelijk is en conform de wet !
@Maritas : ik heb alles gelezen wat ik er over kon vinden ;-)