SpeJacq
door SpeJacq Aug 29, 2022 om 22:23
Auto & vervoer

Aansprakelijkheid e-step bij aanrijding tegen auto op de openbare weg

Ik kreeg als autobestuurder een bijna aanrijding met een persoon op een e-step op de openbare weg in een 30 km zone.De persoon had een snelheid van 25-30 km/h op deze step. Door deze hoge snelheid had ik deze persoon te laat opgemerkt en hij kwam niet goed tot stilstand. Gelukkig kwam het net niet tot een aanrijding. In mijn ogen vertoonde de persoon door dit illegaal voertuig te gebruiken en snelheid een opzettelijk roekeloos gedrag. Wie is aansprakelijk voor schade indien de aanrijding wel schade had veroorzaakt

6122 18 Rapporteer

Bo
door Bobot - Aug 29, 2022 om 22:35
28 Antwoorden / 2 Vragen

Als de step zich idd illegaal op de openbare weg bevond, is de bestuurder van de step bij een aanrijding aansprakelijk.

sira
door sira - Aug 29, 2022 om 23:04
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Is deze e-step goedgekeurd? Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voertuigen-op-de-weg/bijzondere-bromfiets/elektrische-step

Indien niet goedgekeurd dan mag deze e-step in Nederland niet op de openbare weg.

Bij een niet goedgekeurde e-step, moet u hiervan aangifte doen bij de politie en u moet uw eigen verzekering inschakelen.

Is de bestuurder van de e-step bekend?

mahadma
door mahadma - Aug 29, 2022 om 23:11
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Het gros van deze steps zijn NIET GOEDGEKEURD voor de openbare weg. Bovendien zou de bestuurder van dit motorvoertuig een rijbewijs en een verzekering moeten hebben.wat niet kan omdat ze 99% niet goedgekeurd zijn. En de remmen zijn niet berekend op stadsverkeer van 30 km per uur. Kortom, de steprijder zou fout zitten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 29, 2022 om 23:34
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Spejaco,

Zodra u een aanrijding heeft met een e-step en de tegenpartij heeft geen WA-verzekering dient u direct de politie erbij te halen.

SpeJacq
door SpeJacq - Aug 29, 2022 om 23:37
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het betreft een illegale step zonder kenteken, verzekeringsplaatje etc.
Volgens mijn verzekeringsagent zou ik evengoed schuldig zijn omdat de autobestuurder de sterkere partij is, vergelijk met aanrijding van een fietser. Maar dat kan ik niet geloven.

sw
door swat1500 - Aug 29, 2022 om 23:55
3776 Antwoorden / 0 Vragen

De aansprakelijkheid is afhankelijk van de vraag wie schuld heeft aan het ontstaan van het ongeval. Dat een persoon een mogelijk illegaal voertuig bestuurt verandert daar niets aan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 30, 2022 om 08:43
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, deze steps zij verboden op de openbare weg en de berijder moet nog blij zijn dat er geen persoonlijke schade is. Hij/zij is persoonlijk aansprakelijk en zal opdraaien voor ALLE kosten!.

sw
door swat1500 Aug 30, 2022 om 09:32
3776 Antwoorden / 0 Vragen

Eerst moet worden vastgesteld wie verantwoordelijk is voor het ontstaan van het ongeval (schade) en dan pas kan worden gekeken naar de aansprakelijkheid.
Rijdt de bestuurder van de illegale e step tegen een geparkeerde auto aan dan is de bestuurder van de e step volledig persoonlijk aansprakelijk voor de schade.
Rijdt de bestuurder van een auto een bestuurder van een illegale e step ondersteboven door deze laatste (bijvoorbeeld) geen voorrang te verlenen terwijl die dat wel had, dan is de bestuurder van de auto aansprakelijk voor de schade. Dus ook de schade voor de bestuurder van de e step. De rechter kan bepalen of het besturen van de illegale e step invloed heeft op de mate van aansprakelijkheid van de bestuurder van de auto.

Gr
door Grunn1 Aug 30, 2022 om 10:12
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@SWAT1500, Klopt wat je schrijft. Ook al is de step verboden het is en blijft een zwakkere verkeersdeelnemer dus als automobilist ben je schuldig. Daarna krijgt de bestuurder van een step een boete omdat hij niet met dat ding op de weg mag.

tenormin
door tenormin - Aug 30, 2022 om 00:36
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Dan is uw verzekerings agent niet helemaal up-to-date oftewel niet op de hoogte. De step zou voorzien moeten zijn van een kentekenbewijs en meer belangtijk: een rijbewijs moeten hebben. De steps zijn zonder rijbewijs en kentekenplaatje helemaal niet toegestaan op de openbare weg. Zelfs al lijkt het een familie die hebben meegedaan in Spanje met Polopos er wel mee weg te kunnen komen, zowel in Nederland als in Spanje.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 30, 2022 om 00:41
2047 Antwoorden / Vragen

Goede vraag, die steps met motor zijn in Nederland vooralsnog verboden maar er is een goede kans dat u als automobilist aansprakelijk gesteld wordt en ik heb daar wel vrede mee. Hoe banger automobilisten zijn om te moeten betalen hoe langzamer ze hopenlijk rijden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 30, 2022 om 08:49
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Heet u dan nog nooit berijders van dit soort steps gezien die met onverantwoorde snelheid 'overal'denken te mogen rijden. Op trottoirs, openbare weg, rechts inhalen etc.?

