ro
door ron530 May 8, 2013 om 18:03
Auto & vervoer

Aankoop auto van 13 jaar oud.

Hallo experts, ik wil een auto aanschaffen van 13 jaar oud maar de verkoper en ik weten dat de km stand onlogisch is. De staat van de auto is in deze geen issue, dat komt later pas. De regering gaat de wet op terugdraaien van km standen in 2014 strafbaar stellen, maar stel als ik de auto in 2014 verkoop en er bij vertel dat de km stand niet correct is krijg ik dan een probleem of heb ik dan aan de meldingsplicht voldaan.

1621 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 8, 2013 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je aangeeft dat de KM-stand (hoogstwaarschijnlijk) niet klopt als je 'm doorverkoopt is er niks aan de hand.

ve
door verwijderd - May 8, 2013 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alvast bedankt voor het antwoord maar het rare is wel dat op het oude APK keuringsrapport de onlogische km stand wel is opgenomen en de auto er van binnen en en buiten goed uitziet niet nieuw maar ook niet uitgewoond.

ve
door verwijderd - May 8, 2013 om 18:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou dit gewoon even in het contract vastleggen.

ve
door verwijderd - May 8, 2013 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op woensdag 8 mei 2013, 18:13: Alvast bedankt voor het antwoord maar het rare is wel dat op het oude APK keuringsrapport de onlogische km stand wel is opgenomen en de auto er van binnen en en buiten goed uitziet niet nieuw maar ook niet uitgewoond.

Dat zegt niets zijn zat voertuigen met meer dan 400k die er goed uitzien en misschien is enkel de bestuurdersstoel vervangen. Kilometerstand vindt ik niet doorslag gevent wel staat van onderhoud met onderhoudshistorie.

ve
door verwijderd - May 8, 2013 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga er toch mee in onderhandeling, ik heb voldoende kennis opgedaan dankzij vraag en beantwoord dus ik let wel goed op bij de aanschaf.

ve
door verwijderd - May 8, 2013 om 22:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoeveel of eerder hoe weinig heeft hij dan gelopen? Benzine/diesel? Type auto?

Als het een Toyota is, die kun je blindelings kopen :-)

ve
door verwijderd - May 8, 2013 om 23:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Ook al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt het wel"! M.a.w. er is ten tijde van het onderhoud al een registratie van de kilometerstand bij de RDW, d.w.z. na de APK-keuring!

Uiteraard weet zo mogelijk expert grindweg het fijne hiervan.

ve
door verwijderd - May 9, 2013 om 08:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

lekkerisdat schreef op woensdag 8 mei 2013, 22:29: Hoeveel of eerder hoe weinig heeft hij dan gelopen? Benzine/diesel? Type auto?

Als het een Toyota is, die kun je blindelings kopen :-)

Toen nog wel daarna werd het allemaal minder en de beste auto,s heeft Toyota in de jaren 90 gemaakt.

ve
door verwijderd - May 9, 2013 om 10:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530,

Over welke "onlogische" km. stand gaat het hier.

ve
door verwijderd - May 9, 2013 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor dit model auto is 250.000 km gangbaar maar zit er bijna een ton onder. Na een check van de N.A.P. kwam er onlogisch uit.

ve
door verwijderd - May 9, 2013 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op donderdag 9 mei 2013, 12:44: Voor dit model auto is 250.000 km gangbaar maar zit er bijna een ton onder. Na een check van de N.A.P. kwam er onlogisch uit.

Blijft een beetje vaag, maar vaak kun je wel zien of een auto een ton of 4 ton heeft gelopen.

Op veel bediendingsmatrialen is veel meer slijtage opgetreden en dat is zichtbaar.

ve
door verwijderd - May 10, 2013 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op donderdag 9 mei 2013, 12:44: Voor dit model auto is 250.000 km gangbaar maar zit er bijna een ton onder. Na een check van de N.A.P. kwam er onlogisch uit.

Ron530.

Naar ik aanneem heeft de huidige particuliere eigenaar of het garagebedrijf welke de auto aanbied de auto gekocht/ingeruild met de huidige km.stand. Als u de huidige km. stand accepteerd en deze wordt ingevuld op uw aankoopbon is er verder niets aan de hand.
Bij eventuele verkoop t.z.t. heeft u zwart op wit met welke km. stand de auto aan u is geleverd. Over de voorafgaande geschiedenis van de auto hoeft u verder niets te weten als u dit niet wilt.
Mogelijk wordt bij de verkoop aan u wel rekening gehouden met een hogere km. stand als de teller aangeeft, mede omdat een ton meer km. de nodige reparatie risico's meebrengt. Ook de dagwaarde is lager naarmate de km. stand hoger is..

ve
door verwijderd - May 10, 2013 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u de auto koopt zonder een probleem te hebben met de op de teller aangegeven km. stand geeft dit geen enkel probleem, wel zorgen dat de km. stand op de aankoopbon staat.
Een auto heeft een lagere waarde naarmate de km. stand hoger is. Hoe hoger de km. stand hoe groter de kans op problemen en onvoorziene reparaties.
Omdat er blijkbaar geen geschiedenis van de auto bekend is blijft het kopen van zo'n auto altijd een risico.

ve
door verwijderd - May 10, 2013 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo Ronny , ik had een pt-cruiser van 2001 deze ingeruild in 2012 , er stonden bij inruil via rekeningen ,apk-keuringen en mijn verhaal naar de aankoper toe , 67400 km op de teller .
dat is om en nabij 6130 km per jaar is niet veel maar het was een tweede auto die ik alleen bereed in mijn vrije tijd vind je dit ook een vreemde verklaring of een vreemde km stand op dit moment staat er in mijn garage een C10 van 1973 waar ik per jaar nog geen 200 km mee rij,je kan ook iets hebben voor de mooiigheid heb hem nu 5 jaar dus ook de eventuele nieuwe bezitter van deze auto kan vermoedens hebben .
al met al ,geen zorgen over maken kopen en lekker in rijden ( deze auto zal dan ook zeker een vermogen kosten )

ve
door verwijderd - May 10, 2013 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

via de nap kan iedereen zien wanneer het fout gegaan is.
dus via de datum tenaam stelling kan men zien wie en waneer eigenaar was.

ve
door verwijderd - May 11, 2013 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@kowalski schreef,

( deze auto zal dan ook zeker een vermogen kosten).

De g vergeten ??

ve
door verwijderd - May 11, 2013 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee de auto kost geen vermogen en de prijs is aangepast op de onlogische km stand. Het is wel een populair merk in het middensegment. Edoch mijn vraag is voldoende beantwoord, als ik bij een eventuele verkoop eerlijk ben over de km stand heb ik aan de meldingsplicht voldaan.

ve
door verwijderd - May 12, 2013 om 19:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou en wat heb je aangeschaft ?