Aansprakelijkheid e-step bij aanrijding tegen auto op de openbare weg
Ik kreeg als autobestuurder een bijna aanrijding met een persoon op een e-step op de openbare weg in een 30 km zone.De persoon had een snelheid van 25-30 km/h op deze step. Door deze hoge snelheid had ik deze persoon te laat opgemerkt en hij kwam niet goed tot stilstand. Gelukkig kwam het net niet tot een aanrijding. In mijn ogen vertoonde de persoon door dit illegaal voertuig te gebruiken en snelheid een opzettelijk roekeloos gedrag. Wie is aansprakelijk voor schade indien de aanrijding wel schade had veroorzaakt
Is deze e-step goedgekeurd? Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voertuigen-op-de-weg/bijzondere-bromfiets/elektrische-step
Indien niet goedgekeurd dan mag deze e-step in Nederland niet op de openbare weg.
Bij een niet goedgekeurde e-step, moet u hiervan aangifte doen bij de politie en u moet uw eigen verzekering inschakelen.
Is de bestuurder van de e-step bekend?
Het gros van deze steps zijn NIET GOEDGEKEURD voor de openbare weg. Bovendien zou de bestuurder van dit motorvoertuig een rijbewijs en een verzekering moeten hebben.wat niet kan omdat ze 99% niet goedgekeurd zijn. En de remmen zijn niet berekend op stadsverkeer van 30 km per uur. Kortom, de steprijder zou fout zitten.
Geachte Spejaco,
Zodra u een aanrijding heeft met een e-step en de tegenpartij heeft geen WA-verzekering dient u direct de politie erbij te halen.
Het betreft een illegale step zonder kenteken, verzekeringsplaatje etc.
Volgens mijn verzekeringsagent zou ik evengoed schuldig zijn omdat de autobestuurder de sterkere partij is, vergelijk met aanrijding van een fietser. Maar dat kan ik niet geloven.
De aansprakelijkheid is afhankelijk van de vraag wie schuld heeft aan het ontstaan van het ongeval. Dat een persoon een mogelijk illegaal voertuig bestuurt verandert daar niets aan.
Neen, deze steps zij verboden op de openbare weg en de berijder moet nog blij zijn dat er geen persoonlijke schade is. Hij/zij is persoonlijk aansprakelijk en zal opdraaien voor ALLE kosten!.
Eerst moet worden vastgesteld wie verantwoordelijk is voor het ontstaan van het ongeval (schade) en dan pas kan worden gekeken naar de aansprakelijkheid.
Rijdt de bestuurder van de illegale e step tegen een geparkeerde auto aan dan is de bestuurder van de e step volledig persoonlijk aansprakelijk voor de schade.
Rijdt de bestuurder van een auto een bestuurder van een illegale e step ondersteboven door deze laatste (bijvoorbeeld) geen voorrang te verlenen terwijl die dat wel had, dan is de bestuurder van de auto aansprakelijk voor de schade. Dus ook de schade voor de bestuurder van de e step. De rechter kan bepalen of het besturen van de illegale e step invloed heeft op de mate van aansprakelijkheid van de bestuurder van de auto.
@SWAT1500, Klopt wat je schrijft. Ook al is de step verboden het is en blijft een zwakkere verkeersdeelnemer dus als automobilist ben je schuldig. Daarna krijgt de bestuurder van een step een boete omdat hij niet met dat ding op de weg mag.
Dan is uw verzekerings agent niet helemaal up-to-date oftewel niet op de hoogte. De step zou voorzien moeten zijn van een kentekenbewijs en meer belangtijk: een rijbewijs moeten hebben. De steps zijn zonder rijbewijs en kentekenplaatje helemaal niet toegestaan op de openbare weg. Zelfs al lijkt het een familie die hebben meegedaan in Spanje met Polopos er wel mee weg te kunnen komen, zowel in Nederland als in Spanje.
Goede vraag, die steps met motor zijn in Nederland vooralsnog verboden maar er is een goede kans dat u als automobilist aansprakelijk gesteld wordt en ik heb daar wel vrede mee. Hoe banger automobilisten zijn om te moeten betalen hoe langzamer ze hopenlijk rijden.
Heet u dan nog nooit berijders van dit soort steps gezien die met onverantwoorde snelheid 'overal'denken te mogen rijden. Op trottoirs, openbare weg, rechts inhalen etc.?
Een bestuurder van een step is een zwakkere verkeersdeelnemer maar krijgt wel een bekeuring verder blijf je als automobilist in eerste instantie schuldig.
Hallo Spejacq ,
Lees hier eens , klik op de rode regel .
https://www.anwb.nl/experts/juridisch/57/aansprakelijkheid-bij-aanrijding-elektrische-steps
Als al door de meesten gesteld: Deze steps zij verboden op de openbare weg en de berijder moet nog blij zijn dat er geen persoonlijke schade is. Hij/zij is persoonlijk aansprakelijk en zal opdraaien voor ALLE kosten!.Dat betekent dus dat de berijder bij een aarijding aansprakelijk is. En bij persoonlijke schade dus ook voor alle noodzakelijke ziektekosten etc. etc. etc. Hierover is al herhaald bericht gegeven o.a. door de ANWB waar @MARITA5 naar verwijst.
Maar alleen als het ontstaan van de aanrijding de bestuurder van de e step volledig te verwijten is. Het enkele feit dat een niet op de openbare weg toegestaan voertuig wordt bestuurd betekent niet automatisch dat de bestuurder daar van altijd volledig aansprakelijk is.
Dit staat ook zo in het door Maritas aangehaalde antwoord van de ANWB.
Klopt maar altijd wel voor tenminste 50%: Bij een aanrijding tussen een e-step en een voetganger of fietser is de e-step bestuurder onder alle omstandigheden voor minimaal 50 procent van de schade verantwoordelijk. U kunt als slachtoffer de bestuurder dus aansprakelijk stellen. Zelfs als u een verkeersfout heeft gemaakt of het ongeval hebt veroorzaakt.
Het wordt nog veel schadelijker wanneer u als niet toegelaten bestuurder betrokken raakt bij een verkeersongeval. U rijdt dan feitelijk onverzekerd en bent dus verantwoordelijk voor de alle kosten die het gevolg zijn van het ongeval, op korte en lange termijn. Het Waarborgfonds Motorverkeer zal dan de schade van het slachtoffer vergoeden en vervolgens deze kosten op u proberen te verhalen.
Het is toch iets genuanceerder: De aansprakelijkheid is altijd tenminste 50%, de verantwoordelijkheid voor 100% en dat betekent dus dat er juridisch verschil kan zijn en uiteindelijk een rechter de mate van aansprakelijkheid zou moeten bepalen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Distributie riem
wil me aan sluiten voor het probleem van de van de peugeot 208-bj-2022-km 24000-nog geen rdw oproep gehad-hoe nu verder Distributie riem. Lees meer
TROUW weigert op te zeggen of te communiceren en blijft aanmaningen sturen
Goedenmiddag, In november vorig jaar wilde ik om financiele redenen mijn abonnement bij TROUW (van DPG Media) opzeggen. Via de website was dit geen probleem en ik krijg een mailtje dat ik snel een bevestiging van de opzegging zou ontvangen. Hier is echter nooit een antwoord op gekomen. Ik heb mijn betaling gestorneerd en hierop kreeg ik wel een mailtje dat er betaald moest worden anders ... Lees meer
Zeer hoge servicekosten
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer