2e hands auto gekocht, na 4 weken pech. 1500 euro aan reperaties gevonden.
Samen met mijn moeder heb ik een leuke auto aangeschaft bij een garage. Een deawoo matiz met 1 jaar apk. Bij aankoop werd er gezegd dat de auto goed is en geen mankementen heeft. Na 4 weken heb ik met pech langs de weg gestaan. Er kwam lichte rook uit mijn motorkap. De koelvloeistof tank was helemaal leeg. Pech hulp dienst is erbij geweest want ik kon niet meer verder rijden. Pech hulp dienst heeft naar de auto gekeken en kwam tot de conclusie dat de koelvloeistof tank lekte. Hij heeft hem gevuld zodat ik naar mijn eigen vertrouwde garage kon om de auto na te laten kijken. Toen bleek dat de koppakking lek was. Maar dat was niet het enigste wat niet klopte. Er waren nog veel meer dingen die gerepareerd moesten worden en aan de hand daarvan had de auto nooit door een apk keuring kunnen komen. Wij zijn terug gegaan naar de garage, maar krijgen niet ons geld terug. Bij aankoop hebben wij een overeenkomst getekend waarbij staat vermeld dat wij geen garantie hebben. Maar nu vragen wij ons af of dit echt zo is. De auto die wij hebben gekocht had nooit door de apk keuring gekomen, is dit dan wanprestatie? Staan wij in ons recht wat betreft garantie als consumentkoper?
Als u n auto gaat kopen bestaat er ook nog zo iets als n onderzoeksplicht , of vertrouwt u blindelings op n garage ( of is t piet de buinhaas ) ?
Is die Piet Buinhaas misschien een neef van Jan de Beunhaas. ? ;-))
natuurlijk kopen wij niet blindelings een auto. Voor zover wij konden zien en horen waren er geen problemen, maar wij zijn geen experts uiteraard.
Voor n auto van 17 jaar oud nog € 1000 betalen,Dan kan je met n leke verstand weten dat t nooit veel kan zijn
Mijn Matiz kocht ik met een leeftijd van 6 jaar, bij de dealer, met garantie en een aankoopkeuring. Kostte wel €3.000, maar heb er nog steeds plezier van. Eens per jaar een beurt en apk (€250,-) en 3 keer per jaar tanken. Dan ben ik in aanschaf misschien iets duurder uit geweest, maar nu ben ik al bijna goedkoper tov uw situatie.
Hallo 6 of 17 jaar maakt wel n beetje uit dacht ik zo, en drie keer per jaar tanken zo zo , zeker n boodschappen wagentje
@mein33
Dat is geen neef maar z n broer
@simon55, wat @neodutchio schrijft, daar sla je de spijker op de kop. Ik ben ook zo'n rijdster, (zie één van mijn vragen): mijn Clio is van 29 Februari 2000 en heeft 33.290 km op de teller. Zeg maar tellertje. Maar ik kan er nu nog €1.500,00 voor krijgen. Jaja, de Renault zou het ding zo terugkopen. ☼
@tenormin. Maar dat hangt wel af van welke auto u dan aanschaft.
Nee, echt niet. Ik moet er eigenlijk van af, zou een scootmobiel van iemand krijgen; maar dat ding is door de hoeven gegaan. Bij mijn garage werkt een (jonge) monteur en die wil hem graag voor die prijs overnemen. Ze kennen natuurlijk de hele geschiedenis van het autootje, ook dat ie lang niet onderhouden is geweest. ;-)
@ tenormin. Ik dacht dat u op eensoort brommobiel over zou stappen?
U hebt toch pas het nodige aan die auto laten doen?
