vr1944
door vr1944 Mar 11, 2010 om 12:08
Auto & vervoer

Accu's elektrische

Een losse accu voor Giant Twister kost ca 550 euro Het verschil van de prijs van een fiets met een of twee accu's is ca 300 euro.Er wordt dan een extra accu houder met schakelaar om te switchen van accu meegeleverd.Kan iemand mij uitleggen waarom een losse accu zo idioot duur moet zijn.

7922 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Losse onderdelen zijn altijd veel duurder dan wanneer deze als onderdeel van een totaalproduct worden geleverd. Dat heeft o.a. te maken met het feit dat bij levering in een totaalproduct niet apart op elk onderdeel verdiend hoeft te worden. Dat is natuurlijk wel het geval bij losse onderdelen, waar je voor elk onderdeel afzonderlijk een bepaalde winstmarge mag verwachten.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

holpen schreef op donderdag 11 mrt 2010, 12:21: Losse onderdelen zijn altijd veel duurder dan wanneer deze als onderdeel van een totaalproduct worden geleverd. Dat heeft o.a. te maken met het feit dat bij levering in een totaalproduct niet apart op elk onderdeel verdiend hoeft te worden. Dat is natuurlijk wel het geval bij losse onderdelen, waar je voor elk onderdeel afzonderlijk een bepaalde winstmarge mag verwachten.

Holpen,

Wat duurder klopt wel maar twee keer zo duur is niet wat duurder.De accu bestaat uit losse verwisselbare LI-ON cellen in een plastic houder.In Hengelo zit een accu bedrijf ,die deze cellen levert maar dan sterkere NI-Him cellen.De kosten zijn dan 295 euro,maar ik moet dan zelf een lege houder leveren en die heb ik dus niet.Ik kan me niet voorstellen dat die lege plastic houder 255 euro kost.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Je zou eens bij Conrad.nl op de site kijken, daar kun je oplaadbare accu,s los en of in een behuizing kopen.
Dan zou je nog wel eens, nog goedkoper uit kunnen zijn.

Succes er mee.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, de Accumarkt is helaas een vrij gesloten clubje. Het zelfde probleem wordt ook steeds weer met laptops ervaren. Een nieuwe annschaffen is dan vaak een betere keuze.

Li-Ion cellen gaan standaard, als ze op de juiste wijze worden gebruikt, ongeveer 3 jaar mee en kunnen niet worden geregenereerd. Fabrikanten maken daar gretig misbruik van en leveranciers mogen er niet over praten, als zij nog langer zaken willen doen.

Waarschijnlijk is dat ook de reden waarom zij niet even de cellen van uw accu willen verwisselen.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

wolfenjong schreef op donderdag 11 mrt 2010, 13:22: Hallo

Je zou eens bij Conrad.nl op de site kijken, daar kun je oplaadbare accu,s los en of in een behuizing kopen.
Dan zou je nog wel eens, nog goedkoper uit kunnen zijn.

Succes er mee.

Hallo

Hier heb je nog een site ''www.akkufit.nl'' levert voor alle fietsen accu's.

Nogmaals succes.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

gratisrijden schreef op donderdag 11 mrt 2010, 13:46: Tja, de Accumarkt is helaas een vrij gesloten clubje. Het zelfde probleem wordt ook steeds weer met laptops ervaren. Een nieuwe annschaffen is dan vaak een betere keuze.

Li-Ion cellen gaan standaard, als ze op de juiste wijze worden gebruikt, ongeveer 3 jaar mee en kunnen niet worden geregenereerd. Fabrikanten maken daar gretig misbruik van en leveranciers mogen er niet over praten, als zij nog langer zaken willen doen.

Waarschijnlijk is dat ook de reden waarom zij niet even de cellen van uw accu willen verwisselen.

Daar ik het wel eens ben met u betoog, zou ik de vraag nog eens goed lezen.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo vr1944,

Tja, zo werkt dat, marketing technisch gezien dan. Zet een product relatief goedkoop op de markt (en verdien daar dan vrijwel niets op) en de koper zit vervolgens aan dure onderdelen vast waar dan grof geld mee verdiend wordt.

Kijk b.v. ook eens naar printers en de prijs van de cartridges. Daar werkt het precies zo. De prijs van een nieuwe printer plus de cartridges die er bijgeleverd zijn, ligt maar weinig hoger dan de prijs van een losse set orginele cartridges. En helemaal als de printyer toevallig in de aanbieding is.

Dus eerst de klant binnenhalen door hem in de verleiding te brengen een relatief laag geprijst artikel te laten aanschaffen en als dat gelukt is kan het 'verdienen' beginnen.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

wolfenjong schreef op donderdag 11 mrt 2010, 14:09:
wolfenjong schreef op donderdag 11 mrt 2010, 13:22: Hallo

Je zou eens bij Conrad.nl op de site kijken, daar kun je oplaadbare accu,s los en of in een behuizing kopen.
Dan zou je nog wel eens, nog goedkoper uit kunnen zijn.

Succes er mee.

Hallo

Hier heb je nog een site ''www.akkufit.nl'' levert voor alle fietsen accu's.

Nogmaals succes.

Dat is het bedrijf uit Hengelo waar ik al over schreef .Zij alleen leveren de betere NIHM cellen voor 295,- zonder behuizing.Ik wil er een accu bij hebben,want als de accu leeg is trapt de fiets erg zwaar.@Freya.Ik vind een fiets van 1700 euro niet echt goedkoop ,maar je hebt wel gelijkt want je wordt een behoorlijke poot uitgedraaid.Bedankt voor de tips en reacties allemaal.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vr1944:

Nee, natuurlijk heb je gelijk dat een fiets van €1700 niet echt goedkoop is. Ik wilde alleen maar aangeven dat er op onderdelen e.d. grof geld verdiend wordt. Omdat de klant 'het product' nu eenmaal toch in huis heeft, zullen de onderdelen meestal toch wel gekocht worden.
En natuurlijk is het schandalig. Als je b.v. naar die cartridges kijkt, daar zit voor €0,10 inkt in. Plus nog wat kosten voor de cartridge zelf, de distributie en nog wat winst en dan zou zo'n cartridge niet méér mogen kosten dan een paar euro. Met accu's is dat net zo. Dat zou niet méér hoeven te kosten dan een paar tientjes en dan is €550 gewoon ronduit 'schofterig duur' te noemen.

Met accu's voor een elektrische fiets heb ik geen ervaring, ik wil alleen nog wel even een nuance plaatsen bij de uitspraak 'Zij alleen leveren de betere NIHM cellen voor 295,- zonder behuizing'. Ik neem tenminste aan dat je NiMH bedoeld?
Dat die NiMH accu een wat hogere capaciteit heeft dan de Li-ion accu, maakt hem nog niet 'de betere' accu. Als je puur naar de kwaliteit van het type accu kijkt, dan is een Li-ion accu 'beter' dan de NiMH accu.
Of je bij een elektrische fiets een Li-ion accu 'zomaar' mag vervangen door een NiMH accu, durf ik niet te zeggen. Laat je daar dus goed over informeren.

Freya

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Freya,
Ja ik bedoelde NIMH batterijen en die zijn volgens eerder genoemd bedrijf beter.
Als ik het aan de Giant vraag of ik deze batterijen ook kan gebruiken ,weet ik nu al hun antwoord al.Dat antwoord moet jou ook wel bekent zijn,want je mag alleen de catridges en liefst ook het papier van bv Canon HP gebruiken anders vervalt de garantie .

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

vr1944 schreef op donderdag 11 mrt 2010, 12:46:
holpen schreef op donderdag 11 mrt 2010, 12:21: Losse onderdelen zijn altijd veel duurder dan wanneer deze als onderdeel van een totaalproduct worden geleverd. Dat heeft o.a. te maken met het feit dat bij levering in een totaalproduct niet apart op elk onderdeel verdiend hoeft te worden. Dat is natuurlijk wel het geval bij losse onderdelen, waar je voor elk onderdeel afzonderlijk een bepaalde winstmarge mag verwachten.

Holpen,

Wat duurder klopt wel maar twee keer zo duur is niet wat duurder.De accu bestaat uit losse verwisselbare LI-ON cellen in een plastic houder.In Hengelo zit een accu bedrijf ,die deze cellen levert maar dan sterkere NI-Him cellen.De kosten zijn dan 295 euro,maar ik moet dan zelf een lege houder leveren en die heb ik dus niet.Ik kan me niet voorstellen dat die lege plastic houder 255 euro kost.

Dan nog is 295 een heleboel geld.Inkoop zijn de accu`s ongeveer 200 U.S.Dollar.
T

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

NiMH is niet beter dan Li-Ion, maar omgekeerd. Li-Ion cellen hebben een veel hogere capaciteit dan NiMH cellen en ook een andere celspanning.

NiMH Cellen hebben wel het voordeel dat ze kunnen worden geregenereerd, maar dat gaat alleen met de losse cellen en niet met een accupak.

Bij het vervangen moet u de juiste spanning hebben en eventueel een zekering om brand te voorkomen.

Moderne Li-Ion accus bevatten ook een kleine computerbesturing, die ervoor zorgt dat de accu niet kapot gaat of explodeert. Zonder deze besturing zou een Li-Ion accu levensgevaarlijk zen

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

koop een agm accu dan kunt u veel dieper ontladen voor al als u er lang plezier van wilt hebben

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

vr1944

In tegenstelling tot anderen vind ik de prijs van een losse accu nogal meevallen. Als je uitgaat van een economische levensduur van 3 jaar, dan is de dagprijs 550 euro gedeeld door 1095 is 0,502 euro (en dat is slechts 3,514 euro per week). Daarvoor haal je dan wel een stukje comfort in huis en een dubbele actieradius (van dan laatste ben ik overigens niet zeker).

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 21:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Read

Een prachtige berekening om iets goedkoop te laten lijken.maar je hebt mijn vraag waarschijnlijk niet goed gelezen.Het gaat mij erom wat de werkelijke waarde van een accu is en niet de kunstmatig opgefokte prijs.Een accu voor een benzine auto kost gemiddeld tussen de 100 en 200 euro en gaat zo'n 5 jaar mee of zo'n 100000 km .De meeste Giant fietsen worden met 2 accu's verkocht.Je moet dus na ca 3 jaar 1100 euro ophoesten bij vervanging Dat kost dan volgens jouw berekening 7 euro per week.Voor dat bedrag kan je een aardige brommer voor kopen.

read schreef op donderdag 11 mrt 2010, 20:58: vr1944

In tegenstelling tot anderen vind ik de prijs van een losse accu nogal meevallen. Als je uitgaat van een economische levensduur van 3 jaar, dan is de dagprijs 550 euro gedeeld door 1095 is 0,502 euro (en dat is slechts 3,514 euro per week). Daarvoor haal je dan wel een stukje comfort in huis en een dubbele actieradius (van dan laatste ben ik overigens niet zeker).

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 22:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://fietsen.tweedehands.net/fietsen-motor/fiets-accu-revisie-v-a-140-euro-sparta-batavus-giant-etc.html. MOGELIJK HEEFT U HIER IETS AAN

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 23:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt er maar aan welke afstanden u met de fiets moet afleggen. Houd er rekening mee dat u met een NiCd accu lang niet meer zo ver kunt rijden, tenzij u de trappers meer gaat gebruiken. NiCd Cellen hebben ook zeer veel last van het 'memory effect' (het deel dat u van de accu nooit leeg trekt zal na een tijd niet meer te gebruiken zijn)

Let vooral op de juiste spanning (V) van de accu (die mag nooit anders zijn) en vergelijk de capaciteit (Ah) met de capaciteit die uw Li-Ion accu heeft. Misschien is het origineel dan toch niet zo'n slechte keuze.