Gr
door Grunn1 Aug 30, 2022 om 10:14
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een bestuurder van een step is een zwakkere verkeersdeelnemer maar krijgt wel een bekeuring verder blijf je als automobilist in eerste instantie schuldig.

marita5
door marita5 - Aug 30, 2022 om 00:44
11509 Antwoorden / 15 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 30, 2022 om 08:47
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Als al door de meesten gesteld: Deze steps zij verboden op de openbare weg en de berijder moet nog blij zijn dat er geen persoonlijke schade is. Hij/zij is persoonlijk aansprakelijk en zal opdraaien voor ALLE kosten!.Dat betekent dus dat de berijder bij een aarijding aansprakelijk is. En bij persoonlijke schade dus ook voor alle noodzakelijke ziektekosten etc. etc. etc. Hierover is al herhaald bericht gegeven o.a. door de ANWB waar @MARITA5 naar verwijst.

sw
door swat1500 Aug 30, 2022 om 09:25
3776 Antwoorden / 0 Vragen

Maar alleen als het ontstaan van de aanrijding de bestuurder van de e step volledig te verwijten is. Het enkele feit dat een niet op de openbare weg toegestaan voertuig wordt bestuurd betekent niet automatisch dat de bestuurder daar van altijd volledig aansprakelijk is.
Dit staat ook zo in het door Maritas aangehaalde antwoord van de ANWB.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 30, 2022 om 13:22
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Klopt maar altijd wel voor tenminste 50%:  Bij een aanrijding tussen een e-step en een voetganger of fietser is de e-step bestuurder onder alle omstandigheden voor minimaal 50 procent van de schade verantwoordelijk. U kunt als slachtoffer de bestuurder dus aansprakelijk stellen. Zelfs als u een verkeersfout heeft gemaakt of het ongeval hebt veroorzaakt.

gerbera
door gerbera Aug 30, 2022 om 16:49
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Het wordt nog veel schadelijker wanneer u als niet toegelaten bestuurder betrokken raakt bij een verkeersongeval. U rijdt dan feitelijk onverzekerd en bent dus verantwoordelijk voor de alle kosten die het gevolg zijn van het ongeval, op korte en lange termijn. Het Waarborgfonds Motorverkeer zal dan de schade van het slachtoffer vergoeden en vervolgens deze kosten op u proberen te verhalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 30, 2022 om 17:08
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Het is toch iets genuanceerder:  De aansprakelijkheid is altijd tenminste 50%, de verantwoordelijkheid voor 100% en dat betekent dus dat er juridisch verschil kan zijn en uiteindelijk een rechter de mate van aansprakelijkheid zou moeten bepalen.

SpeJacq
door SpeJacq - Aug 30, 2022 om 11:00
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het antwoord dat ik ontving met de link naar de ANWB en de mate van verwijtbaarheid van de bestuurders geeft mij voldoende houvast. Bedankt!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 30, 2022 om 13:21
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Toch ook maar hier deze deze waaruit is af te leiden dat de bestuurder van een dergelijke step altijd voor tenminste 50% aansprakelijk is. Bij een aanrijding tussen een e-step en een voetganger of fietser is de e-step bestuurder onder alle omstandigheden voor minimaal 50 procent van de schade verantwoordelijk. U kunt als slachtoffer de bestuurder dus aansprakelijk stellen. Zelfs als u een verkeersfout heeft gemaakt of het ongeval hebt veroorzaakt.

E-step ongeluk door botsing met de bestuurder van een e-step?

Dat kan dus bij eventuele letselschade heel 'erg kostbaar zijn’ voor de veroorzaker bij schadeverhaal.

mi
door miennaamishaaz - Aug 30, 2022 om 13:57
725 Antwoorden / 1 Vragen

Als de step geen nummerplaat heeft, en de bestuurder geen brommer/bromfiets rijbewijs is de E-step rijder 100% fout.

SpeJacq
door SpeJacq - Aug 30, 2022 om 15:57
4 Antwoorden / 1 Vragen

Deze 50% verantwoordelijkheidsregeling, zoals omschreven door heremietkreeft, wordt dus nu in twijfel gebracht indien de verwijtbaarheid bij de bestuurder van een illigale step ligt, dit in tegenstelling bij een aanrijding met een fiets etc.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 30, 2022 om 17:04
16835 Antwoorden / 202 Vragen

@SPEJACO: volgens mij wordt er niets in twijfel gebracht. Op basis van de info die ik gaf ik in een dergelijke situatie de stepbberijder minimaal voor 50% aansprakelijk en zal het van de omstandigheden en eventueel een recjter afhangen wat het dan uiteindelijk is. In ieder geval minimaal 50%.
Het gaat dus om de aansprakelijkheid dus degene 'die voor de kosten kan/mag/moet opdraaien.

In de quote staat dat helder vermeld: aansprakelijkheid  en dat is juridisch dan toch iets anders dan verantwoordelijkheid.

Het lastige is, dat een berijder van een niet toegelaten step wel zelf verantwoordelijk is voor het onverzekerd gebruik van de step.

En in reactie op @MIENNAAMIS HAASZ: Dat geldt dus ook als de stepberijder niet de veroorzaker is. De stepbestuurder is aansprakelijk zels aan die geen verkeersfout maakt op oorzaak.
De step is niet toegelaten voor gebruik op de openbare weg met genoemde aansprakelijkheidsconsequenties omdat er o.a. geen sprake is van verzekerd zijn. En dat niet verzekerd zijn en dan toch de openbare weg benutten is in zijn geheel voor risico voor de stepbestuurder (en dus ook diens veranwoordelijkheid).

Iv
door Ivo W - Aug 30, 2022 om 17:48
729 Antwoorden / Vragen

Voor de vraag wie aansprakelijk is, is het primair niet van belang of de step daar illegaal was of niet.

In beginsel is de veroorzaker van een ongeval aansprakelijk. Als de step met 25km/u reed op een plaats waar ook fietsers (e-bikes) en snorfietsers zijn toegestaan en je als automobilist voorrang moet verlenen aan verkeer vanuit de richting waar de step vandaan kwam, dan had de automobilist simpelweg voorrang moeten verlenen. Het niet verlenen van voorrang is dan de belangrijkste oorzaak van het ongeval. De reden is heel simpel: je kunt als automobilist niet in een seconde oordelen of een andere weggebruiker legaal is (er bestaand ook goedgekeurde exotische elektrische voertuigen) én je mag een 'illegaal' voertuig of object niet opzettelijk aanrijden. Je mag ook niet een fout geparkeerde auto in puin rijden.

Het wordt anders wanneer de step met 25km/u over een voetpad aan komt geracet. In dat geval is de snelheid zodanig, dat je hiermee als automobilist geen rekening hoeft te houden. De snelheid die de step op het voetpad had, waar een motorvoertuig niet mag komen, zal dan als belangrijkste oorzaak worden gezien.

Wel kan in alle gevallen de bestuurder van de step fikse boetes verwachten indien na het ongeval de politie ter plaatse komt

tinus volkerts
door tinus volkerts - Aug 31, 2022 om 11:04
3 Antwoorden / Vragen

Een  E step is een gemotoriseerd voertuig en moet dus minimaal W A verzekerd zijn.
Velen denken dat deze vervoermiddelen mee verzekerd zijn in de gezins W A ,zoals bijvoorbeeld een fiets, dat is niet juist.

mo
door mof - Aug 31, 2022 om 11:34
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De e-step is niet toegelaten voor het normale wegverkeer. De bestuurder van dat ding valt dus in principe veel te verwijten. Echter, dat pleit u niet per definitie vrij. U heeft als bestuurder van een auto natuurlijk ook de verantwoordelijkheid uw rijgedrag aan de situatie aan te passen. U geeft aan dat de step zo'n 25 tot 30 km/h reed. U zult dan wel moeten aantonen hoe u dit heeft gemeten, beijvoorbeeld. En verder, als u tijd had dit in te schatten, dan had u ook tijd om op de rem te trappen. Deze dingen vallen dan weer onder uw verantwoordelijkheid. Daarvoor blijft u aansprakelijk.

agapon1951
door agapon1951 - Aug 31, 2022 om 18:36
169 Antwoorden / Vragen

Het is zo wie zo verboden op de openbare weg en ook op trottoirs etc. Mocht men hen betrappen zit er een aardige bekeuring aan te komen. De mogelijkheid is oko aanwezig dat men beslag legt op het verplaatsingsmiddel.
Mocht U in aanraking komen met een e-step en eenrijding verkrijgen is de automobilist in de eerste plaats aansprakelijk ECHTER in vele gevallen, daar lijkt hier ook op, kan de automobilist beroep doen op onvermogen deze aanrijding te voorkomen. Voorbeeld het plotseling oversteken van een wielrijder zonder ook maar een aanleiding te geven van richting te veranderen kan je godonmogelijk op reageren.
Dus eerst treed regel 1 in werking : auotmobilist kan verantwoordelijk zijn in bepaalde gevallen
Dan regel 2 in werking: had hij door het onbesuisde gedrag van de medeweggebruiker wel kunnen reageren ???= is dus buiten zijn schuld om in een situatie terecht gekomen welke hem niet te verwijten valt. In dergelike gevallen zal de schuld dan ook bij de e-step komen te liggen en niet bij automobilist.