O.T. en nog meer... Ja, weet niet hoe die dingen heten: brommobiel, het goede antwoord. Kan dus niet doorgaan, helaas. En ook ja: het nodige is gedaan, maar er moet nog een (duur) ding gebeuren, dus... Van een veel stilstaande auto krijgt men ook onkosten. Als ik over 15 dagen weer wegga, staat auto weer drie maanden stil, alleen: weet nu niet of het door kan gaan: juist dat gebied staat in brand. Ministerie van BZ schreef me vanmiddag dat het eigen verantwoordelijkheid is om al dan niet... Wat betekent dat ik niet kan annuleren. Sorry voor persoonlijk, onnodig, commentaar.
@tenormin
Voor die prijs neem ik hem over
Hallo 6 of 17 jaar maakt wel n beetje uit dacht ik zo, en drie keer per jaar tanken zo zo , zeker n boodschappen wagentje
De auto rijdt elke vrijdagochtend naar de supermarkt en weer terug. Sporadisch mag die een keer de snelweg op.
Ik heb een auto van 6 jaar oud bij een dealer gekocht die onder aan de streep nagenoeg net zo duur was als TS heeft betaald voor eentje van 17 jaar. Dus waar ligt dat verschil? En als ik kijk wat nu een Matiz kost, bijna 12 jaar oud (zoals de mijne) met deze kilometerstand schrik ik mij nog altijd rot. Voor € 1.000,- durf ik er geen te kopen hoor. Leg het geld voor onderhoud en reparatie erbij en je hebt een jongere met minder problemen.
@tenormin
Ik koop dat autootje wel van u komt ie ook nog eens buiten n grote stad
@simon55, als jij me een brommobiel kan leveren doen we het met gesloten beurzen. Maar ja, dat zal er zeker niet inzitten.
Een koppakking maakt geen deel uit van de apk. Apk. Is een momentopname en zegt niets hoe de auto over 4 weken is.
U heeft getekend voor geen garantie en dat heeft u vast een prijsvoordeel opgeleverd.
Waarom doet niemand een aankoopkeuring tegenwoordig?
Een aankoopkeuring kost geld en de koper vertrouwd de verkoper op zijn blauwe ogen.
Als inderdaad blijkt dat de auto ten onrecht apk is goedgekeurd moet u hier werk van maken. Echter zal u dit wel moeten bewijzen. De ene keurmeester is de ander niet. Wat voor de een nog wel kan, kan voor de ander weer niet.
Wel een goede les voornde volgende auto, een aankoopkeuring doen. Overigens kan een koppakking op elk moment kapot gaan. Dit gebeurd ook bij nieuwe auto's.
Wat wel belangrijk is, wat is de leeftijd, km stand en aankoopprijs geweest. Deawoo bestaat al een tijdje niet meer, de auto zal dus minimaal 12 jaar oud zijn. Dan kunt u gebreken verwachten.
Km stand: 86.000
jaar: 2000
gekocht voor €1.000
overigens was niet alleen de koppakking lek. Er waren reperaties nodig voor 1.500 euro. Neem aan dat dit niet binnen 4 weken ontstaat?
x
Een auto van 17 jaar oud heeft onderhoud nodig. Alles is aan slijtage onderhevig. De km stand is laag, maar dat wil niets zeggen. Onze Matiz heeft maar 70.000 op de teller staan, maar die slijt van het stilstaan.
De enige uitvlucht die u heeft is bewijzen dat kapotte onderdelen al kapot waren bij aankoop. Zijn bv de remmen kapot zal u moeten aantonen dat deze bij aankoop al kapot waren. Wel kunt u gezien de leeftijd slijtage en dus onderhoud verwachten. Het ligt er dus helemaal aan wat er nu naar voren is gekomen als reparatie of als defect.
Bedankt, aan deze reacties heb ik wat :)
Dit is het lijstje wat ik kreeg bij de garage
- Lekke koppakking
- roest in koeltank
- aandrijfashoes links/ buiten
- stuk remleiding achter
- rem rechtsvoor verbrand, remblok dun
- dorpel slecht gelast + slecht rechts
-Een koppakking kan altijd gaan lekken. Dit is heel zuur, maar kan je niet verhalen.
-Wat verstaat u onder een koeltank?
