st
door stob23 Aug 3, 2022 om 14:16
Auto & vervoer

Aansprakelijk gesteld voor niet gemaakte autoschade

Beste mensen,

September vorig jaar heb ik een Mercedes Sprinter bij Diks in Almere gehuurd. Ging allemaal goed, mooie bestelbus, goed afgehandeld, prettige mensen, schadevrij afgeleverd en alles betaald. Prima tot zover. Maar dan:

In April jl. kreeg ik een in elkaar geflanst schaderapport vol fouten en valse voorstelling van zaken, en zonder bewijzen toegestuurd. De schade die daarin werd geclaimd is door mij niet veroorzaakt en dat heb ik ook duidelijk aangegeven. Toch wil Diks de schade op mij verhalen voor 700 euro plus 105 euro incassokosten. Ze gaan al zo ver dat ze me willen dagvaarden. Ze willen niet luisteren, verstoppen zich achter een incassobureau en hebben me gedwongen een advocaat in de arm te nemen en aangifte te doen wegens valsheid in geschrifte. Gaat me dus extra geld kosten. Ook hebben ze een onterechte registratie in het BOVAG Elena-systeem gedaan zodat ik de komende jaren geen auto's etc kan huren. Wie heeft vergelijkbare ervaringen en hoe zijn ze opgelost?

9930 17 Rapporteer

sira
door sira - Aug 3, 2022 om 14:21
2291 Antwoorden / 24 Vragen

U had ze gewoon moeten laten dagvaarden, had u uw verhaal bij de rechter kunnen vertellen.
September gehuurd en in april schade geconstateerd. Dus die auto heeft al die tijd stil gestaan. Als er op uw huurcontract een kilometerstand stond, kunt u dat zelf controleren.

Ik neem aan dat er controle is geweest toen u de Sprinter inleverde?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 3, 2022 om 14:24
16778 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u bij aanvang van de huur duidelijk foto's gemaakt van de staat waarin u de auto ontving en ook van het moment dat u de auto weer inleverde? Zo niet, dan ondanks de verschillende adviezen die daarover worden gegeven o.a. door de ANWB zie ik het somber voor u in, (en later aangepast  heeft u die bewijzen wel of ander afdoende bewijs  dan staat u m.i sterk en  daar voor heeft u een advocaat  ingschakeld!).

Heeft u o.a. de bedoelde foto's wel als bewijs, 'laat ze dan maar komen en reageer niet en betaal dus ook niet. Het wordt anders indien men er toe overgaat om een echte deurwaarder in te schakelen die u een exploit voor een oproep bij Rechtspraak komt betekeken. Dan is het van uiterst belan om wel te reageren naar de Kantonrechter en ook op de zitting te verschijnen . Met al uw bewijzen die u heeft. Zo u dat niet zou doen is het risico van een bij verstekveroordeling veel te groot. Bij wel verschijnen en goed uw woord doen en zeker als u afdoende bewijs heeft zal m.i. de rechter in uw voordeel besluiten.

U geeft aan al een advocaat te hebben ingeschakeld en die zal het werk dan voor moeten (kunnen) doen en naar ik aanneem het zelfde stellen zoals ik hier voor deed. Handel nu u een advocaat heeft ingeschakeld niet op eigen houtje tenzij u eventueel en onverhoop gaat ondervinden dat uw belang niet goed wordt behandeld. In dat geval geldt dan dat u tegen de advocaat een klacht kunt indienen bij de deken.

sira
door sira Aug 3, 2022 om 14:38
2291 Antwoorden / 24 Vragen

Ik zie het niet zo somber in. Diks probeert met bluffen de TS aan het twijfelen te brengen

Jammer dat er een advocaat is ingeschakeld door de TS. Ik had me laten dagvaarden. Welk bedrijf claimt er pas na 7 maanden schade? Dan moet dat bedrijf wel met héle sterke bewijzen komen wil de rechter daarin meegaan.
Ik zie het eerder somber in voor Diks in Almere.

st
door stob23 Aug 3, 2022 om 15:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

De advocaat heeft een pro-deo advies gegeven. Ik heb steeds om bewijzen gevraagd maar nooit gekregen. Wel een schaderapport vol onjuistheden en valse voorstelling van zaken. Eenzijdig opgesteld en niet door mij ondertekend/erkend

hutch
door hutch - Aug 3, 2022 om 14:30
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Als zij pas een half jaar later met die schade komen, hebben zij geen poot om op te staan.

Laat u niet bang maken door of met een incassobureautje. Weet dat iedereen een incassobureautje kan beginnen.
Vaak zijn bepaalde 'incassocowboys' niet aangesloten bij bijv. de NVIO. Want dan moeten zij zich aan bepaalde gedragsregels houden.
Dergelijke 'cowboys' weten alleen hoe zij een patiënt bang moeten / proberen te maken: dreigen ... en nog eens dreigen.

Dat verhuurbedrijf zal bij de rechter met keihard bewijs moeten komen, vooral nu dat al een half jaar geleden is, en.... zij destijds (naar ik aanneem) bij de inlevering helemaal niets opgemerkt hebben.

Dus: wees niet bang voor een incassobureau, zij kunnen een bepaalde zaak alléén maar voor de kantonrechter brengen, maar dat zou ik ook kunnen. Stelt niets voor.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 3, 2022 om 14:40
16778 Antwoorden / 202 Vragen

On topic: Ts heeft een advocaat ingeschakeld die in zijn belang zal mieten handelen m.b.t. het aanpakken van wel of niet incassocowboys..

Topantwoord

getty
door getty - Aug 3, 2022 om 15:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Is april de eerste keer dat ze u hierover berichten, of is dit al eerder gedaan?

st
door stob23 Aug 3, 2022 om 15:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Is al eerder gedaan maar hebben niet gereageerd op de vraag om bewijs, aard van de schade of getuigenverklaringen

getty
door getty Aug 3, 2022 om 16:41
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wanneer dan?

st
door stob23 - Aug 3, 2022 om 15:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Jazeker,
Is volkomen schadevrij ingeleverd

Topantwoord

panter22
door panter22 - Aug 3, 2022 om 15:42
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een waarborgsom betaald en teruggekregen?
Eerst maar eens kijken in de Bovag huurvoorwaarden:
https://diks.net/app/uploads/2018/02/Algemene-huurvoorwaarden-BOVAG-particulier.pdf
A
rtikel 7
Betaling:
2. De waarborgsom wordt geretourneerd onder verrekening van de nog openstaande kosten zodra het voertuig is ingeleverd, tenzij er sprake is van schade van de verhuurder.
Kijk ook even bij artikel 17 geschillenregeling.

Je blijft vaag. Wanneer heb je de auto ingeleverd en wanneer is schade geconstateerd?
Er is dus een schaderapport, of het in elkaar geflanst is of niet.
Dus het is aan jou om te bewijzen dat je die schade niet hebt veroorzaakt.
Hoe hoog is de schade? Wat heb je beschadigd.
En die €700 is je eigen risico?
Je bent aangegeven bij het Bovag-elena systeem, omdat je de rekening van meer dan € 50 niet hebt betaald.
https://mijn.bovag.nl/dossiers/elena-waarschuwingssysteem.

st
door stob23 Aug 3, 2022 om 16:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

De auto is 1 oktober 2021 ingeleverd zonder schade en de waarborgsom is geheel geretourneerd, zonder verrekening van kosten. De schade aan de tegenpartij is de facto pas begin april 2022 geconstateerd middels een vals schaderapport.

st
door stob23 Aug 3, 2022 om 16:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

De volledige huursom is door mij dus betaald

panter22
door panter22 Aug 3, 2022 om 16:13
6599 Antwoorden / Vragen

Het is nu duidelijk na de bijdrage van ladyday21.

latevogel
door latevogel Aug 3, 2022 om 17:26
86 Antwoorden / 0 Vragen

Wie een ander van iets beschuldigt moet bewijzen, dus in dit geval hoeft 'Stob23' niets te bewijzen in eerste instantie!

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 3, 2022 om 15:56
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Het is goed dat u uw klacht gisteren  hier ook   gemeld hebt, alle kans dat u een reactie van hen tegemoet kan zien zoals verderop te lezen is bij een andere gedupeerde.

La
door Ladyday21 - Aug 3, 2022 om 16:00
17 Antwoorden / 3 Vragen

Is er schade aan de gehuurde bestelauto? Of claimt iemand, dat er met dit busje (in uw huurperiode) schade is veroorzaakt aan zijn/haar auto?

st
door stob23 Aug 3, 2022 om 16:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

geen schade aan de huubus; er wordt geclaimd dat er met dit busje schade is veroorzaakt aan zijn/haar auto

La
door Ladyday21 Aug 3, 2022 om 16:09
17 Antwoorden / 3 Vragen

Maar wat zou er dan gebeurd zijn?En als er geen contact is geweest op het moment van de schade tussen  beide partijen (u dus en persoon x), hoe wordt dan beweerd dat deze auto de veroorzaker is? Zijn er getuigen?

panter22
door panter22 Aug 3, 2022 om 16:31
6599 Antwoorden / Vragen

De schade is geclaimd bij het verhuurbedrijf. Het verhuurbedrijf heeft betaald ondanks dat er geen schade was aan de bus en heeft jou ook niet hierover vragen gesteld? En nu wil het verhuurbedrijf de schade op jou verhalen zonder bewijs?

st
door stob23 Aug 3, 2022 om 17:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Juist, geheel correct geformuleerd.

getty
door getty Aug 3, 2022 om 17:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Was handig geweest het precieze verhaal even in de opening te melden.

sira
door sira Aug 3, 2022 om 17:46
2291 Antwoorden / 24 Vragen

er wordt geclaimd dat er met dit busje schade is veroorzaakt aan zijn/haar auto

Dit gebeurt vaker. Bij Diks zijn het slapers dat ze zonder meer betalen. Had er nog een busje van een andere verhuurder gestaan dan was het daar ook geclaimd.
Diks had zijn verzekeraar moeten inschakelen en die gaan aan de hand van het kenteken (van het zgn slachtoffer) natrekken of die meer schades heeft geclaimd.

latevogel
door latevogel - Aug 3, 2022 om 17:23
86 Antwoorden / 0 Vragen

Hebben ze bij ontvangst dus niets gezegt of opgestuurd? Ruim 7 maanden na september komen ze met het eerste kontakt omtrent deze schade?
Hopelijk heeft u de papieren nog van deze autohuur, zelf huur ik ook regelmatig en bewaar ze in de mailbox.
Ik heb hier gelukkig geen ervaring mee maar door registratie e.d. zit u in een lastig parket. Laat de rechter hier maar een uitspraak over doen, ik vermoed dat ze die 7 maanden late reactie niet duidelijk bij haar/hem kunnen uitleggen. Succes!
De extra kosten kunt u verhalen, als u gelijk krijgt, op Diks.

sira
door sira - Aug 3, 2022 om 17:48
2291 Antwoorden / 24 Vragen

Gaat me dus extra geld kosten.

Nog steeds geldt dat Diks met sterke bewijzen moet komen en dat is niet een ingevuld schadeformulier, dat kan iedereen invullen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 3, 2022 om 18:51
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Stob23,

Wat een vreemde kwestie is dit.....

Kunt u een foto maken van het schadeformulier en hier plaatsen?

U kunt de foto's uploaden bij een nieuw antwoord.

Uiteraard privé gegevens even afdekken.

marita5
door marita5 - Aug 3, 2022 om 20:49
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Stob23 ,

Ze gaan al zo ver dat ze me willen dagvaarden. Ze willen niet luisteren, verstoppen zich achter een incassobureau .

Dreigende toon

Incassobrieven kunnen zeer dreigend van toon zijn. Weet dat dit in veel gevallen bluf is. Een incassobureau kan niet zomaar dagvaarden. Is de dagvaarding per brief of per mail binnengekomen? Dan is dit geen dagvaarding. Een dagvaarding kan enkel afgegeven worden door een deurwaarder, die in persoon langskomt.

Hetzelfde geldt voor beslaglegging. Een incassobureau kan nooit beslag leggen. Voor beslaglegging moet een rechter toestemming geven. Dit gebeurt wederom via een deurwaarder. Een incassobureau kan hoogstens aangeven dat ze deurwaarder gaan inschakelen

th
door thieu - Aug 3, 2022 om 21:04
146 Antwoorden / 0 Vragen

Vind het een heel vreemd verhaal. Van wie kreeg je dat schaderapport? Van Diks? (En ís dat dan ook zo?)
Het lijkt heel erg op een poging je geld afhandig te maken door je in paniek te brengen, zeker ook door het dreigen met dagvaarden.
Zeker ook omdat dit op de website van Diks staat:
"Stel, je brengt de huurauto beschadigt terug of erger: hij wordt gestolen. Dan betaal je aan ons je overeengekomen eigen risico, is de schade lager dan je eigen risico dan betaal je minder. Mocht de schade verhaalbaar zijn op een bij ons bekende tegenpartij dan betaal je uiteraard niets."
En dat is bij een bonafide verhuurder ook de normale gang van zaken.

https://diks.net/klantenservice/wat-moet-je-doen-in-geval-van-schade/

sira
door sira Aug 3, 2022 om 21:42
2291 Antwoorden / 24 Vragen

Dit riekt heel erg naar oplichting. Het kan zijn dat Diks niet te goeder trouw is, maar er kan ook werkelijk een derde zijn met een oude auto die schade claimt en dit vaker doet.

mabureau
door mabureau - Aug 5, 2022 om 09:44
102 Antwoorden / 12 Vragen

Ik mis een essentiële vraag/ antwoord: volgens mij gaat het hier niet om schade aan de gehuurde Sprinter , maar om een, in de periode waarin met de Sprinter werd gereden, veroorzaakte schade aan derden.
Deze schade kan op kenteken bij de WAM verzekeraar zijn geclaimd, waarna het balletje is gaan rollen.
In dit geval is het een ander verhaal.

sira
door sira Aug 5, 2022 om 12:11
2291 Antwoorden / 24 Vragen

Die vraag is al een aantal malen beantwoord, er is géén schade aan de Sprinter, maar een derde claimt schade, iets dat vaker gebeurt bij oplichters.

ha
door harrybre - Aug 5, 2022 om 11:02
240 Antwoorden / Vragen

Vergeet niet uw verletkosten mee te laten nemen doro uw advocaat. En alle nevenschade doro foutieve /valse vermeldign door dat verhuurbedrijf.

sira
door sira Aug 5, 2022 om 12:19
2291 Antwoorden / 24 Vragen

Hier is gewoon sprake van verzekeringsfraude, òf door Diks òf door een derde. In de verzekeringswereld is dit niet nieuw.

mo
door mof - Aug 5, 2022 om 12:22
3619 Antwoorden / 3 Vragen

1) waarom bent u gedwongen een advocaat in de arm te nemen om aangifte van valsheid in geschrifte te doen? dat is namelijk een misdrijf en is de politie verplicht aangifte van op te nemen als er een redelijk vermoeden van het misdrijf bestaat. De officier van justitie is  in deze de advocaat van de staat en verdedigt uw belang.

2) als u de auto inlevert dan is het duidelijk of er wel of geen schade is. Is er op dat moment geen schade vastgesteld dan kan een bedrijf zich daar later niet meer op beroepen. NAmelijk, als schade niet zichtbaar was dan had het zo kunnen zijn dat die schade er al was voordat u de auto huurde want dan was die ws. ook niet zichtbaar bij het aangaan van de huur.

U hoeft dus helemaal niets te doen als u niets te verwijten valt. Maar het is dan wel handig om de papieren die u toentertijd heeft getekend bij afhalen en terugbrengen bij de hand te houden.

Ja
door JannyBoe - Aug 5, 2022 om 13:28
504 Antwoorden / Vragen

Ik neem aan dat men u ook heeft laten weten waar die auto stond -plaats, adres, tijdstip- die beschadigd zou zijn door de huurauto.
Als u samen met anderen onderweg was en daar helemaal niet geweest bent dan hebt u getuigen.
Maar goed, zoals ik uw verhaal lees heeft de verhuurder sowieso geen poot om op te staan.
Succes.