aitverdan
door aitverdan Feb 22, 2013 om 14:43
Auto & vervoer

Accu elektrische fiets

Wie heeft er ervaring mee opgedaan van het gebruik van de accu van de elektrische fiets. Nu hebben wij een Batavus Padova Easy in augustus 2010 aangeschaft en hebben hier ongeveer 9500 km mee gefietst tot heden. Maar nu bleek dat de accu stuk was na 2 1/2 jaar gebruik, accu altijd via de voorgeschreven methode geladen. Nu moesten wij een nieuwe accu aanschaffen van € 449,00 en hebben wel 25 % korting van de fietsenmaker gekregen als coulance. Ik vind dit te snel en het gebruik van een elektrische fiets wordt hierdoor nog wel duur! Wie heeft dit al eeder meegemaakt?

20928 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ro
door ron530 - Feb 22, 2013 om 15:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen
0

Te snel is het weer niet, de fiets wordt intensief gebruikt +/_ 8,5 km per dag. Als er sprake is van een L-ion accu begint die al bij nieuwe aanschaf te slijten.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 22, 2013 om 15:42
7840 Antwoorden / 95 Vragen
0

Ja alles slijt kijk maar o.a. accu's van laptops en oplaadbaren batterijen. Ik vind het nogal mee vallen.En een mooi gebaar van de leverancier.

toolboy
door toolboy - Feb 22, 2013 om 16:17
965 Antwoorden / 40 Vragen
0

Dat is idd vrij snel er vanuit gaande dat NIMH cellen wel 500 tot 1000 keer herladen kunnen worden.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 23, 2013 om 14:46
4299 Antwoorden / 5 Vragen
0

Ik twijfel nog wat ik erger vind; stuk naar 2,5 jaar of de prijs van de accu..
4,7 euro cent per km, dat is heel prijzig.

Capaciteitsverlies na 2,5 jaar is uiteraard logisch, maar bij normaal gebruik zou die uiteraard niet stuk mogen zijn. Ben dan ook van mening dat die coulance regeling veel te laag is.

ro
door ron530 - Feb 23, 2013 om 15:05
4084 Antwoorden / 17 Vragen
0

Als je in ogenschouw neemt dat de gemiddelde fietser 900 km per jaar aflegt is 9500km in 2,5 jaar wel extreem veel te noemen, zeker als je altijd de elektro motor gebruikt. De accu van deze fiets is gewoonweg op gebruikt.

gompy2
door gompy2 - Feb 23, 2013 om 16:16
2796 Antwoorden / 0 Vragen
0

@aitverdan,
(En alle elektrische fiets bezitters)

Ik denk dat je al een nieuwe accupack voor je elektrische fiets gekocht hebt, maar anders zou je eens een accu-revisie moeten overwegen.
Uitleg.
Een fietsaccu bestaat uit een enorme partij "penlight" batterijen die op een bepaalde manier met elkaar geschakeld zijn.
De nieuwste soort batterij is de LiFePo4.
Het staat voor Lithium IJzer Fosfaat en is de nieuwste soort batterij.

Quote:

Lifepo4, revolutionaire accu's voor elektrische fietsen
Vrijdag 22 Oktober 2010 19 Reacties

Misschien heeft u de term al eens gezien. LiFePo4. Het staat voor Lithium-IJzer-Fosfaat en is de laatste ontwikkeling op accugebied. De technologie bestaat al een aantal jaren, maar begint nu echt door te breken. Er zijn inmiddels al elektrische fietsen te koop met dit type accu.

Voordelen van deze technologie
Eén van de grote voordelen van LiFePo4 zijn de lange levensduur (> 10 jaar) en de milieuvriendelijkheid. De accu kan meer dan 2000 keer opgeladen worden. Voor een gemiddelde elektrische fiets met een actieradius van 60km betekent dat maar liefst 120.000 kilometer fietsplezier zonder dat de accu vervangen hoeft te worden. De accu zal zelfs de levensduur van de fiets kunnen overleven.

Dagelijks gebruik
Veel veiliger dan andere accusoorten. Er is geen kans op explosies bij beschadiging, oververhitting overladen of kortsluiting. De accu heeft geen last van prestatieverlies bij lage of hoge temperaturen (-20 tot 60 graden Celsius). Daarnaast zijn ze vergelijkbaar in gewicht met de tegenwoordig gangbare Li-Ion batterij op elektrische fietsen.

Laden en ontladen
De accu mag volledig ontladen worden. U kunt op de elektrische fiets de accu dus zonder problemen 'leeg rijden' zonder bang te zijn voor structurele schade aan de accu. Daarnaast is de accu ook weer snel op te laden.

Het enige nadeel is momenteel nog de vrij hoge prijs, maar deze daalt naar verwachting snel.

We voorspellen dat door al deze voordelen de LiFePo4-accu binnen enkele jaren standaard zal worden op de elektrische fiets en vele andere vormen van elektrisch vervoer. Zodra er meer fietsen beschikbaar zijn met deze accu melden we het uiteraard op fietsen.123.nl

Hier te lezen, klik -> Fietsen-123.nl

Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en de prijs van die LiFePo4 batterijen/accu's is ook gedaald.
Je kunt eens informatie inwinnen bij een accurevisiebedrijf die met dat soort batterijen werkt.
Kijk her eens:
Klik -> Fietsaccu-revisie

Ik weet niet wat de prijs zal zijn voor een gereviseerd fietsaccu-pack, maar ik denk toch altijd goedkoper als een originele fietsaccu plus het feit dat die gereviseerde veel langer mee gaat.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Peteri
Peteri - Apr 24, 2024 om 11:24
Geldzaken & recht

Overschrijvingsfomulier fraude

Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer

Le
Leny van der Plas - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht

Klarna, aanmaning niet besteld artikel

Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.

Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met  aanmaningskosten.
Direc ... Lees meer