-Aandrijfashoes is een APK afkeurpunt: De APK keurmeester zal bij het zien van een gescheurde ashoes / homokineethoes de auto hierop af moeten keuren volgens de vastgestelde regels van de Rijksdienst voor het wegverkeer.
Kosten van een ashoes: € 10,00
-Remleiding: Dit is een veelvoorkomend probleem bij de Matiz. Dit had u van te voren kunnen opzoeken. Voor de APK mogen ze niet lekker of uitgedroogd zijn.
Kosten nieuwe slang € 15,00
-Verbrande rem kan komen door het vast gaan zitten van de remmen voor weinig gebruik. Als je hier mee door blijft rijden zal het gaan verbranden. Ook wij hebben hier mee te maken gehad. Voor minder dan € 200 is het bij de dealer nieuwe remmen gemonteerd (schijven en klauwen).
-Dorpel slecht gelast is een twistpunt. Wat de een goed vindt, kan de ander slecht vinden. Een dealer is vaak wat kritischer dan een beun.
U kunt altijd een herkeuring of steekproef aanvragen bij de RDW, echter de koppakking valt daar niet onder. En dat is wel het duurste onderdeel. Niet qua materiaal, maar wel qua uren. Ik ben bang dat de moeite die het gaat kosten om uw gelijk te halen voor een paar puntjes niet opwegen tegen de winst die u zou kunnen halen.
@neodutchio.
Dus die vertrouwde garage schrijft met een vork. Was ook te verwachten.
Zoals ik zei, de koppakking is het ergste probleem. Als de koppen gevlak moeten worden zit je zo aan €800 a €900. Dan blijft er €600 over voor de overige zaken.
Overigens wat ik gewend ben van de garage waar ik nu kom (ivm verhuizing), dat bij de eerste beurt er een enorme waslijst aankwam aan zogenaamde reparaties. Na een goed gesprek en uitleg dat ik al jarenlang klant was bij een dealer van hetzelfde merk, wat ik altijd betaalde en dat preventieve en onnodige reparaties nooit gedaan werden veranderde de toon eerst in negatieve zin. De dealer vond dat sommige zaken echt aangepast moesten worden. Dat kan ik mij in dit geval ook wel voorstellen. Is de dorpel wel slecht gelast, of hadden zij dat anders gedaan? En de remleiding, is deze helemaal door, of zit er beginnende slijtage op waar je nog rustig een jaar mee door kan.
Bij mij werkte bij garage 1 de airco goed. Bij de tweede garage (eerste beurt) werkte die zogenaamd niet goed. Niets aan doen, die auto rijdt te weinig om te vullen en afpersen. Gek genoeg bleek het jaar daarop bij de tweede garage de airco wel goed te werken. Vervolgens bij de derde beurt was het een aandachtspuntje. Zo wordt er vaak met de Franse slag gekeken en beoordeeld.
U hebt een overeenkomst getekend waarbij u er dus mee accoord ging dat er geen garantie op zat. Een vraag welt in mij op: wat heeft u voor de auto betaald. Is de auto bij een garage kocht of via via? MP b.v. Maar ja, u hebt zelf verzuimd om voor de koop de auto te laten keuren dus ik ben bang dat u nergens recht op heeft.
Aankoopkeuring laten doen? Bij een auto van 17 jaar van € 1000 niet onverstandig om te doen, zeker als u er zelf geen verstand van heeft.
Zoals gezegd, een koppakking kan altijd lek gaan en wie zegt dat die koelvloeistof tank lek was toen u hem kocht? En die koppakking is ongetwijfeld lek gegaan doordat u met te weinig koelvloeistof hebt gereden, daardoor raakt de boel oververhit.
En uw “eigen vertrouwde garage” zegt dat er nog meer dingen gerepareerd moeten worden. En wat zijn die dingen dan wel?
Maar wat verwacht u nou eigenlijk van een auto van 17 jaar oud voor € 1.000,00?
Daar hoeft men echt geen expert voor te zijn om te weten dat je dan een wrakje koopt.
De koelvloeistof tank was niet lek. Dit werd gezegd door de pech hulp dienst, maar bleek achteraf een lekke koppakking te zijn!
Dat uitroepteken is nergens voor nodig. Niet wij zijn onverstandig geweest met die aankoop, maar u bent dat geweest. Wij proberen alleen maar u op dingen te wijzen en verder te helpen.
U was dan niet duidelijk in uw verhaal of u heeft het verkeerd verteld w.b. dekoppakking en koelvloeistoftank.
Controleer ook maar eens of die km stand wel klopt.
Wat voor reparaties zouden er moeten plaatsvinden?
@laura. Dus die pechhulp kletste dan schijnbaar ook maar wat, maar als er te weinig koelvloeistof in de tank zit, is de kans op een lekke koppakking levensgroot zoals u gemerkt hebt.
Wie zegt dat uw garage nu niet “kletst” over al die reparaties? Want blijkbaar gelooft u alles wat er verteld wordt.
U had na vier weken een lekke koppakking, als hij al eerder lek geweest was, had u veel eerder stilgestaan.
Zoals ik al eerder zei: niet alleen de koppakking was lek,
Dit is het lijstje wat ik kreeg bij de garage
- Lekke koppakking
- roest in koeltank
- aandrijfashoes links/ buiten
- stuk remleiding achter
- rem rechtsvoor verbrand, remblok dun
- dorpel slecht gelast + slecht rechts
Hallo Laura1995 ,
Mededelingsplicht en onderzoeksplicht
De verkoper heeft een mededelingsplicht. Dat betekent dat hij u goede informatie moet geven over de auto. Bijvoorbeeld over de belangrijke eigenschappen of de dingen die niet goed zijn.
Maar u hebt zelf ook een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u goed moet controleren of de auto goed is. Hoe ouder de auto is, hoe beter u de auto moet controleren. Hoe goed u de auto moet controleren, hangt ook af van de situatie en wat de verkoper gezegd heeft. Het maakt namelijk uit of de verkoper een officiële dealer is die de auto altijd zelf onderhouden heeft. Of dat de verkoper een handelaar is die de auto niet goed kent. Als dat laatste zo is, moet u soms een aankoopkeuring laten doen. Bijvoorbeeld bij de ANWB, de Dekra of een merkdealer. Als u dit niet doet, kunt u achteraf meestal niet klagen als de auto niet goed is.
Voor verdere informatie , klik op de rode regels .
https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontevreden-over-vervoermiddel/niet-tevreden-over-tweedehands-auto
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/vervoer/aankoop-auto/tweedehands-auto-defect
@Marita, de meldingsplicht is er wel maar 75% van de verkopers boeit het helemaal niet of jij stil komt te staan. Je hebt geen garantie en het bewijs is moeilijk te leveren. Of ze heten ineens anders als de grond te heet wordt onder hun voeten. Bvtje laten klappen en onder nieuwe naam verder is niet ongebruikelijk.
Hoe oud was de auto, hoeveel km stond op de teller en wat heeft u ervoor betaald?
Bedoelt u met "bij een garage gekocht", bedoelt u bij een autohandelaar?
U heeft geen verstand van auto's, waarom heeft u dan geen aankoopkeuring laten doen?
Heeft u wel bij de RDW naar gegevens van de auto gekeken?
Hoe bedoelt u "voor zover wij konden zien en horen"? "Leuk" zegt niets over de staat van een auto.
U zou ook nog kunnen opzoeken wat gekeurd wordt met de apk en waarom.
Een koppakking valt daar niet onder.
Een koelvloeistoftank kan ook later zijn gaan lekken. U moet zulke dingen altijd goed in de gaten houden, evenals oliepeil, bandenspanning enz.
Kijk eens of u nog iets heeft aan wat via de navolgende link gemeld wordt: https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontevreden-over-vervoermiddel/niet-tevreden-over-tweedehands-auto
Een volgende keer maar niet bij een handelaar kopen, aankoopkeuring laten doen enz. en het een en ander uitzoeken.
Ga voor het kopen van een auto eventueel naar een merkdealer in uw woonplaats die goed bekend staat en koop daar eventueel een inruilauto van een ander merk (is voordeliger). Of vraag uw "eigen vertrouwde garage" om voor u te zoeken (tegen betaling).
86000 km
1000€
2000 bouwjaar
Dank, had ik inmiddels gelezen.
Voor € 1000 koop je geen goede betrouwbare auto . Dat wordt meestal garantie tot de voordeur voor een auto die ieder moment rijp voor de sloop is. Ook als ie door een betrouwbare dealer verkocht wordt . Voor die prijs kun je geen garantie geven.
Garantie tot de voordeur , mag t ook twee bochten verder zijn ?
1000 euro en 17 jaar oud, dat is wel een erg oud beestje. Meestal geef ik mensen die een tweede hands auto hebben gekocht een link naar een vonnis van een rechter. Dat gaat dan over een 13 jaar oude auto van 1750 euro. Maar wat je nog van een auto van 1000 euro mag verwachten...lastig
Dat een verkoper geen garatie geeft en zelfs als u er voor tekent, dat zegt niet zo veel. U blijft wettelijke rechten houden. Vooral als de verkoper mededelingen heeft gedaan die later niet blijken te kloppen. Bijv. als er met de kilometerteller is geknoeid, dan heeft u hem tuk. Dat is zelfs strafbaar.
Ik geef u evengoed het vonnis mee, misschien kunt u er nog wat mee richting de garage. Het vonnis waarbij de verkoper in het ongelijk is gesteld, is in hoger beroep aangevochten, ook toen heeft de verkoper verloren. Als u wat doet, doe het dan aangetekend schriftelijk, dan heeft u kans dat u serieuzer wordt genomen door de verkoper.
klik HIER
Het vreemde is wel dat ik laatst naar een uitzending van De Rijdende Rechter aan het kijken was waar de uitkomst juist andersom was. Ja, een auto behoort goed te werken, maar je hoort wel rekening te houden met normale slijtage. Als bv bij 60.000km de v-snaar vervangen moet worden en de auto wordt met 58.000km verkocht is het aan de koper om deze snaar te vervangen. Stel dat deze knapt bij 61.000km en binnen 6 maanden na aankoop, kan de koper niet terugvallen op de verkoper. De koper had namelijk rekening moeten houden hiermee. Hetzelfde met bv de remmen. Na een x aantal kilometer moeten deze vervangen worden. Zo lang wij hier niet weten wat de mankementen zijn, valt er dus niets goeds over te zeggen.
Aan een auto van 17 jaar oud kan ieder moment wat mankeren. Een lekke koppakking kan zelfs bij nieuwe auto's optreden en heeft ook niets met een APK keuring te maken Bovendien is een APK is geen vorm van garantie voor een jaar..Als ik je verhaal zo lees is je auto rijp voor de sloop .De koelstoftank is zeker niet een lange tijd lek .Deze tank is van kunstof en er komt behoorlijk druk op te staan.Als die druk wegvalt door lekkage gaat de vloeistof koken en onstaat er motorschade door oververhitting.Een auto kopen van € 1000 , zonder gebreken en die 17 jaar oud is praktisch onmogelijk. Die € 1500 kan beter gebruiken een andere aankoop.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Netvervuiling Siemens
We dachten verstandig te zijn door wat extra te sparen en te kiezen voor Siemens, die toch wel bekend staat om haar hoogwaardige producten en goede service. Helaas blijkt dat in de praktijk toch net iets anders te zijn. In september 2023 nieuw apparatuur gekocht; wasmachine, warmtepompdroger, oven en vaatwasser, waarbij alleen laatstgenoemde heeft nog geen storing vertoond. De warmtepompdroge ... Lees meer